کد خبر: ۱۹۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 18
نشست دبیرخانه کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با حضور معاونین وزارت بهداشت و سایر اعضا برگزار و گزارش کارگروههای این کمیته ارائه شد
شفا آنلاین>سلامت>نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت نقش بیماران در کنترل بیماری خود، گفت: باید بسته‌های آموزشی برای بیماران در خصوص بیماری‌های غیرواگیر تدوین شود. این امر می‌تواند کمک شایانی در کنترل این بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین، نشست دبیرخانه کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با حضور معاونین وزارت بهداشت(Ministry of Health) و سایر اعضا برگزار و گزارش کارگروههای این کمیته ارائه شد.

دکتر باقر لاریجانی - نایب رییس کمیته ملی بیماریهای غیرواگیر در نشست دبیرخانه این کمیته با بیان اقدامات صورت گرفته در حوزه کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، اظهار داشت: با تلاشهای صورت گرفته، اطلاعات مرتبط با بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر آنها در سطوح ملی و استانی وجود دارد. بر همین اساس ضروری است برنامه ریزی لازم برای جمع آوری اطلاعات و محاسبات مورد نیاز در سطح شهرستان‌ها نیز صورت گیرد.

لاریجانی در ادامه افزود: همانطور که وجود اطلاعات در برنامه ریزیهای مرتبط با بیماریهای غیرواگیر اهمیت دارد، لازم است برای توسعه برنامه ریزیهای استانی دورههای آموزشی مرتبط با پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر برای دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز برگزار شود.

نایب رییس کمیته ملی بیماریهای غیرواگیر با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه، تصریح کرد: تفاهم نامه همکاری سه جانبه ای بین معاونت های بهداشت، درمان و آموزشی وزارت بهداشت درخصوص فعالیت کلینیک های دیابت(Diabetes) در بیمارستان های آموزشی منعقد شد که اجرای آن می تواند اثرات چشمگیری در کنترل بیماری دیابت داشته باشد.

وی با بیان اینکه ضروری است نقش سطوح مختلف نظام سلامت در کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت مشخص شود، خاطرنشان کرد: گسترش نظام ثبت دیابت کشور از طریق همکاری علمی با کشور سوئیس، اقدامی بود که طی چندماه گذشته در کارگروه دیابت و عوامل خطر متابولیک پیگیری شده است.

لاریجانی با اشاره به اهمیت نقش بیماران در کنترل بیماری خود، گفت: باید بسته های آموزشی برای بیماران درخصوص بیماری های غیرواگیر تدوین شود. این امر می تواند کمک شایانی در کنترل این بیماری ها و عوارض ناشی از آن داشته باشد.

در ادامه این نشست هریک از کارگروههای کمیته ملی بیماریهای غیرواگیر با ارائه گزارشی، پیشنهاداتی درخصوص تسهیل اجرای سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر ارائه کردند. 

دکتر ایازی - معاون اجتماعی وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست، با تاکید بر لزوم تعاملات برون بخشی برای پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر گفت: باید از ظرفیت دستگاههای دیگر به ویژه در حوزه پیشگیری بهرهبرداری شود.

وی به نقش مردم و مجامع استانی در پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که لازم است در این راستا پیگیری شود، برنامه ریزی برای مشارکت ساختارمند مردم  و تشکیل کانونهای سلامت محلهها و همچنین مجامع استانی است.

دکتر آقاجانی - رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز گفت: تعاملات درون بخشی و همکاری  معاونت های مختلف وزارت بهداشت در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر یکی از الزاماتی است که باید به آن توجه شود و تاکنون نیز همکاری خوبی در این زمینه صورت گرفته است. لازم است در چارچوبهای ملی ارائه خدمات در حوزههای مختلف نیز نقش هریک از معاونتها و نهادهای مرتبط مشخص شود.

دکتر رییسی - معاون بهداشت وزارت بهداشت هم در بخش دیگر این نشست با ارایه گزارش گروههای کارگروه سبک زندگی سالم، اظهار داشت: برنامه ایراپن در چند شهر به صورت پایلوت اجرا شده و باتوجه به تجاربی که در این زمینه حاصل شده لازم است ضمن بازنگری برنامه، اجرای آن توسط تمامی دانشگاهها علوم پزشکی پیگیری شود.

دکتر ملکزاده - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در ابتلای افراد به سرطان موثر هستند، گفت: چارچوب ملی ارائه خدمات سرطان(Cancer) در دست تدوین است و در این سند به تمامی عوامل مرتبط توجه میشود.

بنابر اعلام وبدا، دکتر حضرتی - معاون پرستاری وزارت بهداشت هم از تشکیل کارگروه آموزش پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر در این معاونت خبر داد و یادآور شد: آییننامههایی در رابطه با آموزشهای مرتبط با بیماریهای غیرواگیر تدوین شده و همکاریهایی با معاونت اجتماعی درخصوص برنامه های آموزش خودمراقبتی صورت گرفته است.

  در پایان این نشست نیز دکتر نیلوفر پیکری - دبیر دبیرخانه کمیته ملی بیماریهای غیر واگیر با اشاره به ارائه گزارش عملکرد ایران در کمیسیون بیماری های غیر واگیر سازمان جهانی بهداشت، گفت: در این کمیسیون توصیه هایی به کشورهای عضو شده که از آن جمله می توان به تاکید بر تعهد سیاستگذاران، اولویت بندی با مشارکت ذی نفعان، پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر در راستای اهداف پوشش همگانی سلامت، همکاری دولت، بخش خصوصی و جامعه، سرمایه گذاری خاص در راستای پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر و ارزیابی اقدامات در سطوح مختلف اشاره کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار