کد خبر: ۱۹۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 18
مصرف خودسرانه و غلط آنتی بیوتیک‌ها در کشور ما سبب مقاوم شدن میکروب‌ها در مقابل آنتی بیوتیک‌ها می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> مقاومت آنتی بیوتیکی مشکل مهمی است که بر اثر مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها ایجاد می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمد مهدی اصلانی، میکروب شناس در این باره چنین توضیح می‌دهد: مصرف خودسرانه و غلط آنتی بیوتیک‌ها در کشور ما سبب مقاوم شدن میکروب‌ها در مقابل آنتی بیوتیک‌ها می‌شود.

هرچند این موضوع در همه جهان دیده می‌شود اما نکته مهم این است که مقاومت در برابر برخی از انواع آنتی بیوتیک‌ها در بسیاری از کشور‌ها حدود10 تا 15 سال طول می‌کشد اما در ایران این مدت به یک تا 2 سال کاهش (Decrease)یافته است که این هشداری جدی برای تجویز و مصرف بی‌رویه این دسته از داروها است.

دبیر علمی نوزدهمین کنگره بین‌المللی میکروب شناسی می‌افزاید: مشاهده شده 90 درصد باکتری‌هایی که به پنی‌سیلین حساس هستند در برابر این دارو مقاوم شده‌اند. به‌عنوان مثال عفونت‌های ایجاد شده توسط استافلوکوک‌ها و پنوموکک‌ها عفونت‌هایی هستند که در مقابل پنی‌سیلین مقاوم شده‌اند.

وی در خاتمه توصیه می‌کند: مقاومت آنتی بیوتیکی عوارض خطرناکی دارد و بیمار را در معرض مشکلات و بیماری‌های بسیاری قرار می‌دهد از این‌رو باید علاوه بر پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک‌ها، دوره مصرف(Consumption) داروی تجویز شده را کامل کرد و دارو را طبق تجویز پزشک مصرف کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: