کد خبر: ۲۰۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۷ - 2018July 01
برای برخی بیماران ضایعه نخاعی که حرکت شانه و بازو دارند، امکان بهبود عملکرد و احتمال برگشتن حرکت دست فراهم شده است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس بیمارستان رفیده دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: برای برخی بیماران ضایعه نخاعی که حرکت شانه و بازو دارند، امکان بهبود عملکرد و احتمال برگشتن حرکت دست فراهم شده است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر فریدون لایقی در نشستی با خبرنگاران در بیمارستان رفیده اظهار داشت: بیماران مبتلا به آسیب نخاعی(spinal cord injury) در ناحیه گردن، دچار فلج چهار دست و پا می شوند؛ آسیب نخاعی این بیماران را هنوز نتوانسته ایم، درمان کنیم اما اعصاب محیطی (اعصاب بالا و پایین محل ضایعه) را پیوند زدیم و در نتیجه توانستیم حرکات دست را بازگردانیم.

وی اضافه کرد: برای نمونه بیماری که هشت ماه پیش جراحی شده است، می تواند مسواک بزند، ویلچر را حرکت دهد و غذا بخورد؛ جراحی فقط بخشی از مجموعه درمانی این بیماران است و بخش عمده درمان برعهده تیم توانبخشی شامل متخصصان کاردرمانی، فیزیوتراپی، نورولوژی و روانپزشکی است.

رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده تاکید کرد: بیماران آسیب نخاعی که بخشی از حرکات شانه و بازو را دارند اما حرکت دست ندارند، می توانند کاندیدهای خوبی برای انجام این پیوند باشند. شرط دیگر برای این بیماران این است که از زمان وقوع حادثه بیشتر از 6 ماه تا یک سال نگذشته باشد.

لایقی گفت: برای بیمارانی که به طور مثال پنج سال از زمان وقوع حادثه منجر به آسیب نخاعی آنان گذشته باشد، نیز می توان جابه جایی تاندون انجام داد تا برخی حرکات به حرکات دیگر تبدیل شوند و بتوانند انگشتان خود را خم کنند.

فوق تخصص جراحی ترمیمی دست و اعصاب محیطی افزود: هرچند جراحی شاید سه ساعت بیشتر طول نکشد اما مجموعه اقدامات درمانی برای این بیماران به صورت شبانه روزی از هشت ماه تا یک سال زمان می برد و این بیماران باید روزی چهار ساعت تمرین کنند تا بازآموزی حرکتی لازم ایجاد شود.

لایقی با بیان اینکه در ایران آمار مرگ و میر معلولیت(disability) ناشی از ضایعه نخاعی بسیار زیاد است، ادامه داد: اینگونه جراحی ها در مراکز درمانی معتبر کشورهای دیگر انجام شده است و ما نیز با توجه به آمار بالای بیماران ضایعه نخاعی علاقمند به انجام این جراحی هستیم.

بروز سالانه 6 هزار مورد جدید ضایعه نخاعی در کشور
رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده با اشاره به مطالعه انجام شده در حوزه آسیب های نخاعی از سوی دکتر وفا رحیمی موقر جراح مغز و اعصاب، افزود: بر اساس این مطالعات که در گزارش سازمان جهانی بهداشت نیز آمده است، در ایران به ازای هر یک میلیون نفر 72 نفر در هر سال دچار ضایعه نخاعی می شوند که 90 درصد آنها به دلیل تصادفات است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس سالانه پنج هزار و 800 تا 6 هزار مورد جدید ضایعه نخاعی در کشور اتفاق می افتد که موجب فلج اندام های حرکتی، هر چهار اندام یا فقط اندام های تحتانی می شود که 20 درصد این موارد مربوط به ضایعات گردنی است.

لایقی تصریح کرد: ایران بین 28 کشور در حال توسعه مقام دوم در بروز معلولیت های ناشی از حوادث جاده ای را دارد؛ متوسط جهانی میزان بروز ضایعه نخاعی در جهان 25 نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است اما این رقم در ایران به 72 نفر می رسید.

بیشتر ضایعات نخاعی به علت جابجایی مصدوم است
رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده اظهار داشت: علت اصلی ضایعات نخاعی ناشی از تصادفات جاده ای این است که هموطنان در مواجهه با صحنه های تصادف از روی دلسوزی و ناآگاهی تلاش می کنند مصدومان را از خودرو دور کنند و بیشتر آسیب های نخاعی در این هنگام اتفاق می افتد؛ بنابراین توصیه می شود که هنگام مواجهه با تصادف به هیچ وجه مصدوم را جا به جا نکنند.

لایقی گفت: جابه جایی مصدوم باید بعد از ثابت کردن ستون فقرات در ناحیه گردن و کمر اتفاق بیفتد؛ اگر جابه جایی هنگام تصادف صورت نگیرد، آمار معلولیت و حتی مرگ و میر حوادث به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. البته ایمن کردن وسایل نقلیه نیز در پیشگیری از بروز معلولیت ها بسیار موثر است.

رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده خاطرنشان کرد: انجام اقدامات توانبخشی در فاصله زمانی 6 ماه تا یک سال پس از وقوع حادثه نقش مهمی در بهبود بیماران ضایعه نخاعی دارد؛ آغاز اقدامات توانبخشی در این زمان می تواند از بروز عوارض ثانویه ای مانند عفونت ادراری، مشکلات تنفسی و زخم بستر جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: اقدامی که برای ترمیم اعصاب محیطی در پیوند عصب بیماران ضایعه نخاعی انجام شده است، به معنی پیوند نخاع نیست و راه حل مناسبی برای پیوند نخاعی محسوب نمی شود؛ اکنون محققان در مراکز بین المللی در حال مطالعه روی این موضوع هستند اما به نتیجه قطعی و امیدوارکننده ای نرسیده اند.

لایقی درباره هزینه های عمل پیوند عصب مبتلایان ضایعه نخاعی گفت: این عمل ها با توجه به اینکه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دولتی است، هزینه های مالی سنگینی ندارد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مبنی بر ظرفیت سالانه انجام عمل پیوند در بیمارستان رفیده گفت: ظرفیت ما محدود است؛ با توجه به آمار بالای مبتلایان ضایعه نخاعی در کشور و دیگر معلولیت ها به حدود پنج تا هفت هزار تخت توانبخشی نیاز داریم اما این بیمارستان به عنوان تنها بیمارستان توانبخشی دولتی اکنون 100 تخت دارد.

رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده افزود: در حال حاضر امکان خدمات رسانی به بیماران را نداریم و فهرست انتظار طولانی در این بیمارستان است که گاهی به سه ماه می رسد.

لایقی با بیان اینکه فقط بیمارانی در این بیمارستان بستری می شوند که حداقل نیاز به سه تا پنج ساعت کاردرمانی و فیزیوتراپی در روز داشته باشند، یادآور شد: پس از انجام عمل جراحی به یک سال زمان انتظار نیاز داریم تا به نتیجه مطلوب برسیم اما در این بیمارستان، بیماری داریم که هشت ماه بعد از عمل پیوند حتی قادر به نوشتن شده و زندگی مستقل پیدا کرده است. متوسط سن افرادی که دچار ضایعه نخاعی می شوند 32 سال است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: