کد خبر: ۲۰۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ - 2018July 18
قرنیه چشم یکی از اعضای بدن است که به طور مستقیم اکسیژن را از هوا دریافت می‌کند. به‌عبارت ساده‌تر اکسیژن هوا در اشک چشم حل می‌شود و به قرنیه می‌رسد

شفا آنلاین>سلامت>لنز تماسی، عدسی نازکی است که هم برای اصلاح عیوب انکساری مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم در میان علاقه‌مندان به تغییر رنگ عنبیه طرفداران بسیار دارد. این عدسی مستقیم روی قرنیه چشم قرار می‌گیرد از این‌رو هرگونه سهل‌انگاری در رعایت بهداشت یا انتخاب نوع آن می‌تواند عوارضی خطرناک برای استفاده‌کننده به همراه داشته باشد.
به گزارش شفا آنلاین: دکتر علی میرزاجانی در این باره  می‌گوید: قرنیه <Cornea>چشم یکی از اعضای بدن است که به طور مستقیم اکسیژن را از هوا دریافت می‌کند. به‌عبارت ساده‌تر اکسیژن هوا در اشک چشم حل می‌شود و به قرنیه می‌رسد. ما در هر دقیقه 15 بار پلک می‌زنیم و با این پلک زدن‌ها اشک جدید را به سطح قرنیه هدایت می‌کنیم تا اکسیژن بیشتری به قرنیه برسد. در چنین شرایطی استفاده از لنز‌های نامناسب که اکسیژن را بخوبی عبورنمی دهند می‌تواند چشم را در معرض خطرات جبران‌ناپذیری قرار دهد.

رئیس انجمن علمی اپتومتری می‌افزاید: متأسفانه بسیار دیده می‌شود که جوانان از لنزهای چینی که به‌صورت قاچاق وارد شده استفاده می‌کنند. این لنزها که غالباً اکسیژن‌رسانی خوبی ندارند به قرنیه آسیب می‌رسانند. این آسیب با ادم قرنیه آغاز شده و با التهاب سطح قدامی چشم به درد شدید منجر می‌شود.
وی تأکید می‌کند: فردی که تمایل دارد به جای عینک از لنز استفاده کند حتماً باید به یک اپتومتریست یا یک چشم پزشک مراجعه کند تا شرایط چشم او به طور دقیق اندازه‌گیری شود. این اندازه‌گیری فقط اندازه‌گیری نمره چشم نیست بلکه اندازه گیری‌های فیزیکی و فیزیولوژیکی چشم هم مورد توجه قرار می‌گیرد، حتی ابتلا به خشکی چشم و میزان آن هم بررسی می‌شود تا لنز مناسب برای هر فرد  انتخاب شود. به عبارت ساده هر لنزی حتی نوع مناسب و باکیفیت هم دارای درجات مختلفی از ضخامت، سفتی و نرمی و آب هستند که باید با شرایط و فیزیولوژیک چشم فرد استفاده‌کننده همخوانی داشته باشند. بنابراین تهیه خودسرانه لنز می‌تواند منشأ آسیب بسیار باشد.
به‌گفته دکتر میرزاجانی، رعایت نکات بهداشتی و ایمنی از سوی بیمار هنگام استفاده از لنز نیز بسیار مهم است. هرگونه سهل‌انگاری در این زمینه می‌تواند عفونت‌های میکروبی، قارچی و ویروسی و همچنین آسیب‌های شدید قرنیه به همراه داشته باشد.
دکتر میرزاجانی در خاتمه خاطرنشان می‌کند: با استفاده از لنز می‌توان بدون نیاز به تحمل عینک برروی صورت شرایط بینایی بهتری را تجربه کرد، اما باید این وسیله را از مراکز معتبر چشم پزشکی یا اپتومتری تهیه کرد تا سلامت چشم‌ها به‌خطر نیفتد.ایران
 
 
 
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: