کد خبر: ۱۹۶۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 23
استفاده ازمواد آرایشی چرب ، روی پوست دارای جوش ، باعث تشدید آن میشود. اغلب کسانی که با جوشهای صورتشان مشکل دارند ، همین نکات ریز را رعایت نمیکنند و درمان آکنه را به تعویق می اندازند.

شفا آنلاین>سلامت>در مورد مواد آرایشی قبل از استفاده ، باید از استاندارد بودن و تناسب آنها با نوع پوستتان اطمینان حاصل کنید ،با اینکه امروزه در ساخت اکثر مواد آرایشی <makeup material>دقت میشود و اغلب آنها فاقد مواد کومدوژنیک (ایجاد کننده جوشهای سرسیاه و سرسفید) هستند ،

به گزارش شفا آنلاین:مواد آرایشی که خاصیت کومدوژنیک دارند ، موجب ایجاد جوشهای سرسفید یا سرسیاه میشوند و یا حتی میتوانند آنها را تشدید کنند. به خصوص افرادی که مبتلا به آکنه (جوش دوران بلوغ) هستند ، باید در مورد مواد آرایشی مصرفی خود حساس باشند.

استفاده ازمواد آرایشی چرب ، روی پوست دارای جوش ، باعث تشدید آن میشود. اغلب کسانی که با جوشهای صورتشان مشکل دارند ، همین نکات ریز را رعایت نمیکنند و درمان آکنه را به تعویق می اندازند.

بهتر است علل اصلی جوشهای صورت (علل جوشهای بدن و پشت هم مثل صورت است) را بدانید و موجب تشدید آنها نشوید؛ مثلا باید بدانید که داشتن پوست چرب ، تغییرات هورمونی مثل نزدیک شدن به زمان عادت ماهانه در خانمها ، استرس و کمخوابی میتواند از جمله ی این علل باشند.
نور آفتاب تاثیر مشخصی بر آکنه ندارد و به ندرت موجب تشدید آن میشود و اکثرا موجب بهبود آن خواهد شد.

با اینکه آکنه با مواد غذایی ارتباط ندارد ، اما در برخی افراد ، مواد غذایی خاصی به باور خودشان موجب تشدید آکنه میشود که بهتر است در این باره بررسی کنند و در صورت اثبات (به ندرت چنین امری تایید میشود) از مصرف آن مواد غذایی بپرهیزند ، هر چند که ما به دلیل قرار داشتن در سنین رشد در افراد جوان مبتلا به آکنه ، تاکید میکنیم خود را از ماده غذایی خاصی محروم نکنند.
آکنه مشکل بسیاری از نوجوانان و نیز بعضی از بزرگسالان است. جوش های آکنه معمولا بر روی صورت ظاهر می شوند. آکنه ممکن است قسمت های دیگر بدن مانند پشت و شانه را نیز درگیر کنند. گرچه علت دقیق بروز آکنه مشخص نیست ، اما تصور می شود وراثت و عوامل هورمونی مقصران اصلی باشند. بسیاری از افراد معتقدند که غذاهای چرب ، شیرینی های خامه دار یا شکلات بروز آکنه را تشدید می کند یک تصوردیگر در مورد آکنه این است که کثیف بودن پوست باعث آکنه می شود.
البته برخی عوامل هستند که گرچه عامل اصلی ایجاد آکنه نیستند اما آکنه را بدتر می کنند. از جمله این عوامل می توان به مواد آرایشی بر اساس روغن ، استرس ، لباس ها یا کلاه های تنگ و پاک کننده های سایشی صورت اشاره کرد.کارشناسان هشدار می دهند که نباید جوش های آکنه را کند یا فشار داد ، چرا که این کار در نهایت ممکن است باعث شود ظاهر پوست بدتر شود

1ـ عوارض عمومی مواد آرایشی و بهداشتی
با توجه به وجود بیش از 800 تركیب شیمیایی سمی و عصبی در مواد آرایشی و عطرهای صنعتی ، استفاده مداوم از لوازم آرایشی موجب جذب سالانه دو كیلو و 500 گرم مواد شیمیایی به بدن میشود. گفتنی است اغلب زنان بیش از 20 نوع مارك مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده میكنند كه این موضوع موجب افزایش خطرات ناشی از مصرف این نوع مواد میگردد.

2ـ حساسیت
حساسیت ، شایع ترین عارضه لوازم آرایشی به خصوص اجناس تقلبی است. احساس سوزش و سوزن سوزن شدن در محلی كه ماده آرایشی استفاده شده ، شایع ترین شكایت مصرف كنندگان است. سایر علائم عبارتند از: قرمزی ، تورم ، خارش و تاولهای آبدار ، كهیر ، عفونت پوست ، عفونت ریشه مو ، تغییر رنگ پوست و آكنه.

3ـ آكنه
استفاده از مواد روغنی به عنوان تقلب در لوازم آرایشی غیراستاندارد باعث ایجاد جوش سر سیاه و آكنه در فرد مصرف كننده میگردد.
انتخاب مواد آرایشی صورت بسیار مهم است ، زیرا برای مدت طولانی در تماس مستقیم با پوست هستند. به طور معمول مواد آرایشی صورت باید غیرحساسیت زا ، ضد آكنه و ضد كومدو(comedo) باشد كه محصول را كمتر حساسیت زا كند. محصول نباید منافذ را بپوشاند و باعث آكنه شود.

پزشک آنلاین
دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: