کد خبر: ۲۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - 2014April 15
شفا آنلاین-پژوهشگر ایرانی دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو با بررسی اثرات داروی ریلوزول دریافت، این دارو اثرات قابل توجهی در حفاظت از سلول های عصبی و جلوگیری از کاهش حجم مغز ناشی از بیماری ام اس ندارد.

به گزارش شفا آنلاین،امیرهادی مغزی پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو گفت: من و همکارانم در این پروژه تحقیقاتی که سه سال به طول انجامیده است بر روی روشهای حفاظت از سلول های عصبی در بیماران مبتلا به ام اس متمرکز شده ایم.

وی افزود: در یک کارآزمایی بالینی به مطالعه اثرات داروی ریلوزول (Riluzole)  بر روی نشانگر های بالینی و MRI پرداخته ایم.

به گفته وی این دارو تنها داروی تایید شده برای درمان ALS است که خیلی اثرات محدود و کمی نیز روی این بیماری دارد. این دارو برای اولین بار توسط گروه ما در MS مورد کارآزمایی بالینی قرار گرفته که نتیجه مثبتی نداشته است.

این پژوهشگر جوان اظهار داشت: این مطالعه یکی از اولین کارآزمایی های بالینی است که به این هدف می پردازد چرا که کارآزمایی های بالینی قبلی به طور کلی اثرات داروهای سرکوب کننده یا تنظیم کننده سیستم ایمنی را مورد بررسی قرار داده اند.

به گفته وی ریلوزول دارویی است که هم اکنون برای بیماران مبتلا به amyotrophic lateral sclerosis تجویز می شود و طول عمر آنها را افزایش می دهد.

دانشمند ایرانی دانشگاه کالیفرنیا اظهار داشت: نتایج بررسی های آنها نشان می دهد ریلوزول اثرات قابل توجهی در حفاظت از سلول های عصبی و جلوگیری از کاهش حجم مغز ناشی از بیماری MS ندارد.

به گفته وی این مطالعه یکی از اولین کارآزمایی های بالینی است که به منظور حفاظت از سلولهای عصبی در MS انجام می شود.

مغزی تاکید کرد اگرچه این مطالعه نتایج مثبتی در پی نداشت اما سر مشقی برای مطالعات بعدی که در این زمینه باید انجام شود فراهم آورده است.

وی  گفت: ما در این مطالعه از جدیدترین روشهای  MRI و Optical coherence tomography (که یک روش نوین برای بررسی سلول های عصبی موجود در شبکیه است)، استفاده کرده و رابطه آنها را با تغییرات بالینی ناتوانی در بیماران سنجیده ایم که نتایج جالب و قابل توجهی را به دنبال داشته است. 

مجری طرح اظهار داشت: در این پروژه، محققان دیگری از دانشگاه های ییل، جان هاپکینزو اورگان نیز همکاری دارند.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: