کد خبر: ۱۹۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 13
تورم انگشتان و سردی دست‌ها از جمله نشانه‌های کم‌کاری تیروئید است. اما اگر مبتلا به پرکاری تیروئید باشید، ممکن است پوست دست‌تان قرمز یا خشک شود
شفاآنلاین>سلامت> دست‌ها می‌توانند حاوی اطلاعات مهمی درباره سلامت باشند. گاهی اگر کمبود یا اختلالی در بدن بروز کند، نشانه‌های آن در کف دست‌ها، غدد عرق، ناخن‌ها یا رنگ و بافت پوست مشهود خواهد بود.

به گزارش شفاآنلاین، در ادامه با ما همراه باشید تا با هفت کمبود و اختلالی که نشانه‌های آن در دست‌ها پدیدار می‌شود، بیشتر آشنا شوید.

کم‌کاری و پرکاری تیروئید

تورم انگشتان و سردی دست‌ها از جمله نشانه‌های کم‌کاری تیروئید است. اما اگر مبتلا به پرکاری تیروئید باشید، ممکن است پوست(Skin) دست‌تان قرمز یا خشک شود.

کمبود مواد مغذی

آیا ناخن‌های شکننده‌ای دارید؟ ضعیف بودن ناخن‌ها می‌تواند نشانه کمبود زینک، ویتامین A، ویتامین C، بیوتین یا کلسیم باشد. شیاردار شدن ناخن‌ها نیز خبر از کمبود پروتئین می‌دهد.

هیپرهیدروز (تعریق بیش‌ از حد)

همه ما وقتی ورزش می‌کنیم یا مضطرب می‌شویم، کف دست ‌مان مقداری عرق می‌کند. اما اگر تعریق کف دست آن‌قدر زیاد باشد که مثلا حتی در گرفتن دستگیره در هم مشکل دارید، پس شاید به هیپرهیدروز یا تعریق بیش‌ازحد دچار باشید. این عارضه که معمولا دارای ریشه‌های ژنتیک (Genetics)است، در کودکی یا جوانی آغاز می‌شود و شدت آن شب‌ها کمتر است.

بیماری‌های قلبی

قدرت پنجه یا به‌عبارتی قدرت محکم گرفتن اجسام در دست علاوه بر نشان دادن سلامت قلب می‌تواند احتمال خطر حمله یا سکته قلبی را نیز نشان دهد. قدرت پنجه حتی می‌تواند سن زیستی را نیز نشان دهد. همچنین گفته می‌شود هرچه عضلات ضعیف‌تر باشند، توانایی فرد برای مقابله با بیماری‌های مزمن کاهش خواهد یافت.

پارکینسون

لرزش دست‌ها هنگام استراحت، یعنی هنگام عدم انجام فعالیت با دست‌ها، از جمله علائم بیماری پارکینسون است. این نوع لرزش با لرزش دست‌ها در زمان استرس یا فعالیت فرق دارد.

آنمی

رنگ‌پریدگی دست‌ها و بستر ناخن می‌تواند نشانه آنمی یا کم‌خونی باشد. آنمی عارضه‌ای است که بر اثر کمبود گلبول‌های قرمز خون به‌وجود می‌آید و موجب کاهش اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها می‌شود.

اگزما

آیا هرچه مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، باز هم دست‌های‌تان خشک و مستعد خارش و قرمزی هستند؟ خشکی دست‌ها از جمله نشانه‌های اگزماست که البته نیاز به تشخیص پزشک دارد. اگزمای دست ممکن است تاول، شکاف‌های پوستی، احساس سوزش و خونریزی ایجاد کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: