کد خبر: ۲۰۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۷ - 2018July 14
دست در دست هم دادن جامعه پزشکی و مردم برای نجات نظام سلامت، امری بدیهی است؛ زیرا در غیر این صورت، بازگشت به عقبی رقم خواهد خورد که کام دشمنان را شیرین می‌کند و نه مردم ایران را
شفا آنلاین>سلامت>یک کارشناس بیمه با بیان اینکه طرح تحول سلامت توانست وضعیت اسفبار درمان در کشور را از زیر صفر به بالای صفر برساند، در واکنش به برخی اظهارات درباره جیب خالی پزشکان و لزوم پرداخت فرانشیز از سوی بیماران، گفت: دست در دست هم دادن جامعه پزشکی و مردم برای نجات نظام سلامت، امری بدیهی است؛ زیرا در غیر این صورت، بازگشت به عقبی رقم خواهد خورد که کام دشمنان را شیرین می‌کند و نه مردم ایران را.

به گزارش شفا آنلاین، حبیب اسدالهی در واکنش به اظهارات یکی از روسای نظام پزشکی در یکی از شهرستان‌ها درباره لزوم پرداخت فرانشیز از سوی بیماران و جیب خالی پزشکان، گفت: طرح تحول سلامت توانست وضعیت اسفبار درمان در کشور را از زیر صفر به بالای صفر برساند. واقعیت نظام سلامت قبل از اجرای طرح تحول، واقعیتی دردناک بود که فقط یک جراحی دردناک می‌توانست آن را از ورطه خطرناکی که گرفتارش بود، نجات بدهد. هرچند این طرح بدون مقدماتی مانند پزشک خانواده، نظام ارجاع، پرونده الکترونیک و راهنماهای بالینی(Clinical guides)، اجرا شد؛ اما التیامی بود که در کنار رضایت مردم، افزایش دریافتی پزشکان را هم به دنبال داشت.

وی افزود: جراحی دردناک نظام سلامت، بعد از گذشت نزدیک به چهار سال از اجرای طرح تحول سلامت که حالا باید از آن به عنوان برنامه تحول سلامت یاد کرد، تازه به نقطه‌ای رسیده که باید مقدمات ابتدایی آن را اجرایی کرد و بدین وسیله کنترل منابع و مصارف و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را سرلوحه کار قرار داد.

اسدالهی به اظهارات اخیرا مدیرعامل سازمان بیمه سلامت(Health insurance) در شیراز و هشدار وی درباره تاثیر وضعیت اقتصادی کشور  بر اقتصاد سلامت اشاره کرد و ادامه داد: در این میانه و با اجرای برنامه تحول سلامت و چالش‌های بسیار زیاد آن، باید توجه کرد که این طرح چه بخواهیم و چه نخواهیم، اجرایی شده و حالا به نقطه‌ای بالاتر از صفر رسیده است.

این کارشناس بیمه افزود: اجرای چهار رکن مقدماتی طرح تحول سلامت در بزنگاه کنونی باید با حمایت دولت و مجلس و اجرای سازمان‌های بیمه‌گر در راس امور نظام سلامت قرار گیرد تا این برنامه جوان بتواند به اهداف متعالی خود برسد. بدیهی است که قانون‌گذاران و دولت‌مردان از شرایط فعلی اقتصادی خبردار هستند و به دنبال راه‌کاری برای نجات می‌گردند. از طرفی بدیهی است که سیاست‌گذاران نظام سلامت هم به فکر نجات برنامه تحول سلامت بعد از مخارج سنگین آن در حوزه درمان هستند و حالا با تاکید مجلس، پیشگیری را سرلوحه کار خود قرار دادند؛ اما آیا سازمان‌های بیمه‌گر با بدهی انباشته خود می‌توانند تمام بار را بر دوش بکشند؟ آیا وقت آن نرسیده که به جای نوشتن متن‌های سراسر بی‌منطق، به فکر قانون‌مند کردن مدیریت هزینه در نظام سلامت باشیم؟

وی در ادامه به برخی اظهارات درباره پرداخت فرانشیز توسط مردم در بیمه سلامت همگانی نیز اشاره کرد و گفت: این در شرایطی است که طرح بیمه همگانی که به عنوان بیمه رایگان سلامت شناخته می‌شود، از جمله طرح‌های سنگین دولت یازدهم بوده و همواره به عنوان یک افتخار از آن یاد می‌شود. حالا چطور ممکن است که محرومین جامعه را از بیمه همگانی محروم کرده و فی‌الواقع محرومیتی دیگر بر محرومیت‌های قبلی اضافه شود؟ این‌که برخی افراد نمی‌توانند تفاوتی بین محرومین و غیرمحرومین بگذارند، به طرز فکرشان بازمی‌گردد و باید اصلاح را درست از خودشان و آینه شروع کنند.

این کارشناس بیمه در پایان گفت: قدر مسلم دست در دست هم دادن جامعه پزشکی و مردم برای نجات نظام سلامت، امری بدیهی است؛ زیرا در غیر این صورت، بازگشت به عقبی رقم خواهد خورد که کام دشمنان را شیرین می‌کند و نه مردم ایران را.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: