کد خبر: ۱۹۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 10
در اغلب موارد نارسایی کبدی به‌دنبال ابتلا به هپاتیت B و C درمان نشده و همچنین سهل‌انگاری در درمان بیماری کبد چرب، بروز می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> نارسایی کبدی یکی از مهم‌ترین علل ناتوانی و مرگ و میر زودرس در کشور به شمار می‌آید. نتایج یک پژوهش و آمار‌گیری نشان می‌دهد در سال 1394 حدود 5150 نفر در ایران به‌دلیل ابتلا به سیروز کبدی جان خود را از دست دادند که از این تعداد حدود 64 درصد زیر 70 سال و 22 درصد زیر 50 سال بودند.

به گزارش شفاآنلاین، در این باره دکتر رضا ملک‌زاده فوق تخصص گوارش و کبد مطالبی را عنوان نمودند.

دکتر ملک‌زاده با تأکید بر اینکه نارسایی کبدی بیشترین دلیل مرگ‌های زودرس در کشور است، می‌گوید: در اغلب موارد نارسایی کبدی به‌دنبال ابتلا به هپاتیت B و C درمان نشده و همچنین سهل‌انگاری در درمان بیماری کبد(Liver) چرب، بروز می‌کند.

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران در ادامه دلایل ابتلا به هپاتیت را توضیح می‌دهد: بیماری هپاتیت به معنای وجود التهاب در کبد است، که می‌تواند به علل مختلفی مانند ویروس هپاتیت B، C، کبد چرب، مصرف برخی داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین برخی بیماری‌های نادر مادرزادی و ژنتیکی به وجود بیاید.

وی تأکید می‌کند: درمان مؤثر، راحت و ارزان به همراه پوشش کامل بیمه در ایران وجود دارد به‌طوری که می‌توان همه افرادی را که در معرض سیروز کبدی و مرگ زودرس ناشی از آن قرار دارند، معالجه کرد.

ناقلان هپاتیت در پس سایه
در حال حاضر در ایران یک و نیم میلیون نفر ناقل بیماری هپاتیت B وجود دارد که دکتر ملک‌زاده معتقد است تنها 200هزار نفر از این افراد به درمان احتیاج دارند و مابقی آنها نیاز چندانی به درمان ندارند. همچنین در حدود 250 نفر هم به هپاتیت C مبتلا هستند که این متخصص گوارش و کبد تأکید می‌کند تمامی آنها نیازمند درمان هستند تا دچار عوارض خطرناک بیماری نشوند.

به اعتقاد رئیس انجمن گوارش و کبد، مشکل اصلی در مورد بیماران مبتلا به انواع مختلف هپاتیت این است که تنها 10 درصد ناقلان این بیماری شناخته شده‌اند و مابقی یا از بیماری خود اطلاع ندارند یا درمان را جدی نگرفته‌اند.

گروه‌های پرخطر را بشناسید
بهترین راه برای تشخیص بهنگام، آشنایی با گروه‌های پرخطر و عوامل ابتلا است.
این متخصص در این باره می‌گوید: افرادی که سابقه اعتیاد دارند بخصوص معتادان(addicts) تزریقی، افرادی که سابقه خانوادگی هپاتیت B و C دارند، آنهایی که سابقه زندان رفتن دارند، گروهی که در گذشته خون دریافت کرده‌اند، آنهایی که خالکوبی یا حجامت غیربهداشتی انجام داده‌اند، افرادی که گوش خود را مرتب و به روش‌های غیربهداشتی سوراخ می‌کنند و آنهایی که در ایام سوگواری قمه می‌زنند همگی در گروه‌های پرخطر قرار دارند.

تشخیص هپاتیت
اکثریت ناقلان این بیماری علامتی ندارند و تنها بیمار بودن آنها با آزمایش مشخص می‌شود.
دکتر ملک‌زاده توصیه می‌کند: با توجه به اینکه امروزه درمان‌های مؤثری برای این بیماری وجود دارد بهتر است همه افراد جامعه در آزمایش‌ها و بررسی‌های دوره‌ای سلامتی، تست‌های هپاتیت B و C را هم انجام دهند تا در صورت ابتلا، درمان بسرعت آغاز شود.

وی در خاتمه تأکید می‌کند: خوب است ما ایرانی‌ها حداقل یک بار خون اهدا کنیم چون سازمان انتقال خون احتمال آلوده بودن خون به این بیماری را بررسی کرده و در صورت مثبت بودن به بیمار اطلاع می‌دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار