کد خبر: ۲۰۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۷ - 2018July 04
ساق: شکستگی های ساق به سه صورت اتفاق می افتد: یا در ابتدای استخوانهای درشت نی یا نازک نی و نزدیک به مفصل زانو، یا در تنه ی این استخوانها و یا در انتهای این استخوانها و در نزدیکی مچ پا. همچنین تمام این شکستگی ها می توانند هم به صورت منفرد (ایزوله) در یکی از دو استخوان درشت نی و نازک نی اتفاق بیافتند و هم می توانند به صورت همزمان در هر دو استخوان تظاهر یابند
شفا آنلاین>سلامت>ساق: شکستگی های ساق به سه صورت اتفاق می افتد: یا در ابتدای استخوانهای درشت نی یا نازک نی و نزدیک به مفصل زانو، یا در تنه ی این استخوانها و یا در انتهای این استخوانها و در نزدیکی مچ پا. همچنین تمام این شکستگی ها<Fractures> می توانند هم به صورت منفرد (ایزوله) در یکی از دو استخوان درشت نی و نازک نی اتفاق بیافتند و هم می توانند به صورت همزمان در هر دو استخوان تظاهر یابند (شکستگی دوبل ساق).

به گزارش شفا آنلاین:اهمیت شکستگی درشت نی : در این شکستگی ها خط شکستگی ممکن است خارج مفصل باشد و یا ممکن است به داخل مفصل راه پیدا کند. در صورتیکه خط شکستگی به داخل مفصل برود و قطعات شکسته شده جابجا شوند، سطح مفصل ناصاف و ناهماهنگ میشود . این دسته از شکستگی ها اگر درست جااندازی و درمان نشده و اگر سطح مفصلی به حالت اول برنگردد، مفصل بعد از مدتی دچار سائیدگی و آرتروز، ناپایداری و محدودیت حرکت میشود.

علت شکستگی درشت نی : این شکستگی در افراد جوان معمولا به علت ضربه های شدید مثل سوانح جاده ای یا سقوط از ارتفاع یا در حین ورزش های پرتحرک ایجاد میشود و در مسن تر ها علت آن ضربه های با شدت کمتر مانند زمین خوردن است . مکانیسم شکستگی برجستگی و خارهای درشت نی نیز که در بخش قبلی شرح داده شدند.

علایم شکستگی درشت نی : درد در محل شکستگی مهم ترین علامت شکستگی های بالای استخوان درشت نی است. به علت خونریزی داخل مفصلی که ناشی از شکستگی است ممکن است مفصل زانو متورم شود و این تورم موجب محدودیت حرکت میشود .به علت جابجایی استخوان های شکسته شده زانو ممکن است تغییر شکل بدهد .بدنبال شکستگی ممکن است پا سرد و رنگ پریده شود. این علامت بسیار مهم و خطرناکی است چه ممکن است علت آن کاهش خونرسانی به ساق و پا به علت آسیب عروقی در محل شکستگی باشد .

تشخیص شکستگی درشت ني : مهم ترین کلید های تشخیص، معاینه و تصویربرداری است. در معاینه، پزشک معالج به درد و تورم و تغییر شکل اطراف زانو و کبودی و زخم های احتمالی در محل توجه میکند و معاینه دقیقی از عروق و اعصاب ناحیه به عمل میاورد . روش های تصویربرداری مثل تصویربرداری ساده و سی تی اسکن و حتی MRI میتوانند کمک زیادی به تشخیص بکنند .

درمان شکستگی درشت نی : روند جراحی این شکستگی مانند دیگر شکستگی ها شامل دو مرحله جااندازی و گچ گیری است. در مواقعی که شکستگی جابجایی دارد باید ابتدا قطعات شکسته شده در کنار یکدیگر قرار داده شوند.

شکافتن محل شکستگی انجام دهد که این کار معمولا با کشش و مانورهای خاصی انجام میشود. اگر جااندازی به روش بسته امکانپذیر نباشد پزشک معالج اقدام به جااندازی باز میکند یعنی پوست و عضلات روی شکستگی را باز کرده و قطعات شکستگی را زیر دید مستقیم در کنار یکدیگر قرار میدهد. بعد از جااندازی باید تا چند ماه مانع از جابجا شدن مجدد قطعات شکستگی شد تا استخوان فرصت کافی برای جوش خوردن را بدست آورد. این کار را تثبیت استخوان مینامند. برای فیکساسیون در این شکستگی ها ممکن است از میخ های داخل استخوانی یا از پیچ و پلاک یا از فیکساسیون خارجی استفاده شود.

علل و علایم بروز شکستگی تنه ی درشت نی: این شکستگی ها معمولا به علت ضربات مستقیم به ساق بوجود میایند . در این شکستگی ها قطعات معمولا جابجایی کمی دارند. درد بر روی استخوان درشت نی همراه با تورم در ناحیه شکستگی وجود دارد. به علت جابجایی کم قطعات، تغییر شکل ظاهری در ساق وجود ندارد و به همین علت ممکن است بیمار به شکستگی شک نکرده و به پزشک مراجعه نکند .

پزشک آنلاین
مرتضی شریفی [ فیزیوتراپیست ]
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
0
0
سلام من پام روز 20/1/98شکسته بعد دکتر عملش کرد تا سه هفته فیکساتور خارجی روش بود بعد از سه هفته دکتر عملش کرد و پلاتین گذاشت داخلش و بخیه اش زد و الان به مدت دو هفته هس که روی ساق پام به فاصله چهار سانتی خونریزی داره و خونش بند نماد میخواستم ببینم این خونریزی مشکلی نداره؟
مدیر پایگاه
باسلام
حتما باید محل مورد نظرتوسط پزشک معاینه و بررسی شود.
Fox
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
0
0
سلام! خداقوت!
من ساق پای سمت چپم آخرای اسفند ماه پارسال تو بازی فوتسال ضربه خورد ،هیچ کبودی یا تغییر شکلی روی ساق پام ایجاد نشد اما تا یک ماهی درد داشت و هر وقت اون نقطه رو فشار میدادم درد میگرفت. از اون موقع تا حالا که ۹ ماه گذشته هر وقت ورزش سنگین انحام میدم دردش شروع میشه، متاسفانه دیروزم مسابقه فوتسال داشتم و ساق پای سمت راستم ضربه خورد.ساق پای سمت چپمم که کلا درد داشت ، ساق پای سمت راستمم بهش اضافه شده.
هیچ تغییر شکل یا تغییر رنگی وجود نداره اما لمس پای راستم دردناکه و پای چپم همون جایی که پارسال ضربه خورده بود درد داره.
خواهش میکنم راهنماییم کنید. خیلی نگرانم
مدیر پایگاه
باسلام
شما حتما باید توسط ارتوپد معاینه شوید.به نظرمی رسد مشکل شما مربوط به اندام داخلی باشد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: