کد خبر: ۱۹۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 15
درآمد سرانه ملی اکنون چهار هزار و 800 دلار است که برای بهبود وضعیت سلامت مردم باید به 15 هزار دلار برسد
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهمترین اقدام برای بهبود وضعیت سلامت مردم، افزایش درآمد سرانه ملی است که اگر سه برابر شود اغلب مشکلات بهداشت کشور برطرف خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت(Ministry of Health)، روز سه شنبه در دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار سلامت و مراسم بزرگداشت دکتر علیرضا مصداقی نیا در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: درآمد سرانه ملی اکنون چهار هزار و 800 دلار است که برای بهبود وضعیت سلامت مردم باید به 15 هزار دلار برسد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند در حوزه سلامت طی سه دهه اخیر پیشرفت های فراوانی داشتیم و به طورمثال سن امید به زندگی افزایش یافته و مرگ و میر کودکان از 250 به 15 مورد در هزار تولد زنده کاهش یافته است اما متاسفیم که شاخص های سلامت ما در منطقه امرو خوب نیست.

وی تصریح کرد: فرهنگ عمومی حاضر نیست خود را با کشورهای منطقه امرو ( کشورهای منطقه مدیترانه شرقی شامل کشورهایی مانند ترکیه، سوریه، اردن، عراق، عربستان سعودی، عمان، افغانستان، پاکستان و ایران ) مقایسه کند اما ایران در 22 کشور منطقه امرو در بسیاری از شاخص های بهداشتی و درمانی در رتبه 12 تا 16 قرار دارد و این در حالی است که طبق سند توسعه پایدار در سال 1400 باید کشور اول منطقه در حوزه سلامت باشیم.

اشتغال زنان، وضعیت سلامت ایرانیان را بهبود می بخشد
معاون وزیر بهداشت گفت: ایران با 80 میلیون نفر جمعیت و بیش از یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع و داشتن فرهنگ ها و خرده فرهنگ های متعدد باید برنامه های توسعه ای خوبی برای سلامت داشت باشد. سواد و اشتغال(Employment) زنان بسیاری از مشکلات بهداشتی کشور را برطرف می کند.

وی در ادامه از کارشناسان بهداشت حاضر در کنفرانس خواست تا برای وضعیت فعلی سلامت کشور، برنامه ارائه کنند و گفت: «وضعیت ما مسئولان مانند راننده ای است که با سرعت 120 کیلومتر در ساعت در اتوبان حرکت می کند و قبل از رسیدن به دو راهی از صاحبنظران می پرسد که چه کار کند اما صاحبنظران می گویند ابتدا بگو چقدر حرکت کردی یا مدل ماشین چیست، در حالی که در این وضعیت ما به یک راهکار عملی نیاز داریم».

حدود 60 درصد ایرانی ها چاق هستند
معاون کل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: عصر بیماری های واگیر سپری شده و ما اکنون در عصر بیماری های غیرواگیر هستیم به طورمثال 59.4 درصد مردم چاق هستند یا اضافه وزن(Overweight) دارند و علت شایع مرگ و میر در کشور بیماری های قلبی و عروقی است.

حریرچی گفت: 55 درصد کل سرطان زنان، 24 درصد کل سرطان مردان و 50 درصد کل سرطان افراد زیر 65 سال با چاقی و اضافه وزن ارتباط دارد.

وی ادامه داد: 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری و 40 درصد سرطان ها نیز قابل درمان است البته این ارقام به شرایطی بستگی دارد که بهه طور مثال سیگار نکشند و روزانه پنج وعده سبزی دریافت کنند و در معرض هوای آلوده و تشعشعات قرار نگیرند.

وی اضافه کرد: چاقی(Obesity) در اهداف هزاره، تنها شاخصی است که گفته اند پیشرفتی در این شاخص نمی خواهند و فقط می خواهند آن را تا 2030 ثابت نگاه دارند.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: 22درصد کارگران، 5.5 درصد افراد بالغ و دو میلیون و 808 هزار نفر معتاد هستند؛ نگویید خوب است اعتیاد را ریشه کن کنیم بلکه بگویید جایگزین شادی و اشتغال برای مردم چیست و چکار کنیم که سلامت را افزایش دهیم.

حریرچی افزود: صدا و سیما به جای آنکه طرز پخت غذا با زعفران و روغن زیتون و مغز گردو یاد بدهد باید یاد بدهد کسی که ماهانه 700 هزار تومان درآمد دارد و 400 هزار تومان آن را بابت اجاره خانه می پردازد با بادمجان چه غذایی درست کند که سوء تغذیه را بهبود ببخشد.

وی یادآور شد: 80 درصد مرگ و میرها به علت بیماری های غیرواگیر است؛ 48 درصد مرگ و میرهای زیر 70 سال نیز مربوط به بیماری های غیرواگیر است.

توسعه پایدار سلامت و بیماری های غیرواگیر، نقش بیماری های عفونی بازپدید و نوپدید در توسعه پایدار سلامت و تغییر اقلیم و توسعه پایدار سلامت، سه نشست دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار سلامت است.

در این کنفرانس از خدمات دکتر علیرضا مصداقی نیا، استاد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تجلیل شد؛ مصداقی نیا، ریاست پژوهشکده محیط زیست، بنیانگذار انجمن علمی بهداشت محیط ایران، رئیس بورد رشته بهداشت محیط، عضو فرهنگستان علوم پزشکی، معاونت سابق بهداشت وزارت بهداشت است و کسب جایزه دکتر «لی» را در کارنامه کاری خود دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: