کد خبر: ۲۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - 2014April 15
شفا آنلاین-رییس جمهوری با بیان اینکه در این کشور شهروند درجه دو نداریم و طبق قانون اساسی تفاوتی بین پیروان مذاهب، اقوام و جنسیت قائل نیستیم، گفت: توسعه علمی و فناوری هسته ای را ادامه خواهیم داد.
به گزارش شفا آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سومین سفر کاروان تدبیر و امید به استان های کشور، امروز (سه شنبه) در جمع مردم زاهدان در ورزشگاه 17 شهریور این شهرستان افزود: سیستان و بلوچستان صاحب کهنسال ترین فرهنگ ایرانی است که باید از نو شناخت.

رییس جمهوری با بیان این که برخی فکر می کنند سیستان و بلوچستان به معنای محرومیت، طوفان های شن و استان ناامن است، گفت: این چهره، چهره واقعی این استان بزرگ سرزمین ایران نیست بلکه سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: سیستان و بلوچستان گرچه به ظاهر ترکیبی از دو قوم و دو آیین از یک دین است اما سرزمین برادری، وحدت، همزیستی، دوستی و محبت در طول تاریخ بوده است.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: سیستان و بلوچستان اعم از قوم بلوچ یا سیستانی و اعم از پیروان اهل بیت (ع) یا اهل سنت، همه و همه زیرپرچم ایران عزیز و اسلام عزیز هستیم.

وی با یادآوری این نکته که سیستان و بلوچستان سرزمین ظرفیت های بزرگ معدنی، تجاری، ترانزیتی، کشاورزی و آبزیان است افزود: این استان سرزمین بسیار مهم برای توسعه های پیش رو خواهد بود.



** امنیت سیستان و بلوچستان بر دوش مردم این استان است

رییس جمهوری با بیان اینکه ما همه افتخار می کنیم که پیرو قرآن مجید، سنت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و همه ما دوستدار خاندان رسالت و اهل بیت (ع) هستیم، گفت: اولین نکته در سیستان و بلوچستان امنیت این سرزمین است.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: از تمام مردم و همه عزیزانی که در این استان زندگی می کنند، می خواهم و می گویم که امنیت بر دوش و عهده شما است و نیروهای مسلح کمک شما در ایجاد امنیت پایدار در این سرزمین خواهند بود.

روحانی با تاکید بر اینکه تمام اقوام، طوایف و پیروان مذاهب سنی و شیعه و همه باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم دهیم، ادامه داد: ما همه تابع قانون اساسی و زیر پرچم رهبر معظم انقلاب هستیم و در قانون اساسی تفاوتی بین اقوام وجود ندارد.



** تمام مردم از حقوق شهروندی برابر برخوردارند

 رییس جمهوری اظهار داشت: دراین قانون اساسی بین پیروان مذاهب تفاوتی وجود ندارد. تمام مردم ایران زمین تحت لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخوردارند.

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد ما دراین کشور شهروند درجه دو نداریم. در این کشور شایسته سالاری حاکم است و هر که شایسته تر، مقامی برتر و بالاتر و مسوولیت سنگین تر دارد و هیچ فرقی نمی کند.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: من خوشحالم که دراین استان هم معاون استاندار شیعه و هم معاون استانداراز اهل سنت داریم،خوشحالم که دراین استان هم فرماندار شیعه و هم فرماندار از اهل سنت داریم و خوشحالم که حتی هم فرماندار از مردان هم فرماندار از بانوان عزیز کشورمان داریم.

رییس شورای عالی امنیت ملی کشور تاکید کرد: طبق قانون اساسی تفاوتی بین مذاهب و اقوام و جنسیت قائل نیستیم.



***سلام و درود مردم ایران تقدیم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان

 روحانی خطاب به مردم زاهدان اظهار داشت: شما مردم غیور استان، زمانی که چند نفر از مرزبانان به ناروا و ظالمانه به گروگان گرفته شدند توسط یک گروهک همه یک صدا و هم صدا بودید و همه ندای واحد سردادید؛ ندایی که بیانگر استقامت، مقاومت و نپذیرفتن حرف زور بود.

رییس جمهوری اضافه کرد: من درود و سلام ملت ایران را تقدیم شیعه و سنی، علمای شیعه و سنی، تمام ریش سفیدان این استان و همه آنهایی که برای آزادی مرزبانان عزیز تلاش کردند و بر مردم شریف و قهرمان استان سیستان و بلوچستان تقدیم می کنم.



** آغاز اقدامات برای کشف و شناسایی منابع ذی قیمت استان سیستان و بلوجستان

رییس دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به غیر از امنیت، توسعه باید دراین استان قدم به قدم سایه خود را در سراسر این استان پهن کند، گفت: انشاء الله به حول و قوه الهی از شروع این سفر برای کشف و شناسایی منابع ذی قیمت مس، طلا، روی، قلع و آهن شروع و اقدام خواهد شد.

روحانی یادآور شد: امسال در منطقه شرق استان، دولت بودجه ای کرده است و در حال حاضر با هشت گروه شناسایی که افزایش نیز خواهد یافت، برای شناسایی و استخراج از معادن گرانقیمت استان اقدام خواهند کرد و شما در آینده به حول و قوه الهی شاهد تحرک در زمینه معادن و صنایع معدنی خواهید بود.

رییس جمهوری اضافه کرد: تمام مسائلی که امروز در زاهدان و فردا در زابل و چابهار بیان خواهم کرد،نکاتی است که دولت یازدهم به لطف پروردگار و به کمک شما مردم جامه عمل خواهد پوشاند.

رییس دولت یازدهم به اهمیت مساله گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت:تلاش ما این است که در دولت یازدهم گازرسانی از منطقه ایرانشهر آغاز و به سمت زاهدان و خاش خواهد رفت .البته تاکید من این است که گاز در سال 94 هم به زاهدان و خاش برسد.

رییس جمهوری گفت: از هم اکنون کار برای آماده سازی مجتمع های پتروشیمی در ایرانشهر با سرمایه بخش خصوصی، حمایت دولت و ایجاد منطقه ویژه برای پتروشیمی در ایرانشهر آماده می شود.

روحانی ادامه داد: برای پروژه آب های تحت فشار برای کشاورزی مجموعا حدود 100 هزار هکتار انشاءالله در این دولت سال به سال و قدم به قدم اجرایی خواهد شد و شما شاهد توسعه و رشد کشاورزی در این استان خواهید بود.

وی با بیان اینکه طرحی هم برای منطقه سیستان در زمینه کشاورزی در نظر داریم، گفت: انشاءالله فردا در زابل این طرح را بیان خواهم کرد.

رییس جمهوری اظهار داشت: علاوه بر این سیستان و بلوچستان استانی است که باید از محل ترانزیت شاهد یک تحول بزرگ باشیم برای اینکه منطقه دریای عمان و اقیانوس هند را نه تنها به شمال کشور که به سایر کشورهای همجوار و شمالی متصل کنیم، توسعه بندر چابهار جزو برنامه های این دولت خواهد بود و مرحله اول و دوم توسعه را انشاءالله در دولت یازدهم اجرا و عملی خواهیم کرد.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: همچنین با راه آهن از چابهار به سمت زاهدان یا فهرج و اتصال آن به راه آهن سراسری و در نهایت اتصال این راه آهن به افغانستان و آسیای مرکزی شاهد یک توسعه و تحول در این استان خواهیم بود.



**شاهد شکستن تحریم در ماه های پیش رو خواهیم بود

 رییس جمهوری با بیان اینکه کشور در طول سالهای گذشته هم به خاطر تحریم ظالمانه و هم به خاطر برخی بی تدبیری ها شاهد مشکلات فراوان بوده است، گفت که ما به کمک شما مردم، با حمایت و هدایتی رهبر معظم انقلاب، شاهد شکستن تحریم ها در ماههای پیش رو خواهیم بود.



**دنیا به حق غنی سازی ایران اذعان کرده است

روحانی اظهار داشت: نخستین گام ها برای برداشتن تحریم با تدبیری که دولت از شما مردم اتخاذ کرد، آغاز شد و امروز شاهد شکسته شدن بخشی از تحریم ها هستیم. از آن بالاتر، اعتراف دنیا به حق مردم در زمینه حقوق هسته ای و غنی سازی است که امروز دنیا در توافق 1+5 به آن اذعان و اعتراف کرده است.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: ما گام به گام مذاکرات را به حول و قوه الهی پیش خواهیم برد و در این مذاکرات به دنیا اثبات خواهیم کرد که آنچه راجع به ایران در گذشته گفته شده دروغ بوده است.

روحانی تاکید کرد: ایران در پی سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود اما توسعه علمی و فناوری هسته ای را به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد.

رییس جمهوری با بیان اینکه تحریم ظالمانه و ضد حقوق بشری را گام به گام خواهیم شکست، اظهار داشت: کشور ما در سال های آینده شاهد شکوفایی و توسعه در سراسر کشور و از جمله در استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

رییس جمهوری گفت: سرزمین سیستان و بلوچستان مرز جغرافیایی ایران است اما مرز فرهنگی نیز هست. اینجا سرزمینی است که فرهنگ اسلام و ایرانیت به شبه جزیره هندوستان و بنگال در طول قرنها صادر شده است و قند پارسی توسط سیستان و بلوچستان به بنگاله رسیده است.



**در استان روز به روز شاهد همبستگی و برادری خواهیم بود

وی خطاب به مردم سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شما نه تنها مرزبان خوب جغرافیایی هستید، تصریح کرد: شما همچنین بزرگترین صادر کننده فرهنگ اسلام مدارا، اعتدال و فرهنگ ایرانی به سراسر منطقه بودید.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: امروز هم من از شما مردم غیور استان سیستان و بلوچستان می خواهم که واسطه فرهنگی و اتصال قوی تر بین ملت ایران و ملتهای شرقی، جنوبی و حتی شمالی این سرزمین باشید.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: ما انشاءالله در این استان روز به روز شاهد همبستگی و برادری خواهیم بود، در این سرزمین تفاوتی بین اقوام و مذاهب وجود نداشته و نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم در زمینه گاز، آب، معدن، بندر، راه آهن و مسیر ترانزیت و صادرات شاهد یک تحول بزرگ در این استان خواهید بود، گفت: من وظیفه دولت یازدهم می دانم به استان هایی که محرومیت بیشتری در سالهای گذشته داشته اند، تلاش و خدمت بیشتری ارائه دهند که انشاءالله شاهد خواهید بود.

رییس جمهوری ادامه داد: نه تنها به خاطر اینکه بیشترین رای شما مردم در انتخابات به خط اعتدال بوده که البته آرای شما برای من افتخار است اما اگر حتی یک رای هم از این استان نداشتم، باز هم توسعه این استان را وظیفه دولت یازدهم می دانستم و به حول و قوه الهی در زمینه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شاهد تحول خواهیم بود.

رییس جمهوری با اشاره به سفرهای خود به کشورهای اطراف از جمله افغانستان و عمان که همسایه این استان هستند، توضیح داد: یکی از هدف های ما توسعه این استان است به همین دلیل در افغانستان بر حق آب مردم این استان از رودخانه هیرمند تاکید کردیم.

وی اظهار امیدواری کرد که شاهد آبادانی در دریاچه هامون، جازموریان، تالاب ها و رودخانه های این استان به همت شما مردم خواهیم بود تا روز به روز شاهد تعالی و توسعه بیشتر این استان باشیم.

رییس جمهوری سخنان خود را با این جملات به پایان رساند: زنده باد ایران، زنده باد اسلام، زنده باد ایمان، اتحاد و اعتدال.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: