کد خبر: ۱۹۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 06
بازار توانبخشی در کشور ما یک بازار غیر فعال است و برخلاف کشور‌های دیگر در کشور ما افراد برای کار‌های توانبخشی به سختی هزینه می‌کنند که اصلاح این موضوع با تغییر نگاه بیمه ها، فرهنگ سازی در این حوزه امکان پذیر است
شفاآنلاین>سلامت> عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی گفت: سهم فعالیت‌های توانبخشی و نگاه به این عرصه در حوزه سلامت کمرنگ است.

به گزارش شفاآنلاین، فرهاد طباطبائی قمشه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: بازار توانبخشی در کشور ما یک بازار غیر فعال است و برخلاف کشور‌های دیگر در کشور ما افراد برای کار‌های توانبخشی به سختی هزینه می‌کنند که اصلاح این موضوع با تغییر نگاه بیمه ها(insurances)، فرهنگ سازی در  این حوزه امکان پذیر است.
 
وی اظهار کرد: اگر تعرفه‌های سنگینی که برای اعمال جراحی ستون فقرات در نظر می گیریم با تعرفه‌های پایین فیزیوتراپی، اثر بخشی و همچنین کاهش عوارض آن در نظر بگیریم؛ درمی یابیم که سهم توانبخشی به خوبی در نظام سلامت دیده نشده است.
 
طباطبایی تصریح کرد: آموزش پزشکی کشور حالتی را ایجاد کرده است که مریض با مراجعه به کلینیک، بیمارستان و غیره  یادگرفته که با جراحی چگونه درمان می شود، اما هنوز آموزش ندیده که چگونه با توانبخشی و بدون اعمال جراحی می‌تواند درمان شود.
 
عضو هیئت علمی گفت: جامعه، پزشک، کلینیک و درمانگاه‌ها وقتی با فردیدچار کمر درد مواجه می‌شوند اولین انتخاب را جراحی عنوان می‌کنند، اما برخی مواقع ممکن است بیمار با پرداخت هزینه بالا و پیدایش عوارض در سیکل معیوب درمان هم قرار بگیرد.
 
طباطبائی افزود: یکی از مسائل مهم در هر جامعه سلامت نوزادان و مادران و کاهش مرگ و میر این گروه هاست، اما در کلینیک‌های درمانی می‌بینیم که فوائد زایمان طبیعی به افراد آموزش داده نشده و تکنیک جراحی سزارین به گونه‌ای خوب آموزش داده شده که بسیاری از بانوان جامعه اولین گزینه تولد نوزاد را جراحی می‌دانند که این موضوع به آموزش نظام سلامت برمی‌گردد.
 
وی گفت:برای ارتقای توانبخشی ابتدا باید به بازار و توسعه توانبخشی، جذب سرمایه ها، شروع فناوری و در گام بعد بحث مولفه‌های اجتماعی(social) موثر بر سلامت را در نظر داشته باشیم.
 
این استاد دانشگاه  گفت:کشور‌های اسکاندیناوی ۳ برابر بخش پزشکی و بهداشت در بحث مسائل اجتماعی هزینه می کنند و به این دلیل ارتقای سلامت و بهداشت در این کشور‌ها الگوی سایر کشور هاست که امیدوارم ما نیز از این الگوی موفق تبعیت پیدا کنیم.
 
طباطبائی گفت: یکی از علت‌هایی که فناوران در عرصه توانبخشی کشور فعالیت نمی‌کنند کم بودن  سرمایه‌های اجتماعی در این  است و حمایت مالی عظیمی در این عرصه صورت نمی‌گیرد که مسیر را برای فناوران توانبخشی هموار کند و در محیطی که زمینه رشد مساعد نیست فناوری توانبخشی هم شکل نمی‌گیرد.

کیفیت محصولات توانبخشی نیازمند بازنگری است
وی اظهار کرد:یکی از موضوعاتی که تولید محصولات توانبخشی در کشور نداشته ایم کیفیت پایین محصولات توانبخشی در سال‌های گذشته  است در حالی که  مددجو نیازمند حداکثر کیفیت با قیمت پایین است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیان کرد: یکی از بحث‌های توانبخشی که نشان داده این علم قابلیت انبوه سازی ندارد  تلفیقی این علم میان  هنر، مبانی فرهنگی و شخصی است بنابراین توانبخشی از حوزه تولید انبوه خارج شده و به سمتی می‌رود که  ملت ها، کلینیک‌ها و افراد برای خودشان تولید محصول مرغوب توانبخشی را درنظر داشته باشند.
 
وی اظهارکرد: تجهیزات توانبخشی برعکس تجهیزات پزشکی که تولید انبوه دارند برای خود فرد و به شکل داخلی و بومی ساخته می شود لذا این یک فرصت است که محققان توانمند کشورمان در این عرصه گام بردارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: