کد خبر: ۱۹۹۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
نوزاد موجودی بسیار کوچک، لطیف و معصوم است و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود بزرگتر‌ها عشق خاصی به او داشته باشند. عشق والدين به فرزند تازه وارد را نمی‌توان با کلمات توصیف کرد. آن‌ها از این به بعد با دل‌ و‌ جان حاضرند زندگی خود را به پای این موجود کوچک بریزند تا سلامت و رفاه او تامین شود.

شفا آنلاین>اجتماعی>نوزاد موجودی بسیار کوچک، لطیف و معصوم است و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود بزرگتر‌ها عشق خاصی به او داشته باشند.


به گزارش شفا آنلاین:نوزاد موجودی بسیار کوچک، لطیف و معصوم است و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود بزرگتر‌ها عشق خاصی به او داشته باشند. عشق والدين به فرزند تازه وارد را نمی‌توان با کلمات توصیف کرد. آن‌ها از این به بعد با دل‌ و‌ جان حاضرند زندگی خود را به پای این موجود کوچک بریزند تا سلامت و رفاه <Health and well-being>او تامین شود.
 
از آنجا که بدن نوزاد از برگ گل ظریف‌تر است شاید برخی پدر و مادر‌ها با کوچک‌ترین تغییر ظاهری او تصور کنند که فرزندشان مریض شده یا نقص عضو پیدا کرده است اما متخصصان می‌گویند در این باره نباید وسواس زیادی به خرج داد.
 
اگر قرار باشد این‌قدر مواظب کودک باشیم اصلا نباید او را در تمام مدت ۲۴ ساعت شبانه روز از جایش بلند کنیم. در ادامه اسباب نگرانی شما پدر و مادر جوان را فهرست کرده‌ایم و گفته‌ایم که چرا نباید از این عوامل نگران شوید.

علائمی که در نوزاد باید جدی گرفته شوند

- دفع نکردن ادرار در ۲۴ ساعت اول تولد (تشخیص آن سخت است زیرا نوزاد پوشک دارد)

- دفع نکردن مدفوع در ۴۸ ساعت ابتدای تولد

- دمای مقعد بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد (۴/۱۰۰ درجه فار‌‌نهایت) یا کمتر از ۵/۳۶ درجه سانتی‌گراد (۵/۹۷ درجه فار‌‌نهایت)

- تنفس بالای ۶۰ عدد در دقیقه، بین هر دو تنفس نباید بیش از ۵ ثانیه مکث شود.
 
۱۰ نگرانی بی‌مورد والدین برای نوزادان

- رنگ‌ پریدگی، اسهال و سرفه

- کاهش اشتها و قدرت مکندگی کودک

- خواب‌ آلودگی بیش از حد نوزاد به طوری که نتوان او را برای شیرخوردن بیدار کرد.

- زرد شدن صلبیه چشم، سینه یا اندام‌ها

- خس‌خس سینه یا صدای سوت مانند هنگام تنفس

- بوی بد، ترشح یا خونریزی از بند ناف
 
1 - دست زدن به قسمت‌های نرم سر کودک

بسیاری از زوج‌هایی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند از این‌که به سر کودکشان دست بزنند، می‌ترسند. آن‌ها تصور می‌کنند کوچک‌ترین فشار به سر کودک مغز او را جابه‌جا می‌کند. اما آسیب رساندن به عضو مهمی همچون مغز به این راحتی‌ها نیست. در اصل وقتی شما به سر کودک دست می‌زنید، مغز او را لمس نمی‌کنید و روی مغز با لایه استخوانی جمجمه پوشیده شده است. یادتان باشد که نوزاد کوچک شما قبلا فرآيند زایمان را بدون کوچک‌ترین صدمه‌ای از سر گذرانده است.

2 - اندازه‌گیری نبض نوزاد در ناحیه ملاج

ملاج یا نرمه سر، قسمتی با پوست ظریف است که رگ‌های خونی در آن نمایانند. این ناحیه بخش‌هایی از جمجمه را که هنوز با هم ترکیب نشده‌اند، می‌پوشاند. بنابراین رگ‌های خونی در آن قابل مشاهده هستند.

3 - دیدن خون در پوشک نوزاد دختر

طی دوران بارداری افزایش سطح استروژن خون مادر، رحم جنین دختر را تحریک می‌کند. به این ترتیب در اولین هفته تولد خیلی دور از انتظار نیست که نوزاد دختر پريودهای کوچکی داشته باشد.

4 - حفره‌ای کوچک در سینه نوزاد

آرامش خود را حفظ کنید. این وضعیت نشانه ناراحتی قلبی نیست. استخوان سینه از سه بخش تشکیل شده است: قسمتی که شما فرورفته مشاهده می‌کنید به احتمال زیاد کمی به عقب خم شده است و با رشد تدریجی کودک عضلات سینه و شکم کودک این بخش را می‌کشند و این ناحیه صاف می‌شود. قبل از اینکه عضلات این حالت را برطرف کنند بافت چربی حفره مربوطه را پر می‌کند. این حالت در آناتومی نوزاد کاملا طبیعی است
 
۱۰ نگرانی بی‌مورد والدین برای نوزادان

5 - مدفوع نرم و پیچ‌دار بعد از هر بار شیرخوردن

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند ممکن است بعد از هر بار غذا خوردن دفع داشته باشند، زیرا شیر مادر به سرعت هضم می‌شود اما شیر خشک این خاصیت را ندارد و دستگاه گوارش کودک با سرعت بسیار کندتری آن را دفع می‌کند. نرمی مدفوع نوزاد هم به دلیل مایع بودن ماده غذایی اوست.

6 - سکسکه کردن مداوم

متخصصان هنوز دقیقا نمی‌دانند که چرا نوزادان این‌قدر سکسکه می‌کنند. بعضی معتقدند سکسکه از ارتباط نامناسب بین مغز و عضله دیافراگم ایجاد می‌شود. دیافراگم عضله‌ای در ناحیه شکم است که در تنفس نقش دارد. صرف نظر از علت سکسکه، این پدیده برای سلامت نوزاد خطری ندارد.

7 - گریه کردن

 سیستم عصبی نوزادان هنوز به میزان کافی تکامل نیافته است بنابراین به آسانی تحریک می‌شود. به همین دلیل است که با کوچک‌ترین محرک خارجی کودک گریه می‌کند. به علاوه گریه کردن تنها راه بیان کودک درباره نيازهايش است.

8 - جوش‌های ریز صورت

این حالت را هم باید ناشی از تغییرات هورمونی مادر در دوران بارداری دانست. این هورمون‌ها تا مدتی بعد از تولد هم در بدن کودک وجود دارند و سبب ایجاد آکنه می‌شوند. کودک از ۲ هفتگی تا ۲ ماهگی جوش می‌زند؛ این جوش‌ها خطرناک نیستند تنها باید هنگام استحمام فرزندتان ناحیه جوش‌دار را به آرامی تمیز کنید. هیچ نیازی هم به مواد و محلول‌های پاک کننده ندارید.

9 - سینه متورم در نوزاد دختر یا حتی پسر

همان هورمون‌هایی که باعث پریودهای کوچک می‌شوند درباره این پدیده هم مقصرند. از این حالت نگران نشوید زیرا موقتی است. اما به هیچ وجه سینه فرزندتان را فشار ندهید زیرا بهبود تورم به تاخیر می‌افتد.

10 - عطسه کردن

به محض اینکه نوزادی عطسه کند مادر و پدر نگران می‌شوند که مبادا فرزندشان سرما خورده باشد. بینی نوزاد خیلی کوچک است و تنها مقدار اندکی مخاط بینی می‌تواند او را به عطسه بیندازد. فرزندتان به تازگی از محیطی سراسر آب به جوی خشک آمده و به همین دلیل ممکن است با کوچکترين جسم خارجی بینی‌اش تحریک شود.برترین ها

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: