کد خبر: ۲۰۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۷ - 2018July 17
راستش تا پيش از انكه اول بار عباس امير انتظام را در مطب ببينم بر اين گمان بودم كه او هم از رفتگان كاروان دهه شصت بوده است
شفا آنلاین>اجتماعی>بسيار مهربان بود .نرم اهسته و با صدايي كوتاه صحبت ميكرد .اگر چيزي ميگفتي ، حتي اگر بنابر رسم رايجمان به ميانه حرفش پريده بودي تا به اخر و با دقت گوش ميداد بعد از خاتمه گفته هايتان،  باز هم مكث ميكرد تا به حرف شما دقت كرده باشد .

پس از يك مكالمه مختصر ديگر وسط حرفش نميپريديد . .علت ملاقات ما دردها و ازردگي هاي عميقي بود كه مشكلات واقعا موجود جسماني به تمامي انها را توجيه نميكرد . شكوه ها هم از جنس ديگري بود برخلاف بسياري از ما كه از مشكلات و مصايب بيرون شروع ميكنيم و بعد معلوم ميشود مصايب چندان مهمي  هم نبوده اند او نه از مصايب و جفاهاي اساطيري چند ده ساله اي كه ميدانستم واقعا وجود داشته اند بلكه تنها و تنها از خودش و تحمل خودش ميگفت از دردهاي پيچيده و مبهمي كه شبانه روز اورا مي ازرد ، دردهايي حاصل عبور ان صليب رنج از لابيرنت ذهني فرهمند صادق و بي غبار .  دردهايي كه درخواست و گواهي براي استخلاص او را اسان و بديهي مينمود  .

راستش تا پيش از انكه اول بار عباس امير انتظام را در مطب ببينم بر اين گمان بودم كه او هم از رفتگان كاروان دهه شصت بوده است .

او را از اوایل انقلاب به خوبي به ياد مي أوردم . شكل و شمايل و منش و رفتار او به شدت با حال و هوا و جو روزگار در تضاد بود.  سلبريتي هاي ان زمان شلوار سربازي و پيراهن چيني ميپوشيدند و فرش فرمز خيابان هاي تهران ميزبان كفش هاي كتاني  و پوتين هاي سربازي بود اما او با قد بلند ،هيكل چهارشانه و چهره و لباس هايي شبيه هنرپيشه هاي امريكايي  و البته سنجاق كراوات الگويي أيده ال براي جوانان چهار سال پيش تر از ان بود . 

حالا مغازه هاي پرفروش شهر مانكن هاي ديگري پشت ويترين گذاشته بودند و حالا او در واقع الگويي بود كه همه ميكوشيدند از ان تبري بجويند. بي ترديد اين ظاهر و رفتار در مصايبي كه او دو دهسال بعد ، از سرگذراند بي تاثير نبود .

از همان اولين باري كه من عباس أمير انتظام را ملاقات و معاينه كردم تا امروز  چالشي كه دغدغه ذهني مرا تشكيل ميداد قضاوت درباره او نبود .قضاوت درباره محكوم كنندگان او هم نبود .

قضاوت در اين باره بود كه راستي خود من در فضاي ان روز چه مي انديشيدم و رفتار اخلاقي خود من در ان زمان و مهم تر از ان حالا درربرابر چنين پديده اي چه بايد باشد؟  .

عباس امير انتظام در عين حال قرباني جو و نوع نگاهي بود كه ان زمان بر ذهنيت دوران  چيرگي داشت  . اكنون قضاوت درباره او دشوار نيست اما شايد قضاوت درياره كساني كه ذهنيت غالب دوران امروز ان ها را محكوم ميكند و بسياري از ما دانسته ونادانسته در نوع حكمي كه بي هيچ محكمه و مدركي براي شخص ايشان صادر شده است اشتراك داريم اينقدر اسان نباشد .

بسياري از قضاوت هاي امروز ما هم دورادور دلايلي  بهتر از تاثير برق سنجاق كراوات!  و نگاه موذي ! و چهره امريكايي ندارند  . اسان نيست اما بايد بكوشيم در هر حال حكمي پيشاپيش  براي هيچ كس در ذهن خود حتي اگر بسيار بديهي باشد صادر نكنيم.  اصل را برايت  فرد  بگذاريم و در برابر هيچ "فرد"ي از دايره ادب و احترام خارج نشويم شاهديم كه رعايت اين چند اصل ساده  ، امروزه بخصوص در فضاي مجازي تا چه حد دشوار است .

يادداشت هاي دكتر بابك زماني
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: