کد خبر: ۱۹۵۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 14
حریرچی در مورد فعالیت برخی افراد غیرپزشک اصلی در بعضی مطب‌ها و بیمارستان‌های خصوصی گفت:‌ این مسئله تخلف واضح اخلاقی، علمی و قانونی است و به غیر از پزشک شامل مدیران،مسئولان و بخش فنی و اجرایی بیمارستان نیز می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>حریرچی در مورد فعالیت برخی افراد غیرپزشک اصلی در بعضی مطب‌ها و بیمارستان‌های خصوصی گفت:‌ این مسئله تخلف واضح اخلاقی، علمی و قانونی است و به غیر از پزشک شامل مدیران،مسئولان و بخش فنی و اجرایی بیمارستان نیز می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،  ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری در ارتباط با موضوع اضافه وزن و چاقی اظهار داشت: این مسئله طی 40 سال گذشته در کل دنیا سه برابر شده است واز 4.9 میلیارد نفر بالای 18 سال، 2 میلیارد نفر گرفتار ضافه وزن و چاقی‌اند.

وی افزود: 40 سال پیش یک درصد از کودکان چاق بودند ولی اکنون 6 درصد دختران 8 درصد پسران چاق هستند.

ارتباط 13 سرطان با اضافه وزن و چاقی
سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت:‌ چاقی سبب افزایش مرگ و میر به دلایل ابتلا به دیابت، بیماری کلیوی، فشار خون(blood pressure) و سرطان می‌شوند و اضافه وزن و چاقی با 13 سرطان ارتباط دارند.

حریرچی گفت: سرطان‌های کبد، لوزالعمده، پانکراس، مری،‌معده و سینه از جمله سرطان‌هایی بوده که با اضافه وزن و چاقی در ارتباطند.

وی گفت: 55 درصد سرطان‌ها در زنان و 24 درصد سرطان‌ها در مردان ارتباط مستقیم با چاقی و اضافه وزن دارند. همچنین هر چه افراد جوان و چاق باشند احتمال ابتلا به سرطان در این دوره و آینده بیشتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:‌ این مسئله نشان از افزایش اطلاع‌رسانی به مردم و در سطح خانوار و جوامع دارند تا با کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین پرکالری و پرانرژی از بروز چاقی(Obesity) پیشگیری کنیم.

فعالیت غیرپزشک اصلی در بیمارستان‌های خصوصی و مطب تخلف است
حریرچی در مورد فعالیت برخی افراد غیرپزشک اصلی در بعضی مطب‌ها و بیمارستان‌های خصوصی گفت:‌ این مسئله تخلف واضح اخلاقی، علمی و قانونی است و به غیر از پزشک شامل مدیران،مسئولان و بخش فنی و اجرایی بیمارستان نیز می‌شود.

افراد با درآمد بالا بیشتر گرفتار هزینه کمرشکن می‌شوند
وی با بیان اینکه از هر 100 نفر که دچار هزینه کمرشکن در حوزه سلامت می‌شوند 45 و نیم درصد جزو 16 میلیون نفری هستند که دارای درآمد بالا بوده و این مسئله به دلیل قرار داشتن این افراد در معرض تقاضای القایی و دریافت خدمات با قیمت گران است.

سخنگوی وزارت بهداشت(Ministry of Health) گفت: هزینه کمرشکن یعنی اینکه فرد 40 درصد از هزینه‌های خود را در یک سال به بخش سلامت اختصاص دهد.

واکنش وزیر بهداشت به فعالیت خیرین در حوزه سلامت
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت از کسانی حمایت کرده‌اند که خودشان را خیر معرفی کردند ولی مجوز در این رابطه نداشتند و حتی شماره حساب شخصی در این زمینه ارائه کرده‌اند، گفت: مکانیزم  فعالیت افراد خیر در حوزه سلامت به صورتی بوده که اکثر این خیرین در قالب مؤسسه خیریه فعالیت کرده و در واقع مجوز در این زمینه برای آنها ثبت شده است .

وی با بیان اینکه فعالیت این افراد در قالب سمن یا خیریه صرف بوده و یا در مراکز مذهبی مانند مساجد فعالیت می‌کنند،‌گفت: اکثر این خیرین مؤسسه آنها شناسنامه دارند و به حساب‌های قانونی‌ آنها نظارت خیلی دقیقی می‌شود. هم از جانب وزارت بهداشت و هم سازمان اقتصاد و امور دارایی.

حریرچی عنوان کرد:‌بعضا مواردی ملاحظه شده که برخی افراد دارای محبوبیت زیاد در جهت کار خیر اقدام می‌کنند که برنامه‌شان در جهت درست منافع بیمار است ولی در موارد جزئی سوءاستفاده در این زمینه وجود دارد که این موضوع را هم ما از مراجع قانونی و هم بیماران پیگیری می‌کنیم. بنابراین شکایات رسیده در این زمینه به مراجع اعلام و پیگیری می‌شوند.

وی ادامه داد: این تخلف ولو جزئی همچون لکه سیاهی در لباسی سفید بوده و اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند. بنابراین ما اقدامات قانونی را در این راستا انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: گاهی دوستان با نیت خیر و شفاف از منابع خود کمک می‌کنند ولی در انتخاب هزینه‌کرد دچار مشکل می‌شوند و کار غیرضروری که مؤثر نیست صورت می‌گیرد. بنابراین توصیه ما به کسانی که کار خیر می‌کنند این بوده که به این موضوعات توجه کنند.

حریرچی تاکید کرد:‌ما از کار خیر و فعالیت خیرین استقبال می‌کنیم. تجربه دنیا نشان داده که قسمتی از بیماران نادر و خاص درمان آنها توسط خیرین انجام می‌گیرد ولی خواهش ما این بوده که این افراد از کانال‌های درست و با مشورت معاونت اجتماعی وزارت بهداشت فعالیت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه خیرین از کمک‌های 20 هزار تومان تا احداث بیمارستان داشته‌اند،‌گفت: اگر موردی در این زمینه دارید که تخلف صورت گرفته، به وزارت بهداشت اعلام کنید تا ما آن را بررسی و پیگیری کنیم.

وزارت بهداشت در همه سایت‌ها و کانال‌های ایرانی فعال است
حریرچی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مبنی بر اینکه علیرغم خروج همه دستگاه‌های دولتی از تلگرام وزارت بهداشت همچنان در این حوزه فعال است، گفت: ما نیز همچون سایر دستگاه‌ها تابع قوانینی هستیم که در مجموع دولت و نظام ابلاغ می‌شود و در همه سایت‌ها و کانال‌هایی که ایرانی‌اند، فعالیم.

وی گفت:‌ما به اقتضای زمان انتقال در این زمینه خواهیم داشت و اقدام لازم را انجام می‌دهیم. کمبود آمپول هپاتیت B برای مادران باردار نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار در مورد دلیل کمبود واکسن هپاتیت B  برای مادران باردار گفت:‌این آمپول را یک شرکت برای کشور وارد می‌کرد که به دلیل مشکل ارزی مقداری در این زمینه تاخیر انجام گرفت و اکنون کمبودی نداریم.

حریرچی با بیان اینکه این کمبود در مدت کوتاه و گذرایی بود،‌گفت:‌ دوستان قبل از رسانه‌ای شدن این مسائل و نگران کردن مردم از طریق سامانه 190 اقدام کنند.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: