کد خبر: ۲۰۲۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ - 2018July 18
نگهداری نان برای مدت طولانی توصیه نمی‌شود و باید این ماده ارزشمند را به میزان مصرف تهیه کرد. همچنین توجه داشت نان‌های کهنه که به گاوداری‌ها و مرغداری‌ها ارجاع داده می‌شود، به دلیل سم آفلاتوکسین می‌تواند در گوشت و مرغ‌های مصرفی مردم تأثیر گذارد و این ماده سرطان‌هایی همچون سرطان‌های کبد ایجاد کند.

شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه از طرفی برخی از نان‌های سنتی به دلیل وجود نمک بیش از حد و اندازه در سلامت مردم تأثیر گذاشته و سبب افزایش پرفشاری خون می‌شود، گفت: در نان‌های سنتی به دلیل اینکه از سوخت و نفت و مازوت و گاهی از گاز جهت پخت نان استفاده می‌شود،‌ این آلودگی‌ها می‌تواند حین پخت به نان افزوده شده و بر روی آن تأثیر بگذارد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر سید ضیاءالدین مظهری  درباره مصرف نان اظهارکرد: ۸۰ درصد انرژی و پروتئین مردم از نان تامین می‌شود بنابراین کنترل کیفیت نان بسیار حائز اهمیت است و این مسئله هم در حوزه نان سنتی و هم در زمینه نان صنعتی باید مدنظر قرار گیرد.

این متخصص تغذیه گفت: نان‌های صنعتی به دلیل اینکه اصولا از طریق تکنولوژی‌های پیشرفته تهیه و تولید می‌شوند دورریز نداشته و از اولین برش تا آخرین برش آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین امکان غنی کردن آن بسیار وجود دارد، به‌طوری‌که می‌توان آن را با گردو، کنجد و تخم آفتابگردان تهیه کرد و از طرفی آنها را غنی از آهن و اسیدفولیک ساخت ولی در نان سنتی امکان استفاده از این تکنولوژی چندان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در نان‌های سنتی به دلیل اینکه از سوخت، نفت، مازوت و گاهی از گاز جهت پخت نان استفاده می‌شود،‌ این آلودگی‌ها می‌توان حین پخت به نان افزوده شده و بر روی آن تأثیر بگذارد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: نگهداری نان برای مدت طولانی توصیه نمی‌شود و باید این ماده ارزشمند را به میزان مصرف تهیه کرد. همچنین توجه داشت نان‌های کهنه که به گاوداری‌ها و مرغداری‌ها ارجاع داده می‌شود، به دلیل سم آفلاتوکسین می‌تواند در گوشت و مرغ‌های مصرفی مردم تأثیر گذارد و این ماده سرطان‌هایی همچون سرطان‌های کبد ایجاد کند. بنابراین ازآنجاکه مصرف‌کننده کنترل ایمنی مواد غذایی را ندارد،‌ این مسئله باید توسط مسئولان موردتوجه باشد.

مظهری عنوان کرد: از طرفی برخی از نان‌های سنتی به دلیل وجود نمک بیش از حد و اندازه در سلامت مردم تاثیر گذاشته و سبب افزایش پرفشاری خون می‌شود. از طرفی برخی از غذاها را نمی‌توان با نان‌های صنعتی استفاده کرد که این غذاها شامل آب‌گوشت و انواع خورش‌ها است. لذا از دیدگاه متخصصان تغذیه استفاده از هر دو نوع نان می‌تواند مفید باشد البته توصیه می‌شود که نان سفید نبوده، سبوس‌دار باشد و حاوی نمک زیاد و جوش‌شیرین نباشد.

وی افزود: مسئولان نیز باید توجه داشته باشند که نمونه‌برداری‌ها از نانوایی‌ها اعم از سنتی یا صنعتی انجام داده تا خدای ناکرده سلامت مردم از طریق نان به مخاطره نیفتد. از طرفی با گران شدن گوشت، استفاده از نان سالم به همراه حبوبات می‌تواند کمبود این ماده غذایی را جبران کند.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: