کد خبر: ۱۹۶۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 22
حدود 75 داروی مصرفی کشور تولید داخل است البته به طور معمول مواد اولیه داروها وارداتی است که با انجام یک تا دو تغییرات در داروها به نام تولید داخل عرضه و به فروش می رسد
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: با استفاده از وام هایی که به عنوان فاینانس و ارز در برنامه ششم و بودجه سال ۹۷ تخصیص داده شده می توان مشکلات حوزه دارو را رفع کرد.

به گزارش شفا آنلاین، اکبر ترکی با بیان اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی باید توجه به تولید دارو و افزایش کیفیت داروهای تولید داخل در دستور کار قرار گیرد، گفت: حدود 75 داروی مصرفی کشور تولید داخل است البته به طور معمول مواد اولیه داروها وارداتی است که با انجام یک تا دو تغییرات در داروها به نام تولید داخل عرضه و به فروش می رسد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اغلب داروهای تولید داخل استانداردهای لازم را دارند، افزود: حتی به کشورهایی مانند روسیه دارو صادر می شود که از کیفیت لازم نیز برخوردار هستند.

وی در رابطه با کمبود یا نبود برخی داروها در کشور، گفت: مسئولان وزارت بهداشت(Ministry of Health) بر این باورند که تغییری در روند ارائه و عرضه دارو به وجود نیامده و داروهای اساسی بیماران را تامین کرده ایم اما در عمل آنچه که در بازار دارویی کشور مشاهده می کنیم در برخی موارد این کمبودها احساس می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: این کمبودها ممکن است به سبب تغییرات ارزی اخیر باشد البته احتمال دارد دارو به اندازه کافی در کشور وجود داشته باشد اما به سبب تغییرات ارزی انبار کنند تا آن را به مبلغ بسیار گزافی به فروش برسانند.

ترکی ادامه داد: انتظار می رود وزارت بهداشت نظارت مناسب را برای این امر داشته باشد تا روند تامین داروی بیماران به ویژه بیماران تالاسمی(Thalassemia) با مشکل مواجه نشود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس دهم، با بیان اینکه تحریم ها تاثیر چندانی بر بازار دارویی کشور ندارد، گفت: عمده داروهای وارداتی از کشورهای هند و روسیه است که به تحریم ها اعتنایی نمی کنند هر چند ممکن است در برخی موارد نیز محدویت هایی ایجاد شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: بر اساس گزارش ها کشور روسیه تمامی مارکتینگ دارویی هایتک خود را از ایران وارد می کند و همچنین کشورهای عربی مانند قطر نیز مراوداتی را برای واردات داروی هایتک داشته است.

وی در رابطه با کیفیت داروهای تولید داخل، گفت: داروهای هایتک و اغلب داروهای تولید داخل رقابت نزدیکی با داروهای خارجی دارد به همین دلیل در برنامه ششم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( سازمان غذا و دارو ) را موظف کردیم ضمن حمایت از تولید و عرضه و تجویز داروهای ژنریک حمایت بیمه ای را تنها به داروهای ژنریک اختصاص دهد و داروهایی که در طرح ژنریک وجود ندارند حمایت بیمه ای از آنها انجام نمی شود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه داروهای تولید داخل و خارجی تفاوت فاحشی با هم ندارند، ادامه داد: برای تحقق خودکفایی بهتر است نسبت به افزایش کیفیت داروهای داخلی اقدام کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بدهی بیمه ها به شرکت هایی دارویی نقدینگی و توان آنها را کاهش داده است، تصریح کرد: با استفاده از وام هایی که به عنوان فاینانس و ارز در برنامه ششم و بودجه سال 97 تخصیص داده شود می توان مشکلات حوزه دارو را رفع کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: