کد خبر: ۱۹۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
یک روانشناس با اشاره به مزایای انجام یوگا برای حفظ سلامتی بدن گفت: یوگا را از کودکی تا سالمندی‌ می‌توان انجام داد و با استفاده از آن در جهت حفظ شادابی و تندرستی بدن گام برداشت.

شفا آنلاین>سلامت>یک روانشناس با اشاره به مزایای انجام یوگا برای حفظ سلامتی بدن گفت: یوگا را از کودکی تا سالمندی‌ می‌توان انجام داد و با استفاده از آن در جهت حفظ شادابی و تندرستی بدن گام برداشت.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر مهتاب معتمد درباره تاثیر یوگا بر کاهش اضطراب و استرس اظهار کرد: بر اساس تحقیقات، پژوهش‌ها، آزمایش‌ها و بررسی‌های علمی که صورت گرفته است یوگا می‌تواند نقش موثری در رفع مشکلات روان شناختی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یوگا نقش موثری در جسم و روان افراد و بهبود روابط اجتماعی <Community Relations>دارد، افزود: یوگا به عنوان درمان مکمل شناخته شده است  به این معنا که یوگا می‌تواند در کنار سایر درمان‌ها یا حتی به تنهایی در درمان بسیار کمک کننده باشد و انجمن روانشناسی آمریکا این مسئله را تایید کرده است.

افزایش تمرکز و توجه

این روانشناس بالینی عنوان کرد: با توجه به پیشرفت علم اعصاب در حوزه روانشناسی و آزمایش‌هایی که از طریق  نوار مغز از افرادی که یوگا و مدیتیشن انجام داده‌اند، گرفته شده نتایج علمی نشان داد‌ که توجه و تمرکز در این افراد افزایش یافته است.

معتمد ادامه داد: عوامل مهم در درمان و شفا این بوده که فرد بتواند توجه خود را تقویت کند چرا که افراد افسرده بیشتر بر روی افکار منفی و گذشته ناامیدکننده خود متمرکز هستند بنابراین عدم انعطاف پذیری در توجه سبب افسردگی آنها می‌شود.

وی اضافه کرد: انجام یوگا همچنین برای افرادی که دچار اضطراب هستند و افکار مربوط به خطر و تهدید آینده در آنها وجود دارد بسیار موثر بوده چرا که یوگا سبب انعطاف پذیری آنها شده بنابراین یوگا در درمان افسردگی و اضطراب به خصوص در کنار درمان‌های شناختی رفتاری یا سی بی تی بسیار موثر است.

این روانشناسی اجتماعی با بیان اینکه یوگا تعلق اجتماعی را افزایش می‌دهد، گفت: افرادی که در کلاس‌های گروهی یوگا به طور منظم شرکت می‌کنند به علت تأثیری که یوگا در مغز آنها می‌گذارد نگاه آنها تغییر می‌کند بنابراین آنها در روابط به صورت دوستانه‌تر عمل کرده و قدرت وارد شدن در جمع را داشته و می‌توانند در جمع اظهار نظر کنند و همدلانه روابط اجتماعی خود را بهبود بخشند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

معتمد خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده انجام یوگا باعث کاهش استرس شده چرا که فعالیت سمپاتیک را کاهش و قابلیت و توانایی فرد را افزایش و تحمل و تاب‌آوری فرد را در مواجهه با مسائل و مشکلات مختلف افزایش می‌دهد همچنین با کاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن را نیز به همراه دارد.

وی با بیان اینکه انجام ۱۲ جلسه یوگا در کاهش بسیاری از بیماری‌ها موثر است، افزود: با انجام یوگا کیفیت زندگی و قدرت جسمانی ارتقاء یافته همچنین آرامش، توجه و تمرکز فرد نیز افزایش می‌یابد.

معتمد با اشاره به اینکه یوگا را از کودکی تا سالمندی ‌می‌توان انجام داد، گفت: یوگا در انععطاف پذیری بدن بسیار موثر است و انجام آن در سالمندان موجب احساس شادی و جوانی‌ می‌شود.

ارتقا کیفیت خواب در سالمندی

وی با تاکید بر اینکه انجام یوگا کیفیت خواب در سالمندی را ارتقاء ‌می‌دهد، گفت: باتوجه به اینکه قسمت فرونتال مغز با افزایش سن به مرور زمان نازک‌ می‌شود یوگا و مدیتیشن به فرد ۵۰ تا ۶۰ ساله کمک‌ می‌کند تا مغز این افراد جوان بماند و از تحلیل و آسیب مغز آنها جلوگیری‌ شود.

این روانشناس بالینی یادآور شد: انجام یوگا سبب بهبود تنفس ‌می‌شود چرا که ‌میزان اکسیژن بیشتری وارد بدن شده و به تبع آن کیفیت زندگی نیز افزایش ‌می‌یابد.

معتمد گفت: انجام یوگا در پیشگیری و درمان افسردگی، اضطراب و استرس بسیار موثر است همچنین در کاهش کلسترول، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، انسداد و گرفتگی‌های عروق، بیماری‌های تنفسی،  حساسیت و آلرژی‌‌‌ها نیز موثر بوده و به عبارتی تک تک سلول‌های بدن را فعال و بیدار‌ می‌کند.طبنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: