کد خبر: ۱۹۷۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 29
مراجع رسمی برآورد کرده اند که مازندران سه هزار بیمار ' اچ آی وی ' مثبت دارد که تاکنون 500 نفر از آنها شناسایی شدند و همین تعداد نیز برای دریافت خدمات دندانپزشکی با مشکل مواجهند
شفا آنلاین>سلامت>بیماران مبتلا به اچ آی وی/ ایدز در مازندران برای دریافت خدمات دندانپزشکی این روزها در کوچه بن بستی قرار دارند که به ظاهرهیچ راهکاری جز پنهان کردن بیماری نمی تواند دردشان را تسکین دهد.

به گزارش شفا آنلاین، مراجع رسمی برآورد کرده اند که مازندران سه هزار بیمار ' اچ آی وی ' مثبت دارد که تاکنون 500 نفر از آنها شناسایی شدند و همین تعداد نیز برای دریافت خدمات دندانپزشکی با مشکل مواجهند.

اگر چه بر اساس مصوبه شورای سلامت استان ، بیمارستان رازی قائمشهر به عنوان تنها مرکز عفونی این خطه شمال کشور موظف به تجهیز کلینیک دندانپزشکی(Dental) برای پذیرش بیماران ایدزی و هپاتیتی شد ، ولی بررسی میدانی نشان می دهد که این مصوبه به دلایلی از جمله تمکین نکردن دندانپزشکان برای فعالیت در این بخش ، رنگ اجرایی به خود نگرفته است .

نبود محدودیت برای پذیرش بیماران اچ ای وی
مدیر گروه عفونی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره گفت : مبتلایان به ایدز(AIDS) هیچ محدودیتی برای دریافت خدمات دندانپزشکی در کلینیک ها و مطلب ها نباید داشته باشند.

محمدرضا پارسایی افزود : دندانپزشکان ما باید تجهیزات یکبار مصرف برای تمام بیماران داشته باشند که با آن محدویتی برای پذیرش بیماران ایدز و هپاتیت(hepatitis) ایجاد نخواهد شد.

وی سودجویی را دلیل اصلی پذیرش نکردن بیماران مبتلا به ایدز در دندانپزشکی ها دانست و گفت : به نظر می رسد این دسته از دندانپزشکان ولو اندک به دلیل استفاده نکردن از تجهیزات یک بار مصرف در کارشان ، بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت را در صورت کتمان نکردن بیماری ، پذیرش نمی کنند.

خطر بیخ گوش بیماران
مدیرگروه عفونی مرکز بهداشت مازندران گفت : دندانپزشکان باید این رویکرد را داشته باشند که تمامی افراد مراجعه کننده به آنان به احتمال مبتلا به بیماری اچ آی وی و یا هپاتیت هستند و بر اساس این رویکرد به گونه ای تجهیزات ایمن استفاده کنند که خطری برای هیچ فردی نداشته باشد.

وی افزود : پذیرش نشدن بیماران ایدز و هپاتیت در کلینیک های دندانپزشکی باعث می شود تا آنها بیماری خود را کتمان کنند و چنانچه دندانپزشکان تجهیزاتشان یک بار مصرف نباشد، خطر ابتلا این بیماری برای تمام مراجعه کنندگان وجود خواهد داشت.

پذیرش بیماران ایدزی در بیمارستان رازی
رییس گروه دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت که بر اساس مصوبه شورای سلامت ، بیمارستان رازی قائمشهر با تجهیز دو دستگاه یونیت موظف به پذیرش بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی و هپاتیت برای دندانپزشکی شدند.

دکتر محمد اسپهبدی افزود : این مصوبه حدود سه سال قبل تصویب شد ، ولی از کم و کیف اجرای آن اطلاعی در دست نیست.

وی خدمات دندانپزشکی را برای بیماران مبتلا به ایدز مهم دانست و ابراز امیدواری کرد تا زمینه برخورداری از این تجهیزات و امکانات برای این قشر ایجاد شود.

دکتر اسپهبدی با وجود صحه گذاشتن بر ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران ایدزی و هپاتیتی گفت که این بیماران به عنوان گروه هدف برای پیگیری بیماری دهان و دندان مرکز بهداشت قرار ندارند.

وی گروه هدف را در قالب طرح تحول مربوط به کودکان و دانش آموزان تا 14 سال اعلام کرد.

ترس عامل اصلی پذیرش نشدن
این دندانپزشک مازنی ترس دندانپزشکان از انتقال این بیماری را طبیعی ولی در عین حال پذیرش نکردن بیماران مبتل به ایدز را غیر طبیعی دانست و گفت که باید دندانپزشکان ما تجهیزاتی را به کار بگیرند که هیچ تفاوتی بین مبتلایان و سایر افراد مراجعه کننده، وجود نداشته باشد.

اسپهبدی افزود که با وجود اطلاع داشتن از نپذیرفتن بیماران ایدزی در مطلب وکلینیک های دندانپزشکی ، ولی اهرمی برای فشار دندانپزشکان برای پذیرش ندارند.

وی گفت : بهترین راهکار ارائه این خدمات در مراکز درمانی دولتی است .

خدمات دندانپزشکی در مازندران در 114 مرکز روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر با به کارگیری حدود 100 دندانپزشک برای جمعیت هدف انجام می شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: