کد خبر: ۲۰۱۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۷ - 2018July 04
سلول‌های بنیادی که در درمان بسیاری بیماری‌ها کاربرد دارند باز هم توسط محققان ایرانی مورد بررسی قرار گرفتند، این سلول‌ها در مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان در حال بررسی هستند تا بتوان به کمک آن‌ها بیماری آلزایمر را درمان کرد
شفاآنلاین>سلامت>مدیر گروه بالینی مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان در خصوص علائم بیماری آلزایمر و راهکار‌های درمانی توضیحاتی داد.

به گزارش شفاآنلاین،سلول‌های بنیادی که در درمان بسیاری بیماری‌ها کاربرد دارند باز هم توسط محققان ایرانی مورد بررسی قرار گرفتند، این سلول‌ها در مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان در حال بررسی هستند تا بتوان به کمک آن‌ها بیماری آلزایمر را درمان کرد، آلزایمر بیماری است بیشتر در افراد سالمند دیده می‌شود اما متاسفانه در جامعه کنونی این بیماری در قشر جوان هم در حال شکل گیری است.

 پژوهش‌هایی در پژوهشگاه رویان در حال انجام است که تا حدودی این پژوهش‌ها موفقیت آمیز بوده است اما همچنین نیاز به تحقیقات بیشتری در این راستا است؛ سلول‌های بنیادی که در این پروژه‌ها استفاده شد، خاصیت عمده‌ای دارند،  این سلول‌ها می‌توانند سیستم ایمنی را ترمیم و نقش واسطه‌ای بین بافت‌های آسیبب دیده داشته باشند.

تاکنون در درمان بیماری آلزایمر از یک سری سلول‌ها و پروتیئن‌ها استفاده شده است تا بتوان هم علت ایجاد بیماری و هم راه درمان آن را پیدا کرد با اینکه تحقیقات زیادی در پژوهشگاه رویان انجام شده است اما هنوز علت مشخصی برای این بیماری وجود ندارد چرا که پژوهش ها نیاز به تحقیقات بسیار بیشتری در این زمینه دارد.

سید مسعود نبوی متخصص مغز و اعصاب و مدیر گروه بالینی مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان، عضو هیئت مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بیماری آلزایمر و کارهای تحقیقاتی انجام شده در پژهشگاه رویان، اظهار کرد: آلزایمر یک بیماری تحلیل برنده سیستم عصبی مرکزی است که باعث از دست رفتن تدریجی و مداوم مغز شده و در تکلم، حافظه، قدرت عقل، قضاوت و به تدریج تمام توانایی یک انسان تأثیر گذار است.

مدیر گروه بالینی مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان بیان کرد: آلزایمر اصولا در سنین بالای 65 سال شروع شده که آمارها نشان می‌دهد افراد 40 الی 50 سال هم به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ دیده شده است برخی افراد به دلیل مسائل ژنتیکی به این بیماری دچار شده‌اند که میزان آن کم است(کمتر از 10 درصد).
سونامی سالمندی در آینده نزدیک

نبوی ادامه داد: آلزایمر از آن دسته بیماری‌هایی است که با افزایش سن احتمال ابتلا به آن بیشتر می‌شود و یکی از چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم،  با توجه به اینکه ایران رو به سونامی سالمندی است این بیماری نیز در آینده رشد خواهد کرد و تعداد بیشتری از افراد به آن مبتلا خواهند شد علاوه بر آلزایمر، بیماری سکته مغزی و پارکینسون نیز با افزایش سن در افراد بیشتر خواهد شد که در آقایان و خانم‌ها دیده می‌شود.

وی در خصوص عوامل ایجاد بیماری آلزایمر، گفت: ژنتیک و عوامل محیطی در ابتلا به بیماری نقش دارد؛ برخی ریزفاکتورها باعث افزایش آلزایمر در جامعه می‌شود و یکی از این ریزفاکتورها افسردگی است همچنین فشارخون بالای کنترل نشده، دیابت، بیماری قلبی - عروقی، ضربان مکرر سر، مصرف طولانی مدت داروهایی مانند داروهای روان گردان و مواد مخدر جدید همچنین تنهایی طولانی مدت و مجرد ماندن یکی از عوامل ایجاد آلزایمر است.
بیماری آلزایمر چگونه خود را نشان می‌دهد؟

این مدیر گروه بالینی مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان با اشاره به اینکه برخی از تحقیقات در زمینه یافتن علل آلزایمر در حال انجام است، افزود: دربرخی افراد دیده شده است این بیماری در مرحله اول خود را با از دست دادن حافظه نشان می‌دهد اغلب فردی که با مشکل حافظه مواجه می‌شود متوجه مشکل خود نیست اما خانواده و دوستان او می‌توانند این مشکل را تشخیص دهند همچنین او در حرکات خود کند شده و مثل سابق نمی‌توانند کارهای روزمره خود را انجام دهد.

نبوی تشریح کرد: تحقیقاتی در قسمت علوم پایه بالینی در پژوهشگاه رویان در حال بررسی است اینکه چه پروسه‌هایی باعث مرگ سلول‌های مغز می‌شوند؛ 2 عامل تاکنون در ایجاد بیماری آلزایمر مشخص شده است یکی اینکه پلاک‌‌های آمیلوئیدی و کلاف‌های رشته‌ای داخل نورونی که در حالت عادی در مغز ساخته می‌شود طی پروسه‌هایی از مغز خارج شده و پاک می‌شود در بیماری آلزایمر این  پلاک‌‌های آمیلوئیدی و کلاف‌های رشته‌ای داخل نورونی بیشتر از حالت عادی ساخته شده و باعث رسوب در آن و  تخریب سلول‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از پزشکان پلاک‌‌های آمیلوئیدی را خیلی در بیماری آلزایمر دخیل نمی‌دانند؛ یکی دیگر از عوامل این بیماری تداخل شدید آمیلوئید بتا و پروتئین‌های تائو است، تائو موجب از دست رفتن خارهای دندریتی و تخریب سیناپس شده که در نهایت منجر به از دست دادن حافظه در بیماران آلزایمری می‌شود.
آیا آلزایمر قابل درمان است؟

این مدیر گروه بالینی مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان گفت: یکی از تحقیقاتی که در پژوهشگاه رویان در حال انجام است یافتن سلول بنیادی مناسبی است تا بتواند در ترمیم بافت آسیب دیده کمک کند چرا که گروه هایی هستند که سلول مناسبی تولید می‌کنند که باعث ترمیم بافت از دست رفته می‌شود، بخش بالینی علوم شناختی در حال ساختن و تولید تست‌های بالینی سریع و ساده‌ای است تا بتوان آلزایمر را سریع‌تر شناسایی و درمان کرد.

نبوید تشریح کرد: گروه دیگری در مراحل قبل از آلزایمر در اختلال شناختی خفیف یا MCI  تحقیقاتی انجام می‌دهند تا بتوان به کمک آن آلزایمر را درمان کرد همچنین یک سری پروژه‌هایی برای غربالگری اختلال حافظه انجام می‌شود و در حال تهیه داروهایی هستیم تا بتوان به کمک آن آلزایمر را درمان کرد.
برچسب ها: سلامت ، آلزایمر ، اعصاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: