کد خبر: ۱۹۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 27
شیوع این بیماری در سال های گذشته در برخی استان ها حدود 5 درصد بوده که با اقدامات مناسب مانند اجرای طرح واکسیناسیون، این درصد کاهش یافته است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس شبکه هپاتیت کشور با بیان اینکه درحال حاضر شیوع هپاتیت B در اکثر استان ها کمتر از 2 درصد است، گفت: این مقدار در استان های تهران، اصفهان، کرمانشاه و گیلان به کمتر از یک درصد رسیده است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید موید علویان افزود: شیوع این بیماری در سال های گذشته در برخی استان ها حدود 5 درصد بوده که با اقدامات مناسب مانند اجرای طرح واکسیناسیون(vaccination)، این درصد کاهش یافته است.

وی به شیوع این بیماری در استان های سیستان و بلوچستان و گلستان اشاره کرد و گفت: شیوع هپاتیت B در سیستان و بلوچستان 3.2 درصد و در گلستان بیش از 5 درصد است که باید با اقدامات جدی نسبت به کاهش آن اقدام کرد.

علویان، واکسینه کردن نوزادان، گروه های پرخطر، آتش نشانان و کارگران شهرداری را از مهمترین اقدامات برای کاهش این بیماری طی سال های اخیر در کشور اعلام کرد و گفت: طی 25 سال اخیر شاهد روند کاهشی بیماری هپاتیت B در کشور هستیم.

رئیس شبکه هپاتیت کشور بیان داشت: تاکنون نزدیک به 35 میلیون ایرانی واکسن هپاتیت B را دریافت کرده اند و این کار سبب کاهش بیماری در کشور شده است.

وی، تعداد مبتلایان به این بیماری را در کشور یک میلیون و 400 هزار نفر اعلام کرد و گفت: با اقدامات انجام شده، مبتلایان زیر 24 ساله در بین این بیماران کمتر مشاهده می شود که این موضوع نشان دهنده موفقیت اقدامات دست اندرکاران در کنترل بیماری است.

ایران پایین ترین شیوع هپاتیت B در منطقه را دارد
رئیس شبکه هپاتیت(hepatitis) کشور بیان داشت: ایران پایین ترین شیوع بیماری هپاتیت B را در بین کشورهای منطقه دارد که یک افتخار برای کشور است.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد ادامه داد که شیوع این بیماری در کشورهای پاکستان، عراق و عربستان بیش از 3 درصد است .

وی با طرح این سوال که آیا امیدی به ریشه کنی هپاتیت B وجود دارد، گفت: در حال حاضر کنترل بیماری در دستور کار قرار دارد اما امیدواریم با تلاش محققان داخلی و خارجی، شاهد ریشه کنی این بیماری در همه کشورها از جمله ایران، باشیم.

علویان با اشاره به اینکه ریشه کنی این بیماری پیچیدگی بیشتری از هپاتیت C دارد، گفت: محققان دنیا در حال آزمایش بر روی 10 دارو هستند تا بتوانند این بیماری را ریشه کن کنند.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد اظهار امیدواری کرد که در 5 تا 10 سال آینده شیوه درمانی مناسب برای ریشه کنی این بیماری کشف خواهد شد، گفت: در حال حاضر 350 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند.

هپاتیت به معنی التهاب(Inflammation) در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که بعضی از آن‌ها قابل سرایت هستند و برخی مسری نیستند. از عواملی که ایجاد هپاتیت می‌کنند می‌توان به مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و هم‌چنین ویروس اشاره کردد. هپاتیت ویروسی منجر به عفونت کبدی می‌ شود.

عامل بیماری هپاتیت ویرال (ویروسی) یک ویروس است و در ابتدا می ‌تواند مثل یک سرماخوردگی بروز کند؛ ولی بیماری مزمن هپاتیت 'C' بر عکس سرماخوردگی معمولی به دلیل از کار افتادن کبد و مشکل بودن درمان می‌تواند حیات بیمار را تهدید کند.

بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارد. برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی را نشان می‌دهند از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم، اندام ها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی و … است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: