کد خبر: ۱۹۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 02
محققان مرکز تحقیقات سرطان آمریکا دریافتند باکتری های موجود در روده موش ها بر عملکرد ایمنی ضدتومور کبد مرتبط است
شفاآنلاین>سلامت> دانشمندان دریافته اند بین باکتری های روده و واکنش های ایمنی تومور در کبد ارتباط وجود دارد، یافته ای که می تواند منجر به درک مکانیسم سرطان کبد و راهی برای درمان آن شود.

به گزارش شفاآنلاین، محققان مرکز تحقیقات سرطان آمریکا دریافتند باکتری های موجود در روده موش ها بر عملکرد ایمنی ضدتومور کبد (Liver)مرتبط است.

«تیم گرتن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما در این مطالعه دریافتیم اگر موش های مبتلا به تومور با آنتی بیوتیک درمان شوند و بدین ترتیب برخی باکتری ها حذف شوند، می توان در ترکیب سلول های ایمنی کبد تغییر ایجاد کرد و در نتیجه بر رشد تومور در کبد تاثیر گذاشت.»

در انسان ها، بیشترین نسبت میکروبیوم کل بدن در روده ها وجود دارند؛ میکروبیوم ها مجموعه ای از باکتری ها و سایر میکروارگانیزم های هستند که در بدن زندگی می کنند.

علیرغم تحقیق گسترده در مورد رابطه بین میکروبیوم روده و سرطان، نقش باکتری های روده در تشکیل سرطان کبد به خوبی درک نشده است.

در این مطالعه، تیم تحقیق مجموعه آزمایشاتی را بر روی موش ها انجام داد. آنها از سه مدل سرطان کبد در موش ها استفاده کردند و دریافتند با تخلیه باکتری های روده با استفاده از آنتی بیوتیک "کوکتیل"، موش های که آنتی بیوتیک دریافت کرده بودند دارای تومورهای کمتر و کوچک تری بودند و پیشرفت تومور در کبدشان هم کاهش یافته بود.

پژوهشگران دریافتند درمان(Treatment) آنتی بیوتیک موجب افزایش شمار یک نوع سلول ایمنی موسوم به سلول های NKT در کبد موش ها شد.

در هر سه مدل موش های مورد مطالعه، کاهش در روند رشد تومور کبد که منجر به درمان آنتی بیوتیکی شد به این سلول های NKT وابسته بود.

آنها دریافتند تجمع سلول های NKT در کبد ناشی از افزایش در تجلی پروتئینی موسوم به CXCL۱۶ در سلول های داخل عروق کبد بود.

از آنجائیکه اسیدهای صفراوی می توانند تجلی CXCL۱۶ را کنترل کنند، تیم تحقیق موش ها را با اسیدهای صفراوی درمان کردند. آنها تعداد سلول های NKT را در کبد تغییر دادند و بدین ترتیب تعداد تومورها در کبد تغییر یافت.

آنها همچنین دریافتند اسیدهای صفراوی می توانند بر تجلی پروتئین CXCL۱۶ در کبد انسان ها کنترل داشته باشند، از اینرو این مکانیسم جدید برای بیماران مبتلا به سرطان قابل استفاده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: