کد خبر: ۱۹۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
سال گذشته 2 میلیون و 100 هزار اهدای خون در کشور انجام شد و درواقع شاخص رشد متوسط اهدای خون در کشور ما دو برابر کشورهای هم سطح است
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد پلاسما وارد چرخه تولید داروهای مشتق از پلاسما شد، گفت: سالانه در دنیا ۹.۵ میلیون واحد پلاسما بعد از اهدای خون از بین می‌رود.

به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر پورفتح‌الله در مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون اظهار داشت: سال گذشته 2 میلیون و 100 هزار اهدای خون در کشور انجام شد و درواقع شاخص رشد متوسط اهدای خون در کشور ما دو برابر کشورهای هم سطح است.

وی با بیان اینکه 500 هزار اهداکننده مستمر خون در ایران داریم گفت: این افراد حداقل دو بار در سال خون اهدا می‌کنند که رقمی معادل 56 درصد اهداکنندگان را اختصاص می‌دهند و تلاش می‌کنیم این آمار را به بیش از 90 درصد برسانیم.

پورفتح‌الله با بیان اینکه اهداکنندگان مستمر خون آنها سلامت بیشتری داشته و احتمال انتقال بیماری‌ها از طریق خون آنها بسیار کمتر است افزود: طی سه سال گذشته 80 درصد خون‌های ناسالمی که ناقل ویروس‌هایی همچون HIV و هپاتیت(hepatitis) بوده مربوط به اهداکنندگان بار اول بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور درمورد پلاسمای خون عنوان کرد: در دنیا سالانه 9.5 میلیون پلاسما بعد از اهدای خون از بین می‌رود که خوشبختانه در ایران موفق شده‌ایم این پلاسمای مازاد را برای تبدیل به داروهای مشتق پلاسما همچون آلومین، فاکتور 8 و ... در نظر گیریم.

وی ا فزود: سال گذشته یک میلیون و 100 هزار واحد پلاسما وارد چرخه تولید داروهای مشتق از پلاسما شد که این مساله نقش مهمی در کاهش ارزبری دارد و امیدواریم با راه‌اندازی و گسترش مراکز جامع این آمار را به صددرصد برسانیم.

پورفتح‌الله گفت: جامعه ما امروزه به سمت سالمندی پیش می‌رود و مصرف خون با افزایش سالمندی بیشتر می‌شود. به طوری که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی(WHO) 70 درصد خون‌های اهدایی در افراد بالای 40 سال مصرف می‌شود.

وی به نقش اجتماعی اهداکنندگان خون تاکید کرد و گفت: اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم‌داشت بسیار حائز اهمیت است که ما در این زمینه آمارهای خوبی داریم و 500 هزار اهداکننده مستمر پتانسیل بزرگ تغییرات اجتماعی هستند که امیدواریم نهادهای اجتماعی قدر آنها را بدانند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: با همکاری شهرداری تهران در بهترین نقاط توانسته‌ایم فضاهایی را برای راه‌اندازی مراکز جامع در نظر گیریم که بانک صنعت و معدن نیز کار ساخت آن را برعهده گرفت و اکنون در 4 نقطه دسترسی مردم فراهم است که امیدواریم این مشارکت‌ها روز به روز بیشتر شود.

وی بیان داشت: از چالش‌هایی که امروزه سازمان انتقال خون با آن مواجه است موضوع هرم سنی اهداکنندگان بوده که درواقع امروزه بیشتر 50 تا 60 سال هستند. این افراد بیشتر از دوران جنگ تحمیلی به حفظ همبستگی بسیار زیاد بود خون اهدا کرده و اکنون خون‌گیری از آنها طی چند سال آینده و یا در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. بنابراین برای جایگزینی جوانان در این زمینه باید تلاش کنیم.

پورفتح‌الله خاطرنشان کرد: از سال 73 برنامه واکسیناسیون هپاتیت B انجام شد که این مساله موفقیت‌های زیادی در حوزه سلامت خون به همراه داشته و امیداریم شاهد گام‌های بیشتری نیز در این زمینه باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: