کد خبر: ۲۰۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۷ - 2018July 03
یکی از کارهایی که چندی پیش در بیمارستان رفیده انجام شد، این است که همگام با بعضی از مراکز معتبر بین‌المللی که در همین چند سال اخیر روشی را برای بازگرداندن بیماران ضایعه نخاعی و فلج اندام‌های حرکتی به زندگی عادی به کار گرفته‌اند
شفاآنلاین>سلامت> روز گذشته در بیمارستان رفیده تهران نشست خبری با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. موضوع این نشست، بیان یکی از دستاوردهای بزرگ پزشکان این بیمارستان در عمل جراحی اعصاب محیطی و بازگرداندن امکان حرکت به کسانی بود که در اثر حوادثی مانند تصادفات رانندگی دچار ضایعات نخاعی و فلج اندام‌های حرکتی شده‌اند. عملی که تعداد محدودی از کشورهای جهان توانایی انجام آن را دارند و امروز پزشکان کشور ما توانسته‌اند به این موفقیت بزرگ دست پیدا کنند.

به گزارش شفاآنلاین، رئیس بیمارستان رفیده، گفت: «خوشبختانه ما در بیمارستان توانبخشی رفیده این توفیق را پیدا کرده‌ایم که استقلال فردی را به این عزیزان برگردانیم و بتوانیم در این زمینه به آنها کمک کنیم.» فریدون لایقی با بیان اینکه همه تلاش ما و همکارانمان این است که میزان معلولیت کسانی که در اثر حوادث و سوانح رانندگی دچار قطع نخاع و فلج اندام‌های حرکتی می‌شوند را کاهش دهیم، گفت: «یکی از کارهایی که چندی پیش در بیمارستان(Hospital) رفیده انجام شد، این است که همگام با بعضی از مراکز معتبر بین‌المللی که در همین چند سال اخیر روشی را برای بازگرداندن بیماران ضایعه نخاعی و فلج اندام‌های حرکتی به زندگی عادی به کار گرفته‌اند، ما هم در ایران جراحی پیوند اعصاب محیطی این گروه از بیماران را آغاز کرده‌ایم.»

این فوق تخصص جراحی دست و اعصاب محیطی در توضیح این روش، اظهار داشت: «متاسفانه هنوز امکان پیوند نخاع وجود ندارد. البته مراکز علمی در دنیا درحال کار بر روی این موضوع هستند ولی تا امروز امکان ترمیم ضایعه نخاعی وجود ندارد ولی دستاورد جدیدی که ما هم توانایی انجام آن را در داخل کشورمان به دست آورده‌ایم، این است که اعصابی که بالاتر از محل آسیب هستند را می‌توان با عمل پیوند به اعصابی که پایین‌تر از محل ضایعه هستند، منتقل کرد و درنتیجه می‌شود حرکات این قسمت را برگرداند.» وی ادامه داد: «خوشبختانه ما با کمک اعضای هیئت علمی در بیمارستان رفیده که تنها بیمارستان دانشگاهی و دولتی در زمینه توانبخشی است، جراحی این دسته از عزیزان را آغاز کرده‌ایم و به نتایج بسیار درخشانی هم دست پیدا کرده‌ایم. به عنوان مثال بیماری(Sickness) که 8 ماه پیش دستش کاملا فلج بود و هیچ حرکتی نداشت و امکان استفاده از وسایل شخصی و حرکت دادن ویلچر را نداشت و حتی لازم بود که غذا با کمک دیگران در دهان او گذاشته شود، امروز پس از اینکه تحت عمل جراحی پیوند عصب قرار گرفته و البته تمرینات بسیار فشرده کادر توانبخشی را پشت سر گذاشته است، خد را شکر حرکت به دستش بازگشته و درحال حاضر این امکان را پیدا کرده که با دست خودش غذا می‌خورد، مسواک می‌زند، با گوشی تلفن همراهش کار می‌کند و توانایی حرکت دادن ویلچر را هم به دست آورده است. حتی از هفته گذشته قادر به نوشتن هم شده است.»

لایقی این موفقیت را عامل ایجاد امید در دل کسانی دانست که دچار قطع نخاع و فلج اندام‌های حرکتی شده‌اند و تا امروز امید زیادی به بهبودی و درمان نداشتند. وی گفت: «خوشبختانه ما در بیمارستان توانبخشی رفیده این توفیق را پیدا کرده‌ایم که استقلال فردی را به این عزیزان برگردانیم و بتوانیم در این زمینه به آنها کمک کنیم.»

رئیس بیمارستان رفیده در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: «متاسفانه آمار مرگ‌ومیر و معلولیت ناشی از حوادث ترافیکی در ایران بسیار زیاد است. در مطالعه‌ای که آقای دکتر رحیمی موقر چند سال پیش انجام دادند و در گزارش سازمان جهانی بهداشت هم آمد، میزان بروز معلولیت‌های ناشی از ضایعه نخاعی در کشور ما، 72 نفر در هر یک میلیون نفر است. یعنی سالیانه حدود 5800 تا 6000 نفر از هموطنان ما دچار آسیب‌های نخاعی می‌شوند. حدود 20 درصد از این تعداد یعنی حدود 1000 تا 1100 نفر از آنها از ناحیه گردن دچار آسیب‌های نخاعی می‌شوند و آسیب‌دیدگی مابقی، بیشتر از نواحی کمری و پشتی است. 20 درصدی که از ناحیه گردن آسیب دیده و دچار فلج چهار اندام (دو دست و دو پا) می‌شوند، همان گروهی هستند که ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم؛ اگرچه که باز هم نیازمند بررسی بیشتر است چون شاید به همه آنها نتوان این سرویس را ارائه کرد ولی ما در بیمارستان رفیده امکان ویزیت این عزیزان را فراهم کرده‌ایم. بیماران می‌توانند مراجعه کنند و در غربالگری و ارزیابی که انجام می‌شود، آنهایی که مستعد دریافت این خدمت هستند و ترجیحا بین 6 ماه تا یک سال از زمان حادثه آنها گذشته باشد، می‌توانند از این عمل بهره ببرند.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: