کد خبر: ۱۹۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 11
به گفته محققان این شرکت دانش‌بنیان هدف از مطالعات انجام شده در این زمینه، توسعه یک روش ساده و سبز برای سنتز نانوذرات نقره و نانو ترکیبات آن با خاصیت ضد باکتریایی و جاذب مغناطیسی موثر بوده است

شفاآنلاین>سلامت>محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان با استفاده از عصاره دارچین روش سبزی برای تولید نانوکامپوزیت‌ها و نانوجاذب‌های هوشمند ارائه کردند که این نانو مواد تولیدی علاوه بر حذف آلاینده پساب، امکان استفاده به عنوان آنتی‌بیوتیک را در برنامه‌های درمانی دارند.

به گزارش شفاآنلاین،به گفته محققان این شرکت دانش‌بنیان هدف از مطالعات انجام شده در این زمینه، توسعه یک روش ساده و سبز برای سنتز نانوذرات نقره و نانو ترکیبات آن با خاصیت ضد باکتریایی و جاذب مغناطیسی موثر بوده است. برای رسیدن به این هدف از عصاره دارچین به عنوان یک ماده کاهنده زیستی سبز استفاده شد؛ چراکه نتایج بررسی خصوصیات آنتی باکتریایی عصاره دارچین نشان می‌دهد این ماده مانع رشد باکتری‌های گرم مثبت و منفی پاتوژن منتقل شده از غذا و یا باکتری‌های عامل فساد، مخمر و قارچ است.

با توجه به برنامه‌های کاربردی فراوان دارچین، تولید تجاری آن بسیار بالا است و در نتیجه برای سنتز نانو ذرات نقره در دسترس و به لحاظ تجاری مقرون به صرفه است؛ از این رو سنتز سبز برای تهیه نانو بیوترکیب‌ها با استفاده از عصاره دارچین که خود عامل ضد باکتریایی است، در این تحقیق پیشنهاد شد و نتایج آن مورد بررسی گرفت.

از سوی دیگر توانایی باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا در مقابله با آنتی‌بیوتیک‌های معمول با مکانیسم‌های ژنتیکی یک مشکل اساسی در سلامت عمومی است؛ چراکه کشتن باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک نیازمند چندین داروی گران است که احتمال به همراه داشتن اثرات جانبی این داروها وجود دارد و این بخش درمان، پرهزینه و نیازمند زمان است.

از این رو محصول پیشنهادی این شرکت دانش‌بنیان می‌تواند یک استراتژی جدید برای نابودی باکتری‌های مقاوم باشد.

در سال‌های اخیر آنتی‌باکتری‌های بر پایه نانو ذرات نقره به خاطر فعالیت آنتی باکتریایی قوی، طیف آنتی میکروبی وسیع و القای مقاومت ضد باکتری پایین بیشتر مورد توجه بوده‌اند. نانو ذرات نقره در مقادیر نسبتا ناچیز به حذف موثر باکتری‌ها کمک شایانی ‌می‌کند و اگر چه این ذرات در مقابل سلول‌های انسانی سمی نیستند، ولی چالش‌هایی در زمینه اکسایش و متراکم شدن نانو ذرات نقره وجود دارد که ممکن است کارایی این نانو ذرات را کاهش دهد.

از این رو سنتز سبز برای تهیه نانو بیوترکیب‌ها با استفاده از عصاره دارچین در کنار سایر مواد در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که خاصیت مغناطیسی با حضور نقره در کنار نانو ذرات اکسید آهن موجب افزایش خاصیت مغناطیسی نانو ترکیب شده است.

استفاده از این نانو ترکیبات به عنوان عامل آنتی باکتریایی چند منظوره در بخش‌های مختلف از مزایای ماده تولید شده است.

بررسی‌های این محققان نشان داد نانو ترکیب جدید به کار رفته در روش پیشنهادی با ابعاد تقریبی 20 نانو متر با روش تهیه سریع،‌ ارزان و سبز در محیط عاری از سورفکتانت با هسته مغناطیسی اکسید آهن تهیه شده است. بر اساس نتایج به دست آمده نانو ذرات نقره در نانو ترکیب، خواص آنتی باکتریایی خود را از دست نمی‌دهد و حتی این خاصیت با حضور نانوذرات اکسید آهن، اکسید گرافن چیتوسان و دارچین بهبود پیدا می‌کند.

نانو ذرات تولید شده این پتانسیل را دارد که در برنامه‌های کاربردی درمانی اعمال شود و با توجه به خواص مغناطیسی و ضد باکتری منحصر به فرد می‌توان آنها را در غلظت‌های پایین که سمیتی بر سلول‌های انسانی نداشته باشد، استفاده کرد.

همچنین ارزیابی‌ها نشان داد که حذف آلودگی با این جاذب سبز و زیست سازگار در مقایسه با سایر جاذب‌ها بسیار مقرون به‌صرفه است وهمچنین نانومواد سنتز شده برای مصارف تصفیه پساب بسیار مطلوب و کاربردی هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: