کد خبر: ۲۰۲۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۷ - 2018July 15
به جمع شدن مایع در یک حفره با دیواره نازک که راه خروجی ندارد کیست گفته می‌شود که به جمع شدن این مایع در دیواره کلیه‌ها کیست کلیه می‌گویند
شفا آنلاین>سلامت>متخصص و جراح کلیه گفت: کیست‌های کلیه اغلب بی‌علامت هستند و به صورت اتفاقی در بررسی‌های سونوگرافی تشخیص داده می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین، حسین کرمی اورولوژیست و جراح کلیه در خصوص کیست‌های کلیه اظهار داشت: به جمع شدن مایع در یک حفره با دیواره نازک که راه خروجی ندارد کیست گفته می‌شود که به جمع شدن این مایع در دیواره کلیه‌ها کیست کلیه(Kidney cyst) می‌گویند.

وی افزود: کیست‌های کلیه اغلب بی‌علامت هستند و به صورت اتفاقی در بررسی‌های سونوگرافی تشخیص داده می‌شود ولی وقتی اندازه کیست کلیه بزرگتر می‌شود و به علت اثرات فشاری روی کلیه‌ها می‌تواند باعث درد پهلو و بالارفتن فشارخون(blood pressure) شود.

این جراح کلیه با بیان اینکه اگر اندازه کیست کلیه خیلی بزرگ باشد می‌تواند با اثر فشاری روی کلیه آن را از کار بیندازد توضیح داد: کیست‌ها به دو نوع ساده و متعدد تقسیم بندی می‌شوند.

کرمی با بیان اینکه کیست ساده که اغلب به صورت تکی و با دیواره صاف در سونوگرافی است به علت سن بالا ایجاد می‌شود گفت: 50 درصد افراد بالای 50 سال در بررسی سونوگرافی ممکن است کیست ساده داشته باشند و کیست‌های ساده در سونوگرافی دیواره صاف دارند و در داخل آنها چرک و خون و لخته وجود ندارد.

وی ادامه داد: بعضی از این کیست‌ها علت ارثی دارند و از والدین به بچه‌ها منتقل شده که به آنها (APCK) گفته می‌شود.

کرمی تاکید کرد: نکته مهم در مورد این کیست ها تشخیص به موقع و کنترل آنها است چرا که ممکن است در نهایت منجر به از کار افتادن کلیه ها و دیالیز در سنین پایین شود. لذا انجام سونوگرافی قبل از ازدواج در تشخیص و جلوگیری از انتقال آن بسیار مهم است.

وی افزود: نوع دیگر کیست‌ها کیست‌های مخلوط هستند که در سونوگرافی تعداد کیست ها متعدد و در داخل آنها دیواره‌های متعددی وجود دارد این کیست‌ها باید از نظر سرطان کلیه دقیقاً بررسی کرد.

این متخصص کلیه ادامه داد: کیست ساده هیچ نگرانی نداشته و به سرطان تبدیل نمی‌شود؛ اما کیست‌هایی که دیواره آنها نامنظم و داخل آنها حفره حفره است حتماً باید از نظر سرطان کلیه هرچه زودتر بررسی شوند و کیست های ارثی متعدد اغلب باعث از کارافتادگی کلیه ها می شوند و ندرتاً به سرطان کلیه تبدیل می‌شوند.

وی در پایان گفت: کیست‌های ساده کوچک کلیه اغلب به صورت اتفاقی کشف می‌شوند و نیاز به درمان ندارند ولی وقتی اندازه آنها بزرگتر می‌شود باعث درد مداوم پهلوها و یا با اثر فشاری روی کلیه‌ها فعالیت آن‌ها را خراب می‌کند و یا باعث افزایش فشار خون بشود باید درمان کرد که امروزه بهترین و قطعی‌ترین روش درمان آنها برداشتن کیست با عمل لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: