کد خبر: ۲۰۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ - 2018July 18
محققان می‌گویند مردها نباید بیش از ۳۰ گرم و زن‌ها بیش از ۲۰ گرم چربی اشباع‌شده در روز مصرف کنند که این مقدار در کودکان نیز باید کمتر باشد.
شفا آنلاین>سلامت>بنابه گفته محققان دانشگاه ابردین در چین، مصرف زیاد غذاهای پرچرب، تنها دلیل اضافه وزن است و کربوهیدرات‌ها یا پروتئین، نقشی در این میان ندارند. تاکنون دانشمندان در مورد مقصر واقعی چاقی دور شکم دچار تردید بودند اما اکنون آزمایش‌های «واضح و صریح» روی موش‌های آزمایشگاهی، چربی‌ها را مقصر واقعی معرفی می‌کنند. دانشمندان در بررسی‌های خود متوجه شدند مصرف رژیم غذایی پرچرب<High-fat diet>، موش‌ها را به مصرف کالری بیشتر تشویق کرد. درواقع این چربی‌ها هستند که مراکز پاداش در مغز را تحریک می‌کنند.


به گزارش شفا آنلاین: محققان چینی برای بررسی اثر چربی، کربوهیدرات‌ و پروتئین روی موش‌ها، ۳۰ نوع رژیم غذایی که حاوی مقادیر متنوعی از چربی، کربوهیدرات (قند) و پروتئین بود به‌کار بردند. سپس با استفاده از دستگاه‌های کوچک ام‌آر‌آی، تغییرات وزن بدن آنها را بیش از ۱۰۰ هزار بار بررسی کردند و پی بردند که موش‌هایی که چربی بیشتری مصرف می‌کردند، به غذا خوردن تمایل بیشتری نشان داده و در نتیجه چاق می‌شدند. در بررسی‌های بیشتر به این نتیجه رسیدند که چربی‌، مراکز پاداش در مغز را فعال می‌کند. از طرفی رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات به دست آمده از قند و حتی ترکیب آن با چربی، اثری در افزایش وزن به اندازه خود چربی نداشت.

چند نوع چربی خوب و بد وجود دارد:

* چربی‌های ترانس که بیشتر در کلوچه‌، کیک و بیسکوئیت یافت می‌شود، بسیار مضر هستند و حتی مصرف کم آن هم امن نیست.

* چربی‌های اشباع‌شده که در گوشت و لبنیات وجود دارند، مهم‌ترین عامل ابتلای انسان به بیماری‌های قلبی است و سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهد. پنیر، شیرینی، روغن پالم و روغن نارگیل حاوی چربی‌های اشباع‌شده هستند.

* چربی‌های تک‌اشباع‌شده که به فراوانی در روغن زیتون، بادام زمینی و آووکادو وجود دارند. این چربی‌ها که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای پرکاربرد هستند، از چربی‌های خوب محسوب می‌شوند.

* چربی‌های چنداشباع‌شده برای عملکردهای بدن ضروری هستند. اما بدن نمی‌تواند آنها را به تنهایی تولید کند. بنابراین باید در رژیم غذایی‌مان قرار گیرند. از این نوع چربی‌ها می‌توان در روغن گل آفتابگردان و ذرت یافت، در ضمن در منابع لبنی هم از این نوع چربی وجود دارد.

 محققان می‌گویند مردها نباید بیش از ۳۰ گرم و زن‌ها بیش از ۲۰ گرم چربی اشباع‌شده در روز مصرف کنند که این مقدار در کودکان نیز باید کمتر باشد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: