کد خبر: ۱۹۶۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 24
سلامت مقوله مهمی است که در هر سنی و با هر جنسیتی باید به آن توجه شود و همان طور که سلامت قلب، مغز و سایر ارگان‌ها مهم بوده سلامت سیستم تولید مثل نیز حائز اهمیت است
شفا آنلاین>سلامت>یک جنین‌ شناس بالینی با اشاره به تأثیر 7 عامل خطری که سبب ناباروری مردان و زنان می‌شود،‌گفت: تأثیر برخی از این عوامل به ویژه در مردان به راحتی قابل جبران نیست.

به گزارش شفا آنلاین، منصوره موحدی در مورد موضوع سلامت دستگاه تولید مثل در مردان و زنان اظهار داشت: سلامت مقوله مهمی است که در هر سنی و با هر جنسیتی باید به آن توجه شود و همان طور که سلامت قلب، مغز و سایر ارگان‌ها مهم بوده سلامت سیستم تولید مثل نیز حائز اهمیت است.

وی افزود: زنان قبل و بعد از بلوغ(Puberty) قبل و بعد از ازدواج بهداشت باروری در آنها اهمیت داشته و باید به این موضوع توجه شود. همچنین زندگی شهری امروزه سبب شده که این سلامت باروری مورد تهدید قرار گیرد.

این جنین‌شناس بالینی ادامه داد: هر چند که امروزه بسیاری از بیمار‌ی‌ها قابل درمان است ولی باید توجه داشت که بیماری‌هایی همچون شیمی‌ درمانی سبب می‌شود که باروری فرد به خطر بیفتد بنابر این قبل از درمان‌های تهاجمی در زنان و مردان باید مسائل باروری آنها را بتوانیم مدنظر قرار دهیم.

موحدی تصریح کرد: استعمال سیگار، قلیان، مصرف الکل و موادمخدر، کیفیت نامناسب زندگی،  عدم تحرک و چاقی(Obesity) از جمله فاکتورهایی بوده که سلامت باروری مردان و زنان را به خطر می‌اندازد.

وی گفت: هر چند که شاید به ظاهر خطر این فاکتورها مشخص نباشد ولی تأثیرات سویی بر تولیدمثل زنان و مردان داشته و این عوارض ایجادشده به ویژه در مردان به راحتی قابل جبران نیست.بنابر این پیشگیری از ان بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تربیت‌مدرس افزود: امروزه با پیشرفت‌هایی که در دنیا حاصل شده به ویژه مردان با استفاده از روش‌های مطمئن و ساده می‌توانند از وضعیت باروری خود مطمئن شوند و همانطور که امروزه سنجش دیابت(Diabetes) در منزل با یک قطره خون امکانپذیر است در مورد باروری و بررسی‌های اولیه آن نیز در دنیا امکان آن فراهم شده و ان‌شاءالله در ایران نیز به زودی محقق می‌شود.

موحدی گفت: در صورتی که بتوانیم وضعیت سلامت باروری خود را مانیتور کنیم در درمان‌های ناباروری و اقدام به موقع موفقیت‌مان چندین برابر می‌شود.به طور مثال زوج جوانی که ممکن است سال‌ها پس از ازدواج متوجه ناباروری خود شوند و با تأخیر اقدام کنند در ابتدای زندگی مشترک می‌توان شرایط باروری آنها را رصد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: