کد خبر: ۱۹۷۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 01
با چراغ سبز وزارت بهداشت ژاپن، از ورقه های نازک تهیه شده از سلول های پرتوان القایی (iPS cells) برای کمک به ترمیم قلب بیماران دچار حمله قلبی استفاده خواهد شد.
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>   با چراغ سبز وزارت بهداشت ژاپن، از ورقه های نازک تهیه شده از سلول های پرتوان القایی (iPS cells) برای کمک به ترمیم قلب بیماران دچار حمله قلبی استفاده خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین:محققان دانشگاه اوزاکا (ژاپن) به سرپرستی یوشیکی ساوا (Yoshiki Sawa)، موفق به توسعه روش درمان انقلابی با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPS) شده اند.

این مطالعه، دومین کاربرد سلول های پرتوان القایی در این حوزه محسوب می شود. از طریق القا کردن سلول های بافت های مختلف بدن مانند پوست و خون، این سلول ها به حالت شبه جنینی (embryonic-like) برگردانده شده و در ادامه، می توانند به انواع مختلف سلول ها تبدیل می شوند.


این سیستم درمانی جدید در سال 2014 معرفی شد. در این روش، محققان از سلول های iPS برای ایجاد ورقه ای از 100 میلیون سلول عضله قلب استفاده می کنند. نتایج مطالعه بر روی خوک ها نشان داد که پیوند (گرافت) این ورقه های سلولی - هرکدام به ضخامت 0.1 میلیمتر  طول 4 سانتیمتر بر روی قلب - می تواند عملکرد قلب را پس از حمله قلبی، بهبود ببخشد.

به نظر نمی رسد که این سلول ها با بافت قلب ادغام شوند؛ در عوض، این سلول ها عوامل رشدی را آزاد می کنند که به بازسازی عضلات آسیب دیده قلب کمک می کند.

به گفته دانشمندان، یک مزیت این ورقه ها این است که آنها ماتریکس سلولی خود را می سازند و می توانند ساختار خود را بدون نیاز به داربست ساخته شده از مواد خارجی، حفظ کند.

وزارت بهداشت ژاپن در 16 مه (26 اردیبهشت) چراغ سبز را به پزشکان برای استفاده از این روش درمانی بر روی چند بیمار صادر کرد. آغاز درمان بر روی سه بیمار از سال آینده آغاز خواهد شد. درصورت موفقیت آمیز بودن نتایج، مجوز برای انجام آزمایش بالینی بر روی 10 بیمار دیگر صادر می شود و درصورت تأیید ایمن بودن این روش درمانی جدید، می تواند به صورت سراسری در اختیار بیماران قرار می گیرد.

توماس اشنهاگن (Thomas Eschenhagen) از محققان دانشگاه هامبورگ و مدیر مرکز تحقیقات قلب و عروق  آلمان تأکید کرد: گروه های تحقیقاتی زیادی در این حوزه مشغول فعالیت هستند و این دستاورد، بسیار هیجان انگیز است.

البته همچنان نگرانی هایی در مورد کاربردی شدن سریع این روش درمانی وجود دارد. منتقدان معتقدند که این سیستم درمانی هنوز ناقص است، زیرا پیش از تکمیل شدن و جمع آوری داده های کامل در مورد اثربخشی و ایمن بودن، نمی توان آن را به بیماران عرضه کرد.   Nature
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: