کد خبر: ۱۹۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 23
افراد مبتلا به الکسی‌تیمیا یا کوری هیجانی، بی‌هیجان یا بی‌احساس نیستند فقط نمی‌توانند ابراز احساس کنند.

شفا آنلاین>سلامت>یک روانشناس سلامت گفت: افراد مبتلا به الکسی‌تیمیا یا کوری هیجانی، بی‌هیجان یا بی‌احساس نیستند فقط نمی‌توانند ابراز احساس کنند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر فاطمه منفرد پویا درباره اختلال الکسی‌تیمیا <Alcatemia>گفت: در این اختلال که کوری هیجانی هم نامیده می‌شود، شخص نمی‌تواند احساسات خود را به موقع بیان کند یعنی بیان احساسات فرد زیر صفر است.

وی با بیان اینکه بخشی از این اختلال ناشی از مسائل تربیتی و بخشی دیگر ناشی از مسائل وراثتی است،‌ ادامه داد:  افراد در جوامع شرقی یاد می‌گیرند که احساسات خود را به راحتی بیان نکنند که در واقع نوعی حالت کوری هیجان و عواطف است این در حالی است که در جوامع غربی افراد یاد می‌گیرند که درباره احساسات خود به راحتی صحبت کنند.

این روانشناس سلامت با اشاره به اینکه فرد مبتلا به الکسی‌تیمیا ممکن است پر از خشم باشد اما نمی‌تواند آن را ابراز کند، اظهار کرد: بنابراین وقتی فرد نمی‌تواند احساسات خود را درست بیان کند نخواهد توانست ارتباط مناسبی با اطرافیان خود برقرار کند، به همین دلیل این افراد معمولا با نزدیک‌ترین اعضای خانواده خود نیز مشکل دارند و نمی‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

وی با تاکید بر اینکه از یک‌سو ارتباط نامناسب و هیجان‌های درست خرج نشده ارتباط را خراب می‌کند و از سوی دیگر ارتباط خراب هیجان‌های منفی در فرد ایجاد می‌کند،اظهار کرد: چنین افرادی معمولا پر از اضطراب،‌ افسردگی و  خشم هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سن شروع این بیماری از بدو تولد یا حتی دوران جنینی می‌تواند باشد، افزود: وقتی نوزاد از سوی اطرافیانش با بی‌تفاوتی مواجه شده و والدین وی نسبت به نیازهای اساسی‌ او بی‌تفاوت هستند، ممکن است زمینه ابتلا به این بیماری در آنها ایجاد شود.

وی اضافه کرد: این بیماری بیشتر در خانوادهایی رخ می‌دهد که والدین نیز نمی‌توانند احساسات خود را به یکدیگر بیان کنند،  یا خانواده‌هایی که از کودک خود بیش از سنش انتظار دارند، مثلا انتظار دارند که همیشه کودک چشم بگوید و خوب باشد، لذا کودک  برای اینکه ازطرف والدین طرد نشود فراموش می‌کند که چگونه احساسات خود را بگوید، این اشخاص ممکن است از نظر رتبه اجتماعی بالا بوده و در شغل خود موفق باشند اما در روابط شخصی افرادی ضعیف هستند و دیگران تعجب می‌کنند که آنها نمی‌توانند راحت صحبت کنند و در زمان صحبت کردن عصبانی می‌شوند یا گریه شان می‌گیرد.

این روانشناس سلامت گفت: میزان ابتلا به این اختلال میان زن و مرد تقریبا به یک اندازه است اما به دلیل تفاوت‌های هورمونی، زنان مبتلا به این اختلال بیشتر دچار افسردگی و مردان مبتلا بیشتر دچار حالت خشم هستند.

منفرد پویا با بیان اینکه گاهی ممکن است روانشناس به اشتباه فکر کند فرد دچار افسردگی یا پرخاشگری است،‌ خاطرنشان کرد: یک روانشاس باید دقت کند و از ارتباطات فرد سوال کند که چقدر وی می‌تواند به راحتی  احساس غم ، شادی، خشم و…  خود را به دیگران ابراز کند، زیرا همانطور که گفته شد گاهی خشم یا افسردگی علائم ابتلا به الکسی تیمیا هستند و درمان افسردگی یا خشم با داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی تنها علامت درمانی است و بیماری را ریشه‌ای حل نمی‌کند .

وی گروه درمانی را بهترین نوع درمان این بیماری توصیف کرد و افزود: در گروه درمانی فرد می‌آموزد که درباره احساسات خود در مقابل دیگران صحبت کند، در واقع مهارت جرات‌‌مندی در ابراز  احساس را فرا می‌گیرند، لذا درمان این بیماری برعهده روانشناس است.

این استاد دانشگاه گفت:‌یکی از تمرین‌هایی که برای آموزش بیان احساس می‌توان به کودک داد این است که به وی تصاویری نشان دهیم و بپرسیم احساس این گل یا درخت چیست تا وی یاد بگیرد درباره احساسات حرف بزند.طبنا
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: