کد خبر: ۱۹۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 06
بیماران سرطانی‌ به دلیل کاهش اشتها به شدت لاغر می‌شوند به همین دلیل باید مصرف موادغذایی‌ را به عنوان بخشی از درمان خود قرار دهند تا دچار ضعف و بی حالی نشوند
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص رادیوتراپی و آنکلولوژی‌ گفت: در بیماری سرطان، شیمی‌ درمانی به عنوان یک روش کمکی در کنار رادیوتراپی و جراحی محسوب می‌شود و درمان اصلی نیست.

به گزارش شفا آنلاین، احمد معا‌فی متخصص‌ رادیوتراپی و آنکلولوژی‌(Ancology) اظهار کرد: بیماران سرطانی‌ به دلیل کاهش اشتها به شدت لاغر می‌شوند به همین دلیل باید مصرف موادغذایی‌ را به عنوان بخشی از درمان خود قرار دهند تا دچار ضعف و بی حالی نشوند.

وی ادامه داد: در مرحله شیمی‌ درمانی(Chemotherapy) بیماران سرطانی بستگی به نوع داروی مصرفی، شرایط فیزیولوژی، جنس و سن، عارضه حالت تهوع‌  به مقدار کم یا زیاد وجود دارد و در زنان جوان شیوع بیشتری دارد؛ خوشبختانه امروزه‌ داروهایی برای جلوگیری از تهوع تولید شده است.

علائم افت گلبول هائ خون در مبتلايان به سرطان
معافی‌ با اشاره به اینکه اگر بیماران در طول درمان بیماری سرطان دچار تهوع و بی‌ اشتهایی می‌شوند حتماً باید این مسئله را با پزشک معالج خود مطرح کنند، افزود: بیمارانی که روش شیمی درمانی را برای درمان سرطان آغاز کرده‌اند نباید هیچ عارضه‌ای را با خود درمانی حل کنند.

این استادیار‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه گلودرد و تب در بیماران سرطانی ممکن است علامت افت گلبول‌های سفيد خون باشد، عنوان کرد: هنگامی که بیماران دچار حالت‌های ضعف، زخم دهان، عفونت و بخصوص ‌تب می‌شوند باید آنها را جدی بگیرند و با پزشکان متخصص مطرح کنند.

90 درصد سرطان‌ها جامد هستند
وی با اشاره به اینکه بستگی به نوع روش درمان سرطان موهای بدن دچار ریزش می‌شود، تأکید کرد: امروزه 90 درصد از سرطان‌ها جامد هستند و تنها 10 درصد آنها مربوط به بافت مغز استخوان است؛ روش شیمی درمانی جامد به عنوان یک روش کمکی‌ در کنار رادیوتراپی و جراحی‌ محسوب می‌شود و هیچ‌گاه شیمی درمانی درمان اصلی نبوده است.

معافی‌ با اشاره به اینکه اگر بیماری سرطان در بدن متاساز‌ شده باشد نقش شیمی درمانی در درمان آن پررنگ‌تر است، افزود: در هنگامی که بیماری در بدن انسان پخش شده باشد شیمی درمانی منجر به درمان قطعی نمی‌شود و تنها طول عمر افراد را بیشتر می‌کند.

وی یادآور شد: تشخیص‌ زودرس‌ هیچ بیماری به اندازه سرطان اهمیت ندارد و بیماران بسته به نوع سرطان به روش‌های درمانی مختلفی احتیاج  پیدا می‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: