کد خبر: ۲۰۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۷ - 2018July 16
رگ به رگ شدگی و کشیدگی اغلب در اثر ورزش یا فعالیت شدید به وجود می آید ولی ممکن است در اثر هرگونه فعالیت بدنی بروز کند. رگ به رگ شدگی در اثر آسیب وارد به لیگامان (بافت هم بندی که استخوانها را در محل مفصل به هم متصل می کند) اغلب در ناحیه مچ پا، زانو، آرنج یا مچ دست رخ می دهد.

شفا آنلاین>سلامت>رگ به رگ شدگی و کشیدگی اغلب در اثر ورزش یا فعالیت شدید به وجود می آید ولی ممکن است در اثر هرگونه فعالیت بدنی بروز کند. رگ به رگ شدگی در اثر آسیب وارد به لیگامان (بافت هم بندی که استخوانها را در محل مفصل به هم متصل می کند) اغلب در ناحیه مچ پا، زانو، آرنج یا مچ دست رخ می دهد. کشیدگی، پارگی های بافت عضلانی است که عمدتا در عضلات ناحیه گردن، ران، کشاله ران و مچ پا بروز می کند.

علایم و نشانه ها
به گزارش شفا آنلاین:رگ به رگ شدگی و کشیدگی اغلب موجب درد و تورم می شود. در صورتی که آسیب وارده شدید باشد و عضله یا لیگامان را پاره کند منجر به ناپایداری یا ناتوانی مفصل می شود.

علت
رگ به رگ شدگی عموما در نتیجه نیروی پیچشی وارد به مفصل در هنگام تحمل وزن رخ می دهد که منجر به کشیدگی لیگامان به میزان بیش از حد طبیعی آن میشود. کشیدگی عضلانی زمانی بروز می کند که میزان بار وارد به عضله بیش از حد تحمل ضعیف ترین قسمت عضله باشد.

    کشیدگی زمانی اتفاق می افتد که فعالیتی نیاز به کشیدگی عضله و در عین حال تحمل وزن توسط عضله داشته باشد.
    احتمال رگ به رگ شدن یا کشیدگی در موارد زیر بیشتر است؛
    ورزش بدون گرم کردن مناسب
    کار با وسایل ورزشی نامناسب با شرایط فیزیکی بدن فرد
    شرکت در ورزش ها یا فعالیت هایی که جهت آنها آماده سازی بدنی انجام نشده است.

اقدام های پزشکی اولیه
پزشک معالج عکسبرداری از محل آسیب درخواست خواهد کرد. در صورت شدید بودن آسیب ممکن است نیاز به ام آر ای باشد. ممکن است نیاز به بانداژ الاستیک یا گچ گیری باشد.

درمان
ممکن است نیاز به مصرف یک مسکن ضعیف نظیر آسپیرین، استامینوفن، بروفن یا ناپروکسن جهت کاهش تورم باشد. فعالیت خود را در مفصل گرفتار به مدت حداقل 7 روز محدود کنید. موارد توصیه های پزشک معالج ممکن است شامل استراحت، کمپرس یخ (پیچیده در یک پارچه یا حوله)، بانداژ الاستیک و بالا نگه داشتن منطقه مبتلا باشد. این توصیه ها را برحسب نیاز در چند روز اول بکار بندید.

درمان های مکمل و جایگزین
گیاهان و مواد تغذیه ای ویژه ای ممکن است به سلامت بافت هم بند، کاهش تورم و تسکین درد کمک کند.

تغذیه
-ویتامین ث (1500-1000 میلی گرم 3 بار در روز) جهت کاهش تورم و حمایت بافت هم بند
-بروملایین (500-250 میلی گرم 3 بار در روز بین غذاها) به کاهش تورم کمک می کند
-بتاکاروتن (50000 واحد در روز) جهت ساختن کلاژن ضروری است
-روی (15-30 میلی گرم در روز) به تسریع ترمیم کمک میکند
-ویتامین ای (400 واحد در روز) دارای اثر ضد اکسید کننده است

-مصرف پروتئین کافی مهم است

پزشک آنلاین
شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: