کد خبر: ۲۰۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۷ - 2018July 03
افراد زیادی در کشور به محصولات غذایی مانند توت فرنگی، طالبی یا تخم مرغ حساسیت دارند؛ مواد غذایی پروتئین ها و اسیدآمینه های خاص دارند که حساسیت ایجاد می کنند اما با کمک تکنولوژی می توان آلرژن ها را کم کرد و غذاهای ایمن تولید کرد
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیته تخصصی ایمنی زیستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افراد زیادی در ایران به انواع محصولات غذایی آلرژی دارند که می توان با بهره گیری از بیوتکنولوژی، میزان این آلرژی ها را کاهش داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر اسکندر امیدی نیا روز سه شنبه در کارگاه تخصصی تراریخته در سازمان غذا و دارو، از آلرژی(Allergy) به عنوان یکی از چالش های سلامت کشور یاد کرد و افزود: افراد زیادی در کشور به محصولات غذایی مانند توت فرنگی، طالبی یا تخم مرغ حساسیت دارند؛ مواد غذایی پروتئین ها و اسیدآمینه های خاص دارند که حساسیت ایجاد می کنند اما با کمک تکنولوژی می توان آلرژن ها را کم کرد و غذاهای ایمن تولید کرد.

وی یادآور شد: صنعت بیوتکنولوژی به فضای زیادی نیاز ندارد و ورود به این حوزه موجب قیمت شکنی محصولات مشابه خارجی و پیشرفت کشور می شود؛ به طورمثال قیمت داروی هرسپتین (نوعی داروی ضد سرطان) 12 میلیون بود اما شرکت داخلی با بهره گیری از بیوتکنولوژی آن را تولید کرد و اکنون قیمت آن کمتر از یک میلیون تومان است.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران گفت: استفاده از بیوتکنولوژی برای تولید داروهای بیوسیمیلار نیز بسیار ارزان و ساده است و در کشورهایی مانند ایران فرصت استفاده از این تکنولوژی وجود دارد.

امیدی نیا اظهار داشت: بهره گیری از بیوتکنولوژی سود فوق العاده بالایی دارد؛ به طوری که برای نمونه شرکتی برای کنترل مالاریا، با ویرایش ژنی پشه هایی ایجاد کرده که پشه های ناقل را کاهش می دهد.

وی با اشاره به کشت لوبیای روغنی در شمال کشور گفت: این لوبیا مستقیم و غیرمستقیم مصارف زیادی به ویژه در صنعت دام دارد اما آفت آن، علف هرز است و می توان برای این محصول تاثیرگذار از روش های نوین بیوتکنولوژی استفاده کرد.

عضو کمیته تخصصی ایمنی زیستی وزارت بهداشت(Ministry of Health)، ادامه داد: برای به دست آوردن ذرت به شکل امروزی نیز با تکنولوژی نوین روی آن کار شده است تا دارای ارزش اقتصادی باشد، تغییراتی نیز روی هسته موز انجام شده است. به طور کلی هدف از این تغییرات ژنتیکی رسیدن به غذای سالم است.

امیدی نیا به کشت نیشکر به عنوان چالشی در جنوب کشور اشاره کرد و گفت: نیشکر از حوزه هایی است که به آب زیادی نیاز دارد اما نمی توانیم صنعت ایجاد شده را از بین ببریم و یکی از راهکارها این است که نیشکر مقاوم به خشکی ایجاد کنیم که مرحله مطالعاتی و آزمایشگاهی آن سه تا پنج سال طول می کشد و هفت سال هم طول می کشد تا به مرحله عمل برسد.

وی ادامه داد: هرچند بهره گیری از بیوتکنولوژی سود زیادی دارد اما باید الزامات سختگیرانه ای طی کند تا به بازار برسد؛ به طورمثال تنها 26 گیاه کشاورزی صنعتی شده تراریخته در بازار وجود دارد؛ مطالعات آکادمیک به فراوانی انجام می شود اما آنهایی که مجوز بازار را می گیرند به فراوانی تحقیقات نیستند.

عضو کمیته تخصصی ایمنی زیستی وزارت بهداشت، اظهار داشت: محصولات تراریخته در حد دارو نظارت می شوند و آنهایی که به بازار می آیند از ایمن ترین مواد غذایی هستند. اگر تکنولوژی باکتری حاوی پروتئین مقاوم به سرما در ایران بود، هنگام سرمازدگی می شد آن را روی درختان اسپری کرد و از خسارات کشاورزی جلوگیری کرد.

امیدی نیا به تغییر ژن حیوانات علاوه بر گیاهان اشاره کرد و گفت: دستکاری ژنتیکی حیوانات نیز در برخی کشورها مجوز گرفته است؛ به طور مثال ماهی قزل آلای تراریخته با افزایش حجم تولید می شود.

عضو کمیته تخصصی ایمنی زیستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: برای مبارزه با آفت پنبه یا گوجه فرنگی موسوم به «کرم قوزه» می توان از تکنولوژی با رعایت قانون ایمنی زیستی بهره گرفت.

وی یادآور شد: محصولات تراریخته به معنای محصولات تغییر شکل یافته ژنتیکی است و پروتکل ایمنی زیستی برای بهینه سازی مهندسی ژنتیک ایجاد شده است.

به گفته وی، ایران بعد از پایان دوران دفاع مقدس به دنبال بیوتکنولوژی و جذب دانشمندان روسی در این حوزه بود که توانست 30 نفر از این دانشمندان را جذب کند.

عضو کمیته تخصصی ایمنی زیستی وزارت بهداشت، گفت: مستشاران روسی تا سال 85 در انستیتو پاستور بودند. بیوتکنولوژی نخستین بار در کشور در سال 69 شکل گرفت و به سرعت متخصصان در این حوزه تربیت شدند.

امیدی نیا خاطرنشان کرد: ایران در اوایل دهه 70 سراغ ایمنی زیستی رفت و سند بیوتکنولوژی را نوشت؛ تولید واکسن هپاتیت محصول قراردادی برای انتقال دانش بیوتکنولوژی(biotechnology)از کوبا به ایران در سال 78 بود.

وی با اشاره به تشکیل پروتکل ایمنی زیستی در سال 2000 و عضویت 67 کشور در آن گفت: ایران در سال 2001 این پروتکل را امضا کرده است و در حال حاضر این پروتکل به مباحثی مانند خلع سلاح بیولوژیکی و ویرایش ژن وصل شده است.

روایت بز عنکبوتی
محمدحسین مدرسی عضو شورای ملی ایمنی زیستی کشور نیز در این نشست گفت: هر چیزی که در پوشه علمی گذاشته شود مردم طور دیگری به آن نگاه می کنند؛ به طور مثال روایت بود که بزی با ترکیب ژن های عنکبوت تولید شده است و اگر گوشت آن را بخوریم تار عنکبوت تولید می کنیم و کسی آن را باور نمی کرد.

وی افزود: حقیقت این است که این بز وجود دارد و محققان با ترکیب ژن‌های عنکبوت و بز موفق به تولید بز‌هایی شدند که قادر به تولید پروتئین تار عنکبوت از طریق شیر است. محققان به دنبال تولید صنعتی این روش هستند تا هزینه تولید تار عنکبوت به حداقل برسد و با آن جلیقه ضدگلوله تهیه کنند. اما کسی بز چند میلیون دلاری را کباب نمی کند تا تارعنکبوت درآورد، مگر وقتی سبزی خوردن مصرف می کنیم بدن ما کلروفیل درمی آورد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: