کد خبر: ۲۰۱۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۷ - 2018July 05
کشورهای اروپایی و آمریکایی که خود تولیدکننده تجهیزات پزشکی در دنیا هستند نیز در بیمارستان ها از لوازم پزشکی که قابلیت استفاده مجدد دارد، بهره می برند و اینگونه نیست که فقط یک بار مصرف کنند، چراکه مقرون به صرفه نیست
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استفاده مجدد از برخی تجهیزات پزشکی بیمارستانی که با مواد ضدعفونی کننده استریل شده است، خطری برای سلامت بیمار ندارد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر قاسم جان بابایی افزود: کشورهای اروپایی و آمریکایی که خود تولیدکننده تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) در دنیا هستند نیز در بیمارستان ها از لوازم پزشکی که قابلیت استفاده مجدد دارد، بهره می برند و اینگونه نیست که فقط یک بار مصرف کنند، چراکه مقرون به صرفه نیست.

وی درخصوص دستورالعمل فرآوری مجدد ایمن وسایل پزشکی گفت: استفاده مجدد از وسایل پزشکی چندبار مصرف در بیمارستان ها، اقدامی است که از سالها قبل، در بیمارستان های اروپا و آمریکا هم انجام می شود.

جان بابایی ادامه داد: تجهیزات پزشکی قابل فرآوری مجدد با استفاده از مواد ضدعفونی(Disinfection) کننده، اتیلن اکساید و پلاسما استریل شده و قابلیت استفاده مجدد دارد و جای نگرانی نیست.

معاون وزارت بهداشت تصریح کرد: روش فرآوری مجدد وسایل پزشکی در دنیا مرسوم شده است، تا جایی که شرکت های بینا بینی مانند شرکت های ثالث با هدف فرآوری مجدد وسایل پزشکی تاسیس شده و لوازم و تجهیزات پزشکی را استریل کرده یا اینکه اجزای تجهیزات پزشکی را باز و استریل می کنند و دوباره مورد مصرف قرار می دهند.

وی با بیان اینکه این روش کاملا استاندارد و مورد تایید کمیته های کنترل عفونت است، گفت: بعضی از وسایلی که در جراحی های حساس چشم به کار می رود، یا وسایل بیهوشی(Anesthesia) و سایر جراحی ها، با روش فرآوری مجدد مورد استفاده قرار می گیرد و تاکنون هیچگونه مشکلی برای سلامت بیمار ایجاد نکرده است، چراکه این روش مرجع بین المللی دارد و مخصوص ایران نیست.

جان بابایی تاکید کرد: کالاهایی که قابلیت مصرف مجدد دارند، یک بار مصرف نبوده و قابلیت استفاده مجدد دارند، وزارت بهداشت فهرستی از این وسایل را ابلاغ کرده است و وسایل خارج از فهرست نباید دوباره مصرف شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: