کد خبر: ۱۹۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 03
ازدواج‌های تحمیلی، از مهم‌ترین دلایل خودسوزی دختران در شهر دیشموک است. رییس آموزش و پرورش دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با نماینده امور بانوان ریاست جمهوری تاکید کرد که ازدواج های تحمیل‌شده از مهم‌ترین دلایل خودسوزی دختران در این بخش است.
شفا آنلاین>اجتماعی>ازدواج‌های تحمیلی، از مهم‌ترین دلایل خودسوزی دختران در شهر دیشموک است. رییس آموزش و پرورش دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با نماینده امور بانوان ریاست جمهوری تاکید کرد که ازدواج های تحمیل‌شده از مهم‌ترین دلایل خودسوزی دختران در این بخش است.

به گزارش شفا آنلاین: محمد نوروزی‌نیا در نشستی با حضور نماینده‌ای از معاونت امور بانوان ریاست‌جمهوری و برخی مسئولان استانی و شهرستانی بانوان استان کهگیلویه و بویراحمد در آموزش و پرورش دیشموک گفت: بیشترین علل ترک تحصیل دختران در بخش دیشموك ازدواج زودرس، بی‌توجهی به بلوغ حسی، عاطفی و فکری در دختران و تنها در نظر گرفتن سن شرعی است.

وی با تشریح شرایط جغرافیایی بخش دیشموک اظهار داشت: بخش دیشموک، گسترده‌ترین و محروم‌ترین بخش شهرستان است که این پراکندگی جغرافیایی و نبود زیرساخت‌ها سبب شده مدارس در برخی روستاها وجود نداشته باشد. رییس آموزش و پرورش بخش دیشموک افزود: نبود زیر ساخت‌هایی مهمی چون راه مناسب و فقر اقتصادی سبب شده خانواده‌ها مانع تحصیل فرزندان شوند که با برگزاری جلسات توجیهی و مشاوره با والدین این دانش‌آموزان تاکنون توانسته‌ایم برخی فرزندان این خانواده‌ها را به چرخه تحصیل باز گردانیم.

نوروزی‌نیا با اشاره به نرخ خودسوزی بین زنان بخش دیشموک اظهارداشت: نرخ خودسوزی بین زنان بخش دیشموک بالاست؛ به گونه‌ای که هر سه ماه یک‌بار این خودسوزی‌ها رخ می‌دهد. از دلایل عمده این خودسوزی می‌توان به سطح پایین فرهنگی، اقتصادی و ازدواج‌های تحمیل شده اشاره کرد.

رییس آموزش و پرورش بخش دیشموک گفت: رشد مدارس به لحاظ کمی پس از انقلاب در بخش دیشموک بالاست و در وزارت آموزش و پرورش تلاش بر پوشش صددرصدی بوده؛ به‌ویژه در مقاطع ابتدایی برای روستاهای کم‌خانوار نیز مدرسه تشکیل شده ولی از لحاظ کیفیت آموزش بسیار پایین بوده و نرخ پوشش اگرچه در مقاطع دیگر مطلوب نیست ولی خوب است.

نوروزی نیا با اشاره به آمارهای دانش‌آموزان و معلمان بخش دیشموک هم تصریح کرد: جمعیت نیروی انسانی این بخش 435 نفر بوده که از این تعداد فقط 36 نفر دبیر زن هستند؛ یعنی چیزی حدود 8.3 درصد و مابقی مرد هستند، درحالی‌که 45 درصد دانش‌آموزان دختر هستند. وی گفت: این کمبود نیروی زن (حداقل 38 نفر) در متوسطه اول، دوم و کاردانش از یک‌سو و از سوی دیگر هم بافت سنتی منطقه و برخی تعصبات درباره مختلط بودن کلاس‌ها و معلمان مرد خانواده‌ها، مانع ادامه تحصیل دختران می‌شوند.

رییس آموزش و پرورش بخش دیشموک، عمده مشکلات آموزشی این بخش را جوابگو نبودن فضاهای پیش ساخته مدارس با توجه به رشد جمعیت به ویژه در مقطع ابتدایی برشمرد. نوروزی‌نیا گفت: احداث دو خوابگاه (پسرانه-دخترانه)، حداقل دو مدرسه ابتدایی(دخترانه-پسرانه)، هنرستان دخترانه، ساختمان پژوهش، سالن امتحانات، مرکز رفاهی معلمان، آزمایشگاه سیار و کانون پرورش فکری کودکان بسیار ضروری است.

وی در پایان به نماینده امور بانوان نهاد ریاست‌جمهوری گفت: امیدواریم شما صدای مظلومیت دختران منطقه را به گوش مسئولان به‌ویژه معاونت امور بانوان ریاست جمهوری برسانید».شهلا اختری، نماینده امور بانوان ریاست‌جمهوری در این نشست هم اظهارداشت: آذری‌نژاد از طریق فضای مجازی به اطلاع خانم ابتکار، معاون بانوان ریاست‌جمهوری رسانده که دختران در روستاهای بخش دیشموک به دلیل نبود خوابگاه مجبور به ترک تحصیل هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: