کد خبر: ۱۹۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 21
رابطه مالی میان برخی از ارائه‌کنندگان خدمات درمانی با شرکت‌های فروشنده تجهیزات پزشکی و یا دارویی موضوعی ناراحت‌کننده و هشداردهنده است
شفا انلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت درباره ماجرای رشوه برخی شرکت‌های تجهیزات پزشکی به برخی از پزشکان توضیحاتی ارائه کرد

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت(Ministry of Health) درباره ماجرای رشوه شرکت‌های تجهیزات پزشکی به پزشکان گفت: رابطه مالی میان برخی از ارائه‌کنندگان خدمات درمانی با شرکت‌های فروشنده تجهیزات پزشکی و یا دارویی موضوعی ناراحت‌کننده و هشداردهنده است. در این زمینه چندین دوگانه وجود دارد.

یکی از دوگانه‌ها این است که جامعه پزشکی و همه دست‌اندرکاران این حوزه باید بدانند که حفظ اعتماد مردم به جامعه پزشکی سرمایه اصلی حوزه درمان است و نباید اجازه دهیم که این اعتماد خدشه‌دار شود. از طرفی پیشگیری از تخلف و برخورد با متخلفان باید به خوبی انجام شود. طبق قانون هر گونه رابطه مالی میان ارائه کنندگان خدمات درمانی و شرکت‌های فروشنده تجهیزات پزشکی و دارو حتی با ارقام جزیی تخلف و رفتاری غیرحرفه‌ای و مستوجب مجازات است. از طرفی همانطور که از اطلاعیه سازمان نظام پزشکی هم عنوان شده هر گونه رفتار سهم‌خواهانه از اعمال جراحی یا ارجاع خدمات درمانی طبق مواد ۶، ۷و ۲۰آیین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات اعضای نظام پزشکی(Medical System) ممنوع و مستحق مجازات است.

وی افزود: باید توجه کرد که این تخلف مانند یک قیچی دو لبه است. از طرفی یک لبه این قیچی پرداخت‌کنندگان یعنی شرکت‌های فروشنده تجهیزات پزشکی و دارویی قراردارند و لبه دیگر آن نیز ارائه کنندگان خدمت هستند که تسهیلات مالی و یا سفرهای خارجی دریافت می‌کنند. قربانی حرکت این قیچی مردم، بیماران و تا حدودی بیمه‌ها هستند. عامل حرکت این قیچی هم سودخواهی و قانع نبودن برخی افراد اعم از ارائه کنندگان خدمات و یا شرکت‌های فروشنده است.

حریرچی با بیان اینکه روش مقابله با چنین تخلفاتی دو قسمت دارد، گفت: اولین قسمت، پیشگیری از بروز چنین تخلفاتی است یعنی افرادی که وارد این حرفه می‌شوند باید صلاحیت داشته باشند همچنین باید امکان بروز چنین تخلفاتی را از بین برد. به عنوان مثال قبل از اجرای طرح تحول سلامت هیچ یک از تجهیزات پزشکی قیمت نداشتند اما در حال حاضر همه تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) را قیمت‌گذاری کرده‌ایم و خرید خارج از سامانه تجهیزات و ملزومات پزشکی برای بیمارستان‌های دولتی ممکن نیست و رابطه مالی در این حوزه به میزان قابل ملاحظه‌ای قطع شده است. در این زمینه احتمالا طی هفته آینده بخشنامه‌ای خواهیم داشت تا در مورد بیمارستان‌های خصوصی هم چنین برنامه اجرا کنیم تا رابطه خصوصی بین ارائه کنندگان خدمات و فروشندگان تجهیزات قطع شود.

وی ادامه داد:‌ موضوع مهم دیگر برخورد قاطع با چنین تخلفاتی است حتی در کشوری مانند آمریکا که بازار آزاد دارد در صورت بروز چنین تخلفاتی برخوردهای جدی مانند لغو پروانه کار متخلف می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار این تخلفات در کشور گفت:‌ مواردی که دراین زمینه شکایت شده بود مورد رسیدگی قرار گرفته و منجر به صدور حکم شده است. درخواست جدی ما از جامعه ارائه کنندگان خدمات درمانی این است که خودشان در حوزه پیشگیری از این تخلفات وارد شوند و برخوردهای لازم را با متخلفان انجام دهند. خوشبختانه قیمت گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی دستاوردهای خوبی داشته است. اگر این کار را انجام نمی‌دادیم بیمار در شرایط استیصال باید برای تامین تجهیزات و ملزومات مورد نیازش مراجعه می‌کرد و قیمت‌های مختلفی هم به او داده می‌شد. از طرفی هم قادر نبود میان جنس تقلبی و اصلی تفاوتی قائل شود. تاکید می‌کنم عمده فعالیت‌های وزارت بهداشت در زمینه حذف رابطه مالی،  پیشگیری از ایجاد رابطه مالی در حوزه‌های تجهیزات پزشکی، دارو و ... است. قاعدتا دستگاه‌های نظارتی هم در این زمینه و با این گزارش‌ها اقدامات نظارتی شان را تشدید می کنند.

حریرچی درباره قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی داخلی گفت: سرلوحه اصلی کار ما حمایت از تولیدات داخلی است البته در زنجیره تامین منابع مشکلاتی داشتیم که سعی کردیم آن‌ها را حل کنیم. در حوزه تجهیزات پزشکی با برخی شرکت‌های داخلی و وارداتی بر سر قیمت مشکلاتی داریم. به هر حال قیمت مناسب به گونه‌ای تعیین می‌شود که سود مناسبی داشته باشد و مورد استطاعت مردم هم باشد. در برخی موارد شرکت‌های وارداتی می خواهند با استفاده از اهرم کمبود، مشکلات قیمت و یا مجوزهایشان را حل کنند اما سازمان غذا و دارو، ‌ وزارت بهداشت و دولت در این زمینه از اهرم‌های لازم برای تنظیم بازار و خدمت رسانی به مردم استفاده می کنند.

اغلب مردم نیازی به مکمل دارویی ندارند
حریرچی درادامه در پاسخ به سوالی در مورد عرضه مکمل‌های غذایی خارج از سیستم داروخانه‌ها گفت: باید توجه کرد که اکثر مردم ما احتیاجی به مصرف مکمل ندارند. برخی از گروه‌های خاص مانند نوزادان و مادران باردار به مصرف برخی ویتامین‌ها نیاز دارند که از طریق شبکه بهداشتی تامین می‌شوند. از طرفی مصرف ویتامین D  هم برای گروه‌های سالمند توصیه می شود.

وی افزود:‌ تعداد قابل توجهی از مکمل‌های بازار از طریق قاچاق وارد و خارج از سیستم‌ قانونی عرضه می‌شوند. هیچ دستگاهی هم نمی‌تواند به طور دقیق روی عرضه چمدانی و فروش اینترنتی و یا فروش مکمل‌ها دراماکن ورزشی نظارتی کامل داشته باشد. نکته مهم این است که مردم باید آگاه باشند و بدانند که این مواد غیر لازم و حتی مضر هم هستند. وزارت بهداشت نیز در جاهایی که اختیار قانونی داشته باشد نظارت‌هایش را انجام می دهد. مردم نیز در صورت مشاهده فروش مکمل‌ها در اماکن غیر مجاز می‌توانند موضوع را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت و یا به وزارت ورزش و جوانان اطلاع‌ دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: