کد خبر: ۱۹۹۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
با افزایش درجه حرارت بدن تعریق انجام گرفته و دفع سدیم و پتاسیم از بدن صورت می‌گیرد بنابراین برای رفع این مشکل برای تامین آب بدن باید الکترولیت‌های فرد نیز جبران شود
شفاآنلاین>سلامت> عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه هنگام گرمازدگی علاوه بر آب الکترولیت واملاح بدن نیز از طریق تعریق از بدن خارج می‌شود، گفت: برای جبران این مسئله علاوه بر مصرف مایعات طالبی بخورید.

به گزارش شفاآنلاین، حسین ایمانی در ارتباط با موضوع گرمازدگی و اصول تغذیه‌ای لازم در این زمینه اظهار داشت: با افزایش درجه حرارت بدن تعریق انجام گرفته و دفع سدیم و پتاسیم از بدن صورت می‌گیرد بنابراین برای رفع این مشکل برای تامین آب بدن باید الکترولیت‌های فرد نیز جبران شود.

وی افزود: هنگام وقوع گرمازدگی علاوه بر مصرف(Consumption) آب مواد غذایی غنی از پتاسیم همچون طالبی، خربزه و زردآلو مدنظر باشد.

این متخصص تغذیه بیان داشت: افراد باید آب میوه را تازه مصرف کنند و از مصرف آب میوه مصنوعی بپرهیزند چرا که این آب‌میوه‌ها کارکرد آب میوه طبیعی را ندارند.

ایمانی اضافه کرد: سدیم ماده اصلی نمک بوده که در تعریق بدن که در هنگام تعریق از بدن خارج می‌شود بنابراین زمانی که فرد دچار گرمازدگی شده توصیه می‌شود استفاده از محلول ORS را مدنظر قرار داده و کمی از این محلول را با آب میوه خود اضافه کنند.

وی بیان داشت: هنگام گرمای شدید افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند بهتر است آب میوه طبیعی را با آب ترکیب و مقداری نمک (نصف قاشق چایخوری) مخطوط کرده تا جبران آب و الکترولیت‌های بدن شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی(medical) تهران تاکید کرد: همچنین توصیه می‌شود مصرف آب جرعه جرعه و نه به صورت یکدفعه انجام شود چرا که هنگام ورود یک دفعه آب به بدن و عدم ورود املاح به بدن،‌درد در ناحیه شکم ایجاد می‌شود.

ایمانی خاطرنشان کرد: افراد هنگام فعالیت در گرما یا مبتلا شدن به گرمازدگی باید از مصرف نوشیدنی‌های گازدار همچون نوشابه خودداری کنند چرا که این مسئله علاوه بر آسیب به معده به دلیل قند زیاد تشنگی را تشدید می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: