کد خبر: ۱۹۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 17
سيگارهاي امروزي در سال 1312 به ايران وارد شدند و ساختمان اصلي دخانيات ايران هم مانند الان، در ميدان قزوين ‌تهران بوده است.
شفا آنلاین>سلامت> سال‌هاست دخانيات به‌عنوان يكي از كالاهاي اصلي سبد خريد مردم در جهان شناخته مي‌شود، ‌طوري كه در كشور ما، بيش از 12 ميليون مصرف‌كننده ‌زندگي مي‌كنند. ‌‌خوشبختانه با تمام اين تفاسير، هنوز‌ هم ‌خانواده‌هاي ايراني، سيگار كشيدن را يك عيب بزرگ مي‌دانند و ‌اگر حتي يك عضو از آن جمع هم‌سيگار مصرف كند، جور ديگري به او نگاه مي‌كنند.
 
به گزارش شفا آنلاین:خواه‌ نا خواه در رابطه با مصرف دخانيات <Smoking>در كشور ما، محدوديت‌هاي اطلاع‌رساني زيادي وجود دارد كه‌ ناگفته‌هاي زيادي را در اين زمينه پديد آورده که در این مطلب سعی داریم برخی از آن ها را مطرح کنیم و بیشتر از قبل در مورد این محبوب کوچک اما کشنده در ایران بدانیم.

يوناني‌ها سيگار را به ايران آوردند

اگر بخواهيم نگاهي به تاريخچه پيدايش سيگار در جهان بيندازيم، نخستين‌بار، اين آمريكايي‌ها بوده‌اند كه آن را كشف كردند‌ و ‌بعد از آن، سيگار به اروپا وارد شد و در زمان صفويه هم توسط يوناني‌ها به ايران آمد البته كشت دخانيات در ايران قديمي‌تر است ولي به شكل امروزي آن نبوده و براي مصرف چپق توليد مي‌شده است. سيگارهاي امروزي در سال 1312 به ايران وارد شدند و ساختمان اصلي دخانيات ايران هم مانند الان، در ميدان قزوين ‌تهران بوده است.

60 ميليارد نخ سيگار‌‌

طبق آخرين آمار‌، حدود 12 ميليون نفر در ايران مصرف‌كننده سيگار داريم كه ‌طي آخرين برآورد‌ها در سال 96، 62 ميليارد نخ‌سيگار مصرف كردند. 25 ميليارد نخ از اين مقدار را خودمان توليد مي‌كنيم كه 60درصد توليدات در شهر گيلان و بقيه ‌در شهرهاي تهران و اروميه صورت مي‌گيرد. حدود 12 ميليارد نخ سيگار از طريق واردات و 7 ميليارد نخ هم به وسيله توليد مشاركتي تامين مي‌شود، به اين‌ترتيب كه كمپاني‌هاي بزرگ دنيا كه سيگارهاي مطرح جهان را توليد مي‌كنند، دستگاه‌هايي به ايران آورده‌ و شروع به توليد كرده‌اند.

نزديك بود كار دست خودمان بدهيم!

هنگامي كه برچسب‌هاي هشدار خطر مرگ روي پاكت‌هاي سيگار و تنباكو چاپ شد، باعث شد شركت دخانيات روزهاي بسيار سختي را تجربه كند و حتي تا مرز ورشكستگي نيز پيش برود! چراكه قرار بود قبل از چاپ اين عكس‌ها ‌اطلاع‌ رساني درستي در اين زمينه صورت بگيرد اما از آن‌جا ‌كه در تبليغات و اطلاع‌ رساني، ‌محدوديت‌ هاي زيادي داريم، قاچاقچي‌ها‌ از اين فرصت نهايت سوءاستفاده را كردند؛ به اين ترتيب كه شايع كردند ‌سيگار‌هايي كه برچسب هشدار ندارند اصل و سيگار‌ هاي عكس‌دار تقلبي و سرطان‌زا هستند! درصورتي‌كه سيا‌‌ست شركت دخانيات از اين ‌كار، نشان دادن نظارت كيفي و رعايت ‌استاندارد ‌اين نوع سيگارها و اطلاع‌رساني در مورد سرطان‌زا بودن سيگارهاي تقلبي و قاچاقي بود‌. خوشبختانه اين سوء‌تفاهم و سودجويي امسال با آمدن تيم مديريتي جديد‌ در راس دخانيات ‌برطرف شد و طبق آخرين آمار‌، ميزان قاچاق در خردادماه، به 20‌ درصد كاهش يافت‌.
 
سيگار در هر نوع خود، مضر است اما به هر حال مصرف مي‌شود، بنابراين حداقل كاري كه مي‌توانيم به‌عنوان نهاد نظارتي ‌‌انجام دهيم، ‌توليد كالاي كم‌ضرر‌تر ‌است؛ در واقع بايد كالايي را در اختيار مردم بگذاريم كه استانداردهاي مورد تائيد‌ جهاني در آن رعايت شده باشد و عوارض‌ كمتري به نسبت ‌سيگارهاي قاچاق ‌داشته باشد‌‌. كشور ما در منطقه‌اي قرار گرفته كه‌ كالاهاي جعلي و قاچاق بسياري در اطرافش توليد مي‌شود، با وجود 8‌ هزار و 500 كيلومتر مرز آبي و خاكي اگر در هر 100 متر هم نگهبان بگذاريم، باز احتمال قاچاق دخانيات وجود دارد!

سيگار از جمله محصولاتي است كه ‌عوارض گمركي بالايي برايش درنظر گرفته شده، طوري كه گاهي تفاوت سيگار وارداتي مجاز با قاچاق به كارتني 300 هزار تومان مي‌رسد! بنابراين با اين سود بالا، يك قاچاقچي همه خطرات را به جان مي‌خرد. جالب است بدانيد قاچاقچياني‌دستگير ‌شده‌اند كه در يك پژو 405، 35 كارتن سيگار جاسازي كرده بودند!

قاچاقچيان، گام به گام با بازار!

قاچاقچيان يك خرمن‌ توتون آماده‌ دارند و به‌شدت بازار فروش ايران را زير‌نظر مي‌گيرند تا ببينند چه نوع سيگاري فروشش بالاتر است تا همان ايتكت را چاپ و به‌صورت جعلي روي بسته‌هاي سيگارهاي قلابي‌ شان بچسبانند و وارد ايران كنند! مشخص است تمام اجزاي سيگار قاچاق اعم از توتون، فيلتر، اسانس و كاغذ آن، ‌چه درجه كيفي پائيني دار‌د و علاوه ‌بر زيان‌هاي بهداشتي و سلامت كه به افراد جامعه مي‌ز‌ند، نظم بازار را نيز به‌هم مي‌ريزد و صنعت دخانيات را مختل مي‌كند.

‌خودتان را گول نزنيد

مسئله‌اي كه به‌تازگي در كشور ما اتفاق افتاده، رو آوردن‌ بسياري از افراد‌ (به‌ خصوص خانم‌ها) به سيگارهاي ‌به‌ اصطلاح لايت و باريك است؛ اين ‌‌باور اشتباهي است كه اين سيگارها كم‌ضررتر هستند. ‌از آن‌جا كه اين نوع سيگارها توتون كمتري ‌در خود دارند، ‌مصرف‌كننده براي تامين ميزان نياز نيكوتين بدنش، ‌مجبور است تعداد بيشتري سيگار ‌مصرف كند، ‌مثلا اگر ‌فردي روزانه يك نخ سيگار معمولي مي‌كشيده، الان بايد 3‌‌نخ‌ سيگار ‌‌به‌اصطلاح لايت مصرف ‌كند، حتي افرادي هستند كه روزانه 40 نخ از اين سيگار‌ها مصرف مي‌كنند! درصورتي‌ كه با اينگونه مصرف، ضرر بيشتري نسبت به سيگارهاي معمولي به‌خود مي‌زنند.
 


سيگار با فيلتر نانو بكشيد

اكثر افراد تصور مي‌كنند توتون سيگار، ‌ماده‌اي است كه از جايي برداشت مي‌شود و بعد از آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد، درحالي‌كه توتون‌هاي سيگار از يك خرمن‌تشكيل ‌شده كه گاهي تا 12 نوع توتون‌ مختلف را شامل مي‌شود. برخي از اين توتون‌ها در كشورمان كشت مي‌شود و برخي را از كشورهاي ديگر از جمله زيمبابوه، هند، برزيل، آرژانتين و... وارد ‌مي‌كنيم و بعد براساس فرمولي كه هر سيگار براي خودش دارد، آنها را توليد مي‌كنيم. مثلا در يك سيگار، توتون بارلي 20 درصد و ديگري 10 درصد است يا توتون با‌سما در يك سيگار ممكن است 10 درصد و سيگار ديگري 5درصد باشد. سپس سس و اسانس آن سيگار زده مي‌شود؛ اسانسي كه باعث سوزش گلوي مصرف‌كننده نشود و رضايت خاطرش را جلب كند. مكانيسم‌ پيچيدن سيگار هم از قديم‌الايام تغييري نكرده بلكه فقط سرعت توليد آن بيشتر شده است. اخيرا هم كارخانه‌هاي مطرح سيگار فيلترهاي نانو را به‌منظور جذب بيشتر نيكوتين و ضرر كمتر در خط توليد خود قرار داده‌اند.

سيگار هم مثل ايران چك است

اگر مي‌خواهيد متوجه شويد سيگاري كه مي‌خريد اصل است يا فرع، ‌‌بايد يكسري نكات را مد نظر قرار دهيد؛ مثلا روي جلد سيگارهاي اصل، عكس هشدار سلامت ‌و هولوگرام ‌ايراني وجود دارد. شايد جالب باشد بدانيد‌ گزينه‌ هاي امنيتي ‌‌هولوگرام‌ هاي روي جلد پاكت‌ هاي سيگار، ‌به اندازه ايران‌ چك بالا‌ست. 16 گزينه امنيتي روي اين هولوگرام‌ها درنظر گرفته‌ شده ‌كه برخي از آن‌ها به‌سادگي قابل مشاهده است. مثلا عكس برج ميلاد را در كناره‌ هاي جعبه سيگار قرار داده‌ شده كه به آن ترموكوپل مي‌گويند و مانند نشانه ايران‌چك كه به حرارت دست حساس است، ‌اين هولوگرام‌ها هم با گرفتن حرارت روي‌شان، تغيير رنگ داده ‌و قرمز مي‌شوند. در مورد سيگارهاي وارداتي نيز روي آن‌ها مشخصات فني سيگار مثل ميزان نيكوتين و قطران، پيام‌هاي تصويري و جمله «جهت فروش در جمهوري اسلامي ايران» درج شده است. با توجه به اين نكات، هنگام خريد تا ميزان بسيار زيادي از خريد سيگارهاي نامرغوب تقلبي و ضررهاي آن به بدن‌تان كم مي‌كنيد.
 
ايراني‌ها سالم‌تر هستند

در حال حاضر بهترين مارك توليدي ایران طبق آمار، سيگار بهمن است. البته اين مسئله سليقه‌اي است اما ‌به‌ جرات میتوان گفت ‌سيگارهاي ايراني كيفيتي مشابه سيگارهاي خارجي و حتي در برخي موارد بهتر از آن‌ها‌ دارند. جالب است بدانيد بعضي ‌سيگارهاي توليد ايران، در خارج از كشور، مصرف‌كننده دارند و قاچاق مي‌شوند! ‌توصيه مي‌ شود مصرف‌كنندگان عزيز، حتما از سيگارهاي استاندارد در كشور استفاده كنند و مطمئن باشند قوانين نظارت كيفي در ايران از كشورهاي ديگر سخت‌گيرانه‌تر است؛ مثلا سيگارهايي با قطران بالاي 9 در كشور ما توليد و وارد نمي‌شوند، ‌درصورتي‌كه در كشورهاي ديگر تا قطران 14-13 هم وجود دارد. زندگی ایده آل
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: