کد خبر: ۱۹۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
یکی از محصولاتی که در همه اعمال جراحی فک و صورت و همچنین در کاشت ایمپلنت و ارتوپدی از آن استفاده‌های وسیعی می‌شود، پودرهای استخوانی است که در کنار فلزات از آن بهره‌برداری خواهد شد
شفاآنلاین>سلامت> محققان مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی موفق به تولید و تجاری‌سازی نانو پودرهای استخوانی با کاربرد در حوزه‌های ارتوپدی و دندانپزشکی شدند.

به گزارش شفاآنلاین، مسعود مرادجو، مجری طرح،  تولید پودرهای استخوانی سنتیک را از زمینه‌های تحقیقاتی خود نام برد و گفت: یکی از محصولاتی که در همه اعمال جراحی فک و صورت و همچنین در کاشت ایمپلنت و ارتوپدی از آن استفاده‌های وسیعی می‌شود، پودرهای استخوانی است که در کنار فلزات از آن بهره‌برداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمونه خارجی این محصول در بازار در دسترس است، خاطر نشان کرد: نمونه آلمانی این محصول هر نیم سی‌سی آن 500 هزار تومان است، ولی محصول ما با 90 هزار تومان به بازار عرضه شد که به دلیل قیمت و کیفیت(Quality) آن مورد استقبال پزشکان قرار گرفته است.

مرادجو با تاکید بر این‌که این پودرها از دو منبع "اهدایی" از انسان و "سنتز" تولید می‌شود، یادآور شد: پودر استخوانی اهدایی از انسان در ایران نداریم؛ چون باید نمونه‌های استخوانی از سوی سازمان پزشکی قانونی در اختیار ما قرار داده شود تا با اضافه کردن یکسری مواد آن را تبدیل به پودر استخوانی کرد.

این محقق انتقال بیماری از فرد دهنده به فرد گیرنده را از دیگر چالش‌های استفاده از منبع اهدایی نام برد و افزود: یکی از دلایلی که موجب شد شیوه اهدایی در تولید پودرهای استخوانی کنار گذاشته شود، بیماری‌هایی است که توسط افراد دهنده به افراد گیرنده منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری‌ها(diseases) از طریق دستگاه‌های در دسترس قابل تشخیص نیست، اظهار کرد: بیماری سرطان مغز استخوان از جمله این بیماری‌ها است که احتمال بروز سرطان در فرد گیرنده وجود دارد؛ از این رو از سال‌های گذشته این روش در دنیا کنار گذاشته شده است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه در محصول تولیدی ما از روش سنتزی استفاده شد، اظهار کرد: با استفاده از پودر کلسیم اکساید و کلسیم فسفات از طریق روش خاصی به پودر استخوانی تبدیل می‌شود.

به گفته این محقق، همه این مراحل در اتاق تمیز و بر اساس استانداردهای خاصی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌شود، انجام خواهد ‌شد.

وی به بیان روش تولید پودر سنتزی استخوان پرداخت و ادامه داد: روش مورد استفاده در این تحقیق روش سنتزی محلولی است، به این معنا که در فاز محلولی موادی طبق پروتکل خاصی به یکدیگر اضافه شدند. محلول بودن این ترکیب باعث می‌شود که مواد در ابعاد نانومتر شکسته شوند.

مجری طرح در این باره اضافه کرد: از آنجایی این محلول در هزار تا هزار و 500 دور RPM به هم زده می‌شود، شکسته شدن مولکول‌ها را در ابعاد نانومتر و تبدیل شدن آنها به نانو کریستال‌ها را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در این طرح به نانو هیدروکسید رسیدیم، گفت: پودر تولید شده در حوزه‌های دندانپزشکی و ارتوپدی قابل استفاده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: