کد خبر: ۲۰۱۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۱۵ تير ۱۳۹۷ - 2018July 06
«محیط زیست ما در وضعیت بحرانی قرار دارد.» این جمله‌ای است که شاید همه ما آن را چندین و چند بار به شکل‌های مختلف شنیده ‌باشیم. بله؛ ما در عصر تکنولوژی با تغییر و تحولاتی که در کره زمین و چرخه‌های طبیعی آن برای آسایش خود ایجاد کرده‌ایم، موجب بر هم خوردن تعادلی شده‌ایم که میلیون‌ها سال بر آن حاکم بوده‌است.
شفا آنلاین>اجتماعی>«محیط زیست ما در وضعیت بحرانی قرار دارد.» این جمله‌ای است که شاید همه ما آن را چندین و چند بار به شکل‌های مختلف شنیده ‌باشیم. بله؛ ما در عصر تکنولوژی با تغییر و تحولاتی که در کره زمین و چرخه‌های طبیعی <Natural cycles>آن برای آسایش خود ایجاد کرده‌ایم، موجب بر هم خوردن تعادلی شده‌ایم که میلیون‌ها سال بر آن حاکم بوده‌است.

به گزارش شفا آنلاین:تولید پلاستیک، از بین بردن جنگل‌ها، فاضلاب‌ها، کارخانه‌ها، آلودگی هوا و بسیاری از عوامل دیگر که اغلب آنها محصول پیشرفت‌های 100 سال اخیر ما هستند. و جالب اینکه مضرات این تغییرات در بلندمدت پیش و بیش از همه گریبان خود ما را خواهد گرفت. اما به راستی هریک از ما به عنوان یک فرد یا یک خانواده می‌توانیم سهمی در کاهش این آلودگی‌ها داشته باشیم؟! در ادامه با چند توصیه ساده، مفید و کاربردیدر این زمینه آشنا می‌شویم:

    از هدررفت روزانه آب‌ جلوگیری کنیم

آب با ارزش‌تر از آن است که بی دلیل وارد فاضلاب شود! بسیاری از ما هر روز حجم بالایی از آب آشامیدنی را که صرف اموری مثل شستشوی میوه‌ها و سبزی‌ها شده، وارد فاضلاب می‌کنیم در حالی که می‌توان با کمی مدیریت صحیح، از آن برای آبیاری باغچه یا گیاهان آپارتمانی استفاده کرد.
البته توجه داشته باشید که برای آبیاری گل‌ها و گیاهان خانگی، این آب‌ها نباید حاوی شوینده‌های شیمیایی باشند.

    اجازه ندهیم درختان زیادی به کاغذ تبدیل شوند

ما برای داشتن هوای پاک و اکسیژن کافی به درختانی احتیاج داریم که به سرعت و برای تولید کاغذ در حال نابودی هستند. به صرفه‌جویی در مصرف تنها یک کاغذ در طول روز فکر کنید و آن را در جمعیت زمین ضرب کنید. بی‌شک با همین کار ساده درختان زیادی نجات پیدا می‌کنند.
این کار بسیار ساده است. مثلا در محیط کار از پشت سفید کاغذ‌های باطله هم استفاده کنید یا اینکه به جای استفاده از قبض‌های کاغذی تلفن همراه، صورتحساب خود را از طریق اینترنت پرداخت کنید.

    انرژی پاک را به گرما تبدیل نکنیم

یکی از معضلات مهم دنیای امروز گرم شدن تدریجی کره زمین است. شاید باور نکنید ولی ما هم می‌توانیم در جلوگیری از این مشکل موثر باشیم. به لامپ‌هایی که دور و برتان روشن است دقت کنید. آنها مدام در حال تبدیل کردن انرژی الکتریکی به گرما هستند. اول لامپ‌هایی که بی دلیل روشن هستند را خاموش کنید و بعد در اولین فرصت لامپ‌های تنگستنی پرمصرف را با لامپ‌های کم‌مصرف‌تر جایگرین کنید.
این لامپ ها نسبت به لامپ‌‌های پر‌مصرف چندین برابر عمر بیشتر دارند و مصرف انرژی و تولید گرما را به کمتر از نصف کاهش می‌دهند.

    پلاستیک‌ساز نباشیم

تولید ‍لاستیک و عدم جذب مجدد آن در طبیعت یکی از چالش‌های بزرگ دنیای امروز است. باور این نکنته سخت است اما باید بدانیم چرخه بازگشت پلاستیک به طبیعت آن‌قدر طولانی است که هنوز اولین پ‍لاستیک تولید شده توسط انسان هنوز جذب طبیعت نشده است.
کار ما در این مورد بسیار ساده است. هر کیسه پلاستیکی یک زباله دائمی محسوب می‌شود که برای تجزیه شدن در طبیعت به هزاران سال زمان احتیاج دارد. ما می‌توانیم با استفاده از ساک‌های پارچه‌ای در هنگام خرید، از ورود این زباله به طبیعت جلوگیری کنیم.

    زباله‌‌ریزی نکنیم

حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که به طبیعت رفته باشید و به‌خاطر زباله‌های ریز و درشت رها شده نتوانید از آن لذت ببرید.
این یک اعتراف تلخ است که زباله‌ریزی در طبیعت ‌در ما به یک عادت تبدیل شده است. اغلب مردم پوست میوه یا باقی‌مانده غذای خود را در طبیعت جا می‌گذارند و اغلب این کار خود را این‌طور توجیه می‌کنند که حیوانات از آنها تغذیه خواهند کرد و یا تبدیل به کود می‌شوند. اما باید بدانیم که فرآیند جذب زباله‌ها در طبیعت یک روند طولانی است و نیاز به زمان زیادی دارد. زباله‌های ما پیش از انجام این فرآیند، علاوه بر به‌هم زدن چهره طبیعت، باعث تجمع آلودگی و حتی مرگ حیوانات می‌شوند.
 این مشکل با جمع‌آوری زباله‌هایی که در هنگام بازدید از طبیعت تولید کرده‌ایم و انتقال آن به نزدیک‌ترین سطل زباله به آسانی حل خواهد شد.

    زباله‌ها را بهتر ببینیم

در هر حال زندگی ما در جامعه مصرفی امروز همراه با تولید زباله‌های مختلف است. زباله‌هایی که برخی از آنها می‌توانند دوباره به چرخه تولید برگردند.
اولین راهکار کاهش میزان تولید زباله است. مثلا به جای استفاده از ظروف پلاستیکی یک‌بار‌مصرف برای نوشیدن آب، می‌توانیم از ظرف‌های فلزی و دائمی استفاده کنیم تا زباله کمتری به طبیعت تحمیل شود.
پیشنهاد بعدی در این مورد نیاز به خلاقیت دارد. می‌توانیم بسیاری از وسایل کهنه دورریختنی را با کمی خلاقیت و بهره‌گیری از آموزش‌های رنگارنگ فضای مجازی به شکلی تغییر دهیم که مجددا قابل استفاده باشد. مثلا یک ظرف پلاستیکی را می‌توانیم به یک گلدان یا جای لوازم‌التحریر تبدیل کنیم.
راه حل سوم تفیک زباله است. دستگاه‌های الکترونیکی کهنه، شیشه و فلزات قابلیت بازیافت دارند. آنها را به زباله تبدیل نکنیم و با تفکیک صحیح به بازیافت تحویل دهیم تا دوباره به چرخه تولید بازگردند.

    مواد شوینده را به مقدار کم و مناسب به‌کار ببریم

مواد شوینده و پاک‌کننده از اجزای جدانشدنی زندگی امرو ما هستند ولی این مواد در عین خواص بهداشتی زیادی که برای ما دارند، می‌توانند برای طبیعت و موجودات زنده خطرناک و مهلک باشند. مواد شوینده اثرات نا‌مطلوبی روی آب و خاک می‌گذارند و بسیاری از میکروارگانیسم‌های مفید موجود در طبیعت را نیز از بین می‌برند.
در صورت امکان می‌توان از شوینده‌های کم‌خطر‌تر مثل پودر صابون و به میزان کمتر استفاده کرد.
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: