کد خبر: ۲۰۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۷ - 2018July 04
طی دو دهه اخیر توجه کافی به آموزش پزشکان عمومی نشده در حالی که بخش عمده بار درمانی کشور بر عهده پزشکان عمومی است
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: بخش عمده و مهمی از کار درمانی کشور برعهده پزشکان عمومی است که طی سال های اخیر توجهی به نیازهای آموزشی جدید آنان نشده است.

به گزارش شفا آنلاین، علیرضا سلیمی روز چهارشنبه افزود: طی دو دهه اخیر توجه کافی به آموزش پزشکان عمومی نشده در حالی که بخش عمده بار درمانی کشور بر عهده پزشکان عمومی است.

وی اظهار داشت: تمامی جامعه پزشکی کشور اعم از فلوشیپ ها و متخصصان زحمات زیادی را در قبال درمان بیماران متحمل می شوند و همه این همکاران بر روی یک تنه محکم یعنی پزشکی عمومی کشور رشد کرده اند.

سلیمی ادامه داد: آموزش پزشکی عمومی شامل دو قسمت است، بخشی از این آموزش به دوران تحصیل و برنامه های آموزشی مربوطه باز می گردد و بخشی هم مربوط به دوران پس از تحصیل است که بخش اول در حیطه وظایف وزارت بهداشت(Ministry of Health) است و بخش دوم، آموزش پس از فارغ التحصیلی است که بهترین متولی برای آموزش بعد از تحصیل سازمان نظام پزشکی است که آمادگی کامل جهت قبول این مسئولیت را دارد.

وی با تاکید بر رشد سریع و روز افزون علم پزشکی گفت: وقت آن است سیستم آموزشی پزشکان عمومی بازبینی و به روز شود که یکی از راهکارهای موجود، برگزاری کارگاه های مهارتی پس از تحصیل با کیفیت بالاست که این امر توسط سازمان نظام پزشکی در حال برنامه ریزی است.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی(Medical System) با اشاره به این که باید تحول اساسی در جامعه پزشکی عمومی ایجاد شود، ادامه داد: امیدوار هستیم با تغییرات لازم در برنامه های آموزشی پزشکان عمومی و بازنگری بتوانیم از توانمندی های این گروه پزشکی بهره بیشتری ببریم.

سلیمی با اشاره به اینکه عده ای از همکاران پزشک عمومی به فعالیت هایی غیر از پزشکی مشغول بوده و عده ای هم مهاجرت کرده اند، اضافه کرد: در کنار تحول آموزشی جایگاه شغلی این گروه پزشکی نیازمند ترمیم و بازسازی است و با تغییر استراتژی های شغلی در مناطق محروم و افزایش بازار کار و جاذبه های شغلی باید حداکثر استفاده را از توانمندی های این گروه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در عین حال استفاده از پتانسیل ها نباید محدود به مناطق جغرافیایی شود چه بسا پزشکی در یکی از مراکز تحقیقاتی کلانشهرها بتواند خدماتی را به جامعه و کشور ارائه کند که در مناطق دور افتاده ممکن و میسر نباشد و امید است با یک برنامه ریزی زمان بندی شده، مدت زمان طرح پزشکان عمومی کاهش یافته و سپس حذف شود و برای بکارگیری این گروه خدوم با ایجاد جایگاههای شغلی مناسب در مناطق محروم، اجبار به انتخاب تبدیل شود.

براساس آمارها، بیش از 70 هزار پزشک عمومی در کشور فعالیت دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: