کد خبر: ۲۰۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۷ - 2018July 11
شرکت‌های دانش بنیان برای تایید صلاحیت‌شدن، با پروسه بوروکراسی طولانی روبرو هستند و از معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری درخواست کرده‌ایم که دادن مجوز برای تایید شرکت‌های دانش‌بنیان را به وزارت بهداشت واگذار کند
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات‌وفناوری وزیر بهداشت، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان برای تایید صلاحیت‌شدن، با پروسه بوروکراسی طولانی روبرو هستند و از معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری درخواست کرده‌ایم که دادن مجوز برای تایید شرکت‌های دانش‌بنیان را به وزارت بهداشت واگذار کند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ملک‌زاده در گردهمایی مدیران فناوری و رؤسای مراکز رشد فناوری سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی(Medical science) که امروز در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی رسالت مهمی وجود دارد در رابطه با اینکه بتوانیم نتایج تحقیقات خود را تجاری کنیم، چرا که در بخش تولید و دانش توانسته‌ایم به جایگاهی که در اسناد بالادستی برای ما تعیین شده بود، برسیم و توانستیم بیشترین مقالات را در اسکوپوس و ISI منتشر کنیم و همچنین کیفیت را نیز ارتقاء دادیم و در سطح کشورهای منطقه اول هستیم.

وی با اشاره به اینکه حداقل یکی از اهدافی که در برنامه چشم‌انداز تا سال 1404 برای بخش آموزش عالی در نظر گرفته شده بود، محقق شده است،‌ گفت: آنچه که مهم است، این است که در شاخص‌های دیگر بخصوص در حوزه فناوری، به آن‌چه که برای ما تعیین شده، دست پیدا کنیم، البته در این حوزه نیز رشد داشته‌ایم و رتبه بین‌المللی ما در سال‌های اخیر بهتر شده است و توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از نیازها را برطرف کنیم، این که ما توانسته‌ایم در کشور محصولات بیوتکنولوژی تولید کنیم و آن را به کشورهای دیگر صادر کنیم، نشان‌دهنده پتانسیل بالای ما در کشور در حوزه فناوری است که متأسفانه این پتانسیل را جدی نگرفته‌ایم.

معاون تحقیقات‌وفناوری وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: باید باور کنیم که می‌توانیم همه نیازهایی را که در کشور داریم، با استفاده از همه ظرفیت‌هایی که در حوزه توسعه فناوری(Technology) موجود است، محقق کنیم.

دکتر ملک‌زاده با اشاره به اینکه در حوزه فناوری‌های سلامت دو حیطه فناوری شامل دارو و تجهیزات است،‌ گفت: خوشبختانه با وضعیتی که در صنعت دارو داریم و با توجه به امکانات موجود شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های بسیار خوب در سطح کشور رشد بسیار خوبی داشته‌ایم و مهم است که به رشدی که در دنیا در این زمینه وجود دارد نیز نگاه کنیم، چرا که در حوزه دارو فناوری‌های بسیار جدیدی در دنیا مطرح شده و بسیاری از اقلام دارویی ممکن است در آینده جای خود را به داروهای موثرتری بدهد و ما باید نگاهی به آنچه که در دنیا است، داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم فاصله ما با پیشرفت‌های دارویی در سایر کشورها زیاد شود، گفت: از مراکز رشد درخواست دارم به نیازهای ما در حوزه‌های دارویی توجه کنند و به‌روز باشند.

معاون تحقیقات‌ و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه صنعت بیوتکنولوژی در کشور وجود دارد و همکاری‌های بین شرکت‌های دانش بنیان(Knowledge base) و مراکز رشد با صنعت می‌تواند کمک کند تا در حوزه‌ فناوری‌های جدید پیشرفت داشته باشیم.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم که در حال حاضر در کشور با آن روبرو هستیم، موضوع بیماری های غیرواگیر است، گفت: 83 درصد علل مرگ و میر در کشور را بیماری‌های مزمن غیرواگیر تشکیل می‌دهد که نیمی از این آمار مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است که منجر به مرگ زودرس می‌شود؛ به این معنی که مرگ ناشی از بیماری قلبی و عروقی در کشور 10 سال زودتر از کشورهای پیشرفته است و این یک موضوع کاملا قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه سکته قلبی(heart attack) تا 85 درصد قابل پیشگیری است،‌ گفت: ما نیاز به فناوری‌هایی داریم که بتواند در زمینه پیشگیری از این بیماری‌ها به ما کمک کند.

ضرورت توجه به حوزه تجهیزات پزشکی با توجه به فشارهای اقتصادی
معاون تحقیقات‌وفناوری وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: حوزه دیگر از فناوری در سلامت، مربوط به تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) است که در برنامه‌های سال‌های آینده به دلیل فشارهای اقتصادی که ممکن است از خارج به کشور تحمیل شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

ملک‌زاده ادامه داد: به طور مثال ما در حال حاضر ابزارهای بسیار ساده‌ای را نیاز داریم برای اینکه وقتی شخصی با خونریزی گوارشی به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، این خونریزی را بند بیاوریم، اما متاسفانه تاکنون به فکر تهیه و تولید این ابزارها نبوده‌ایم، در حالی که اقلام این چنینی که مورد نیاز در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی است،؛ بسیار زیاد هستند که می‌توان به تولید آن‌ها فکر کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت بتوانیم روز به روز در این جریان‌ها پیشرفت کنیم و علاوه بر برطرف کردن نیازهای داخلی بتوانیم بخشی از بازاری که در دنیا و بخصوص در کشورهای همسایه وجود دارد را در اختیار فناوران خود قرار دهیم.

تلاش وزارت بهداشت برای رفع موانع موجود در حوزه تولید فناوری
معاون تحقیقات‌ و فناوری وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه ورود به حوزه فناوری در آغاز، کار دشواری است، اظهار کرد: این که فردی بتواند مورد ارزیابی قرار بگیرد و بعد از طی مراحل مختلف محصول خود را در بازار وارد کند، ممکن است در مراحلی دارای چالش‌هایی باشد که در ابتدا سخت است، اما بعد از تولید محصول چالش‌ها کمتر می‌شود.

ملک‌زاده تاکید کرد: ما در وزارت بهداشت تلاش می‌کنیم موانعی را که در حوزه تولید فناوری در کشور وجود دارد را کمتر کنیم و جلسات متعددی با صندوق نوآوری و شکوفایی داشتیم و همچنین با معاونت غذا و دارو جلساتی را نیز داشته‌ایم و در این جهت در حال حرکت هستیم.

وی با بیان اینکه موارد زیادی وجود دارد که نوآوران و فناوران در مراحل ارزیابی فناوری دچار یأس و ناامیدی می‌شوند، گفت: ما این موضوع را قبول داریم که ممکن است در مواردی چالش‌هایی وجود داشته باشد، اما تلاش ما بر این است که نقص ناشی از بوروکراسی را برطرف کنیم و بهترین محصولات را بتوانیم تولید کنیم.

تلاش برای افزایش تعداد صندوق‌های پژوهش‌ و فناوری
معاون تحقیقات‌وفناوری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که از امسال به دنبال آن هستیم، این است که تعداد صندوق‌های پژوهش‌وفناوری را افزایش دهیم و پیشنهاد ما به مراکز رشد دانشگاه‌ها این است که اگر صندوق حمایت از فناوری را ندارند، به دنبال این باشند که آن را تأسیس کنند.

ملک‌زاده تصریح کرد: یک مانع بزرگ برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان توسط فارغ‌التحصیلان جوان این است که احتیاج به سرمایه اولیه دارند و وقتی قرار است این سرمایه اولیه به آن‌ها داده شود، نیاز به تضمین دارند؛ در حالی که خیلی افراد نمی‌توانند این تضمین را ارائه کنند، اما با روش مشارکت صندوق فناوری دانشگاه در اجرای طرح، این صندوق این سرمایه را در اختیار فرد قرار می‌دهد و در سود و زیان آن نیز شریک است و نیاز به تضمین وجود ندارد و این فرصت مناسبی برای فناوران و نوآوران جوان است.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه در جلسه‌ای که روز گذشته با صندوق نوآوری و شکوفایی داشتیم، تصمیم گرفتیم تمام صندوق‌های موجود در دانشگاه‌ها دارای بخش VC (سرمایه‌گذاری جسورانه) شوند تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از این بخش اعتبار بگیرند و مجبور نباشند تعهدات و تضمین‌هایی را بدهند و بودجه‌ای را در وزارت بهداشت به همه این صندوق‌ها تخصیص می‌دهیم.

وی در ادامه اظهارکرد: یک مشکل بسیار مهمی که داریم، این است که شرکت‌های دانش‌بنیان برای تأیید شدن با پروسه بوروکراسی روبرو هستند، در حالی که این پروسه با وزارت بهداشت طی نمی‌شود و در معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود و ما درخواست این را داده‌ایم که مسئولیت دادن مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان به وزارت بهداشت اعطا شود و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

معاون تحقیقات‌ و فناوری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یک بازار چهل میلیارد تومانی در حوزه سلامت وجود دارد و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان حضور پیدا کنند، می‌توان اشتغال زیادی در کشور ایجاد کرد.

دکتر ملک‌زاده در پایان تصریح کرد: باید اساس در فناوری بر روی مشارکت دادن بخش خصوصی باشد و در این رابطه شرکت‌های دانش‌بنیان باید 51 درصد سهام خود را به بخش خصوصی بدهند، بنابراین مراکز رشد باید با بخش خصوصی ارتباط خوبی برقرار کنند و در زمینه صنعت دارویی و تجهیزات پزشکی از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: