کد خبر: ۱۹۹۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 13
سال ۹۵ میزان سرانه پزشکان خانواده اضافه نشد. در سال ۹۶ به این سرانه اضافه شد اما از ضریب افزایش کاسته شد. در سال ۹۷ هم نیز با وجود اینکه نرخ تورم ۱۰ درصد اعلام شد اما فقط پنج درصد به سرانه پزشکان خانواده اضافه شد
شفاآنلاین>سلامت> رئیس انجمن پزشکان عمومی فارس با اشاره به اعتراض جمعی از پزشکان خانواده این استان به دلیل مطالبات صنفی تاکید کرد که سرانه سال ۹۷ پزشک خانواده متناسب با تورم نیست و غیر منطقی در نظر گرفته شده است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر ابوالفضل بهجو  درباره دلیل اعتراض جمعی از پزشکان خانواده استان فارس توضیح داد و گفت: سال ۹۵ میزان سرانه پزشکان خانواده اضافه نشد. در سال ۹۶ به این سرانه اضافه شد اما از ضریب افزایش کاسته شد. در سال ۹۷ هم نیز با وجود اینکه نرخ تورم  ۱۰ درصد اعلام شد اما فقط پنج درصد به سرانه پزشکان خانواده اضافه شد. ابلاغیه جدیدی هم صادر شده‌ و  بار کاری پزشکان را افزایش داده است. با توجه به این موارد درآمد پزشکان خانواده در سال ۹۷ به اندازه سال ۹۴ است که با توجه به افزایش هزینه‌ها این سرانه منطقی نیست. در سال جاری ۵۰ درصد به حقوق مراقبان سلامت و ۱۹ درصد به حقوق منشی اضافه شده است، که باید از همین سرانه پزشک خانواده پرداخت شود اما سرانه پزشک خانواده پنج درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با وجود این مشکلات (Difficulties)شاخص‌های سلامت استان فارس بالا رفته است. طبق اعلام رئیس مرکز مدیریت شبکه، سرانه بهداشت و درمان جمعیت در استان فارس۵۳ هزار تومان است. در استان‌های دیگر نیز همین رقم است. حق ویزیت و دارو در این استان رایگان است و  میزان مصرف آنتی بیوتیک و تجویز کورتون و اقلام تزریقی کم شده است. همچنین نرخ مرگ مادر باردار و کودکان نیز رو به بهبود است. میانگین درآمد پزشکان خانواده به ویژه پزشکان تک شیفت حدود دو تا سه میلیون تومان درماه است. سرانه کل یک پایگاه برای سال ۹۷، مبلغ ۴۸۳۰ تومان و جمعیت تحت پوشش پزشک نیز۳۰۰۰ نفر در نظر گرفته شده است. این سرانه برای تمام هزینه‌های یک پایگاه شامل حقوق منشی، مراقب سلامت و مخارج کلی مطب صرف می‌شود. برای پزشکان تک شیفت که ۱۵۰۰ بیمار دارند مبلغ زیادی باقی نمی‌ماند.

بهجو تاکید کرد: هر چقدر پزشکان خانواده اعتراض می‌کنند کسی به داد آنها نمی‌رسد. معمولا تصمیمات در ستاد کشوری پزشک خانواده خلق الساعه گرفته و بدون حضور نمایندگان آنان تصمیم‌گیری می‌شود. اراده‌ای وجود دارد که اجازه نمی‌دهد این پزشکان و نمایندگانشان درباره مصوبات نظر کارشناسی دهند. تاکنون نیز از طرف ستاد وزارت بهداشت به این اعتراضات پاسخی داده نشده است. اگر حرف‌های آن‌ها درست شنیده شود این اعتراضات نیز ادامه نخواهد داشت.

رئیس انجمن پزشکان(physicians) عمومی فارس در ادامه با اشاره به عمل نکردن بیمه‌ها به تعهدات خود اظهارکرد: پزشکان خانواده در استان فارس مبلغی از بیمار دریافت نمی‌کنند و دریافتی آن‌ها فقط از بیمه‌ها است. هیچ برنامه‌ریزی برای پرداخت‌ها وجود نداشته‌ است همچنین هیچ فیش حقوقی صادر نمی‌شود و علت برخی از کسورات مشخص نیست.

بهجو در ادامه به نگرانی‌های پزشکان خانواده روستایی نیز اشاره کرد و گفت: این برنامه از پزشک خانواده روستایی شروع شد چون مشکلاتشان بسیار بیشتر از پزشک خانواده شهری است. آنان گاهی 4000 تا 5000 نفر را تحت پوشش دارند. با وجود این مصوبه‌ای به نام ضریب حضور صادر شد که به دنبال آن دو میلیون تومان از حقوق آنها کم شد. علاوه بر آن به آنها گفتند فقط در صورتی که ثبت سامانه را انجام دهید دریافتی خواهید داشت اما پزشکی که در روز ۱۰۰ بیمار را ویزیت می‌کند نمی‌تواند ثبت سامانه انجام دهد. به همین دلیل این گروه از پزشکان در فضای مجازی اعلام کردند که قصد تجمع دارند. با قول‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی فارس به آنها داد تا حدودی عقب نشستند، اما تعداد زیادی از پزشکان خانواده شهری اعتصاب کردند.

پاسخ دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مطالبات پزشکان خانواده

به دنبال اعتراض پزشکان خانواده استان فارس و تجمع آنها در روز شنبه، اکبر اجرایی- سرپرست مدیریت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز- اعلام کرد که این دانشگاه قرار است بخشی از مطالبات این گروه را پاسخ دهد.

وی  درباره تصمیم این دانشگاه برای برطرف شدن مطالبات این پزشکان گفت: قرار شده است بحث کسر از حقوق به دلیل روزهای تعطیل لغو شود همچنین بسیاری از تکالیفی که مربوط به سامانه سیب است، تقلیل می‌یابد.  پرداخت مطالبات و ... نیز در یک بازه زمانی پیگیری و رفع می‌شود.

وی افزود:  پزشک خانواده در کشور تکلیف برنامه پنجم و ششم توسعه بود. این برنامه از زمان اجرای خود در استان فارس اشکالات و تغییراتی داشته است. برای مثال گاهی نظر پزشکان در اجرای برنامه در نظر گرفته نمی‌شد. پزشکان در تجمع مسالمت آمیزی که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز داشتند، درخواست‌های خود را مطرح کردند و رئیس دانشگاه نیز قول داد مواردی  که در اختیار این دانشگاه است را از طریق خود دانشگاه و مواردی  که در اختیار وزارت بهداشت است را از همان دستگاه پیگیری کنند.

اجرایی ادامه داد: بیمه‌ها از گذشته نیز تاخیر طولانی مدتی در پرداخت مطالبات پزشکان داشتند که گاهی به ۹ ماه و حتی بیشتر نیز می‌رسید. در حال حاضر این تاخیرات نسبت به گذشته بهتر شده است و به حدود دو تا سه ماه رسیده‌ است. مشکل افزایش پنج درصدی تعرفه‌ها نیز به وزارت بهداشت و هیئت دولت منعکس می‌شود.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: از زمان شروع برنامه رقم اولیه‌ای به عنوان سرانه در نظر گرفته شد که سالیانه بر اساس سطح تورم و شرایط کشور افزایش پیدا می‌کند. در سال‌های اخیر افزایش تعرفه و سرانه پزشک خانواده ناچیز بوده وبه میزان تورم و هزینه‌های سرباری  نبوده است اما در عین حال ممکن است افزایش آن تبعات دیگری برای بخش‌های دیگر داشته باشد. این موضوع نیز به وزارت بهداشت و هیئت وزیران منعکس شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: