کد خبر: ۲۰۰۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۷ - 2018June 22
هر چقدر انسان‌ها در درون شهر با نشاط‌تر باشند و هرچقدر احساس انرژي بيشتري كنند، شهر سرزندگي بيشتري پيدا خواهد كرد و هر چقدر شهر سرزندگي بيشتري پيدا كند، رونق شهري در درون شهر بيشتر مشاهده مي‌شود. اين رونق اعم از حضور در سطح شهر گرفته تا تبادلات اقتصادي و اجتماعي.

شفا آنلاین>اجتماعی>يك شهر احتياج دارد كه از همه ظرفيت‌هاي خودش براي حيات انسان‌ها استفاده كند. شهر بدون حياط انسان شهر نيست. مجموعه‌اي از معابر و سازه‌هاي شهري نمي‌توانند مفهوم شهر داشته باشند اگر آدم‌ها در آن نباشند. در واقع انسان مجموعه‌اي از احساسات، رفتارها ، تفكرات،گرايش‌ها، ايثارها ، منش‌ها و روش‌هاست. بخشي از اين منش‌ها و روش‌ها بازمي‌گردد به شرايط فكري و روحي و نشاط دروني كه در انسان‌ها وجود دارد.

هر چقدر انسان‌ها در درون شهر با نشاط‌تر باشند و هرچقدر احساس انرژي بيشتري كنند، شهر سرزندگي بيشتري پيدا خواهد كرد و هر چقدر شهر سرزندگي بيشتري پيدا كند، رونق شهري در درون شهر بيشتر مشاهده مي‌شود. اين رونق اعم از حضور در سطح شهر گرفته تا تبادلات اقتصادي و اجتماعي. چون همه چيز در قالب تبادلات اقتصادي تعريف نمي‌شود، بسياري از رفتارهاي ما در رابطه با تبادلات اجتماعي است حتي وقتي مي‌خواهيم خريد كنيم، اول ارتباط اجتماعي مي‌گيريم، بعد ارتباط اقتصادي. اين به عنوان يك مقدمه است. براي اينكه نشاط وجود داشته و پايه باشد و تقويت شود، بايد از ظرفيت‌هاي فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و اقتصادي كه در جوامع وجود دارد، استفاده شود. همه جوامع اين كار را مي‌كنند. برگزاري كنسرت‌ها، جشن‌ها، اعياد و... اين‌ها همه تلاش‌هايي است كه بتوانيم نشاط و سرزندگي شهروندان‌مان را در سطح شهر تكميل، ترغيب و تشويق كنيم. در همين راستا واقعه يا رويدادي مثل جام جهاني و مسابقات فوتبال بسيار استثنايي است؛ هر چهار سال يك بار اين اتفاق مي‌افتد. ورزشكاران چهار سال تلاش مي‌كنند كه وارد مسابقات جام جهاني شوند و حدود 20 تا 25 روز قهرمان چهارسال آينده جهان در حوزه ورزشي مشخص شود. مردم كشورمان به خصوص بچه‌هاي اهل تهران، كلانشهري با هشت و نيم ميليون جمعيت در شب و حدود 12ميليون نفر جمعيت در روز از علاقه‌مندان فوتبال هستند، ما دو تيم بزرگ فوتبالي داريم كه هر وقت اين‌ها بازي دارند، سطح شهر دگرگون مي‌شود. شهري كه با فوتبال اين قدر به وجد مي‌آيد، آن‌هم در يك فوتبال محلي و شهري، تصورش را بكنيد كه در سطح جهان و رقباي بزرگ دارد بازي مي‌كند، چقدر مي‌تواند مردم شهر را به وجد و نشاط بياورد.

حالا كاركرد مديريت شهري در اين توليد نشاط و تقويت و بازتوليد آن چيست؟ كار كرد مديريت شهري اين است كه اين توليد را درك كند، تقويت و تشويق كرده و ساري و جاري كند در سطح شهر. چگونه مي‌تواند اين كار را انجام دهد؟ ازطريق ظرفيت‌هايي كه در شهر وجود دارد. ما مرتب مي‌گوييم اختلاف زيادي بين خانواده‌ها به وجود آمده و چقدر خانواده‌ها با هم صحبت نمي‌كنند. شبكه‌هاي اجتماعي خانواده‌ها را از هم جدا كرده، طلاق‌هاي عاطفي شكل گرفته ، پدر بچه را نمي‌بيند و مادر تحمل شلوغي بچه‌اش را ندارد. پدر تحمل انتظارات همسرش را ندارد. همه اين‌ها به خاطر اين است كه زندگي مدرن شهري فضاي خانواده را دچار چالش‌هاي جدي كرده، حالا يك ظرفيتي است كه ما بتوانيم خانواده را حول يك محور مشخص به نام فوتبال جام جهاني آن هم ملي و نه محلي، تمام مردم فوتبال ملي را دوست دارند چون نشانه عرق ملي است چون نشانه وحدت و حاكميت و هيبت ايران است. مردم هيبت ايران را مي‌خواهند و چون هيبت ايران را مي‌خواهند، مديريت شهري از اين ظرفيت مي‌تواند استفاده كند و خانواده‌ها را كنار هم قرار دهد. در فضاهاي عمومي‌تر چون احتياج به نشاط داريم بايد ساري و جاري كنيم و اين ظرفيت و كاركرد مديريت شهري است. بوستان نهج‌البلاغه يا برج ميلاد كه اين دو تا فضا اقدام به پخش نمايش جمعي فوتبال كردند به نظر من اتفاق خيلي خوبي بود. در اصفهان هم كنار كوه صفه اين كار را كرده بودند. خانواده‌ها در كنار يكديگر بسيار لذت برده بودند و از مسئولاني كه اين كاررا كردند، بايد تشكر كرد.من خودم حدود دو هفته پيش خدمت آقاي شهردار نامه نوشتم و حتي در فضاي مجازي هم منتشر كردم و به صراحت درخواست كردم كه در سطح محلات در بوستان‌هاي هر محله امكان تماشاي فوتبال جام جهاني تحت عنوان دورهمي خانوادگي را فراهم كنيد.آقاي شهردار استقبال كرد ولي گفت به دليل اينكه در چارچوب سياسي كشور ممكن است موضوعي ايجاد شود بايد اين را از شوراي تامين استعلام كنم كه شوراي تامين با اين مورد موافقت نكرد. مي‌خواهم بگويم كه براي شور و نشاط جمعي مردم همه تلاش مي كنند با حداقل ها. شما در هند مي‌بينيد جشنواره رنگ دارند در كشور پرتغال، پرتقال به هم پرتاب مي‌كنند. يا امروز مثلا روز جشنواره پرتقال است، همه اين‌ها در تمام ملت‌ها موضوع نشاط و سرزندگي است و شور و هيجانات زندگي منجر به بازتوليد انرژي در سطح جامعه مي‌شود .

چرا عيدها اين‌قدر خوشحاليم چون يك موضوع فرهنگي به نام نوروز داريم. شما اصلا نمي‌توانيد نشاط و پويايي روزهاي نخستين عيدتان را با هيچ روز ديگري مقايسه كنيد. اين‌هاست كه فرصت است و انرژي مي‌دهد كه روزهاي سخت را بتوان تحمل كرد. امروز كه ما احتياج به وحدت و همبستگي بيش از گذشته داريم. امروز كه دشمنان ما در قالب تشديد تحريم، خروج از برجام ، فشارهاي بين‌المللي تلاش در جهت درهم شكستن تحكيم و وحدت ما دارند چه چيزي بيشتر از جام جهاني مي‌تواند وحدت ما را تحكيم كند. از اين ظرفيت استفاده كنيم. به راحتي از آن عبور نكنيم. خيلي از ملت‌ها در انتظار بودند كه تيم‌هاي‌شان در جام جهاني بازي كنند اما نتوانستند. حالا كه ما توانستيم چرا ازآن استفاده نكنيم. رخداد‌هاي فرهنگي ورزشي فرصت‌هاي بسيار كم‌نظير براي يك ملت محسوب مي‌شوند براي اينكه بتواند تمام داشته‌هايش را يك بار ديگر بازخواني كند. براي اينكه بتواند داشته‌هاي جديدي را توليد كند. اينجا مفهوم اعتماد شكل مي‌گيرد. مفهوم سرمايه اجتماعي معنا پيدا مي‌كند. اينجا مفهوم سرزندگي اجتماعي معنا پيدا مي‌كند و اينجاست كه نشاط توليد مي‌شود و نشاط منجر به باروري انسان مي‌شود و باروري انسان منجر به سرزندگي محيط شهري خواهد شد.قانون

زهرا نژاد بهرام/ عضو شوراي اسلامي شهر تهران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: