کد خبر: ۱۹۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 07
این هفته که تا ٢١ اردیبهشت ۹۷ برگزار خواهد شد و موضوع آن نیز بیماری هپاتیت ویروسی B و C است، زیرا این بیماری ها و به خصوص هپاتیت B در کشور ما از شیوع نسبتا بالایی برخوردار بوده و بار اقتصادی و سلامت قابل توجهی را بر سیستم بهداشتی کشور تحمیل می نماید
شفاآنلاین>سلامت> رئیس هیئت مدیره انجمن متخصصین بیماری های دستگاه گوارش و کبد استان مازندران، ضمن هشدار در مورد انجام خالکوبی و تاتوی غیر بهداشتی این مسئله را از جمله عوامل انتقال هپاتیت ویروسی دانست.

به گزارش شفاآنلاین، حسن طاهری در هفته سلامت گوارش اظهار داشت: این هفته که تا ٢١ اردیبهشت ۹۷ برگزار خواهد شد و موضوع آن نیز بیماری هپاتیت ویروسی B و C است، زیرا این بیماری ها و به خصوص هپاتیت B در کشور ما از شیوع نسبتا بالایی برخوردار بوده و بار اقتصادی و سلامت قابل توجهی را بر سیستم بهداشتی کشور تحمیل می نماید.

وی افزود: در کشور ما بیماری (Sickness)هپاتیت B از اهمیت و شیوع بیشتری برخوردار بوده و بافت عمده درگیر در هر دو بیماری، کبد است.

طاهری، شیوه اصلی انتقال هپاتیت B رااز طریق خون و ترشحات آلوده انسانی دانست و اضافه کرد: تا مدتی قبل حدود ٣ در صد از جمعیت کشور ناقل مزمن هپاتیت نوع B بودند ولی خوشبختانه با انجام واکسیناسیون گسترده در نوزادان و جمعیت در معرض خطر که از سال ١٣٧٣ به طور جدی آغاز شد، در حال حاضر به کمتر از ٢ در صد رسیده است و مهم ترین شیوه انتقال بیماری که در گذشته از طریق مادر به نوزاد در حین تولد بود اکنون مطرح نبوده و تعداد ناقلین مزمن ویروس هپاتیت B در افراد کمتر از ٢٠ سال کاهش بسیار چشمگیر داشته است، گر چه در استان هایی نظیر گلستان و سیستان و بلوچستان این عدد هنوز بالاتر از میانگین کشوری است.

وی در مورد عوامل انتقال بیماری هپاتیت C، گفت: استفاده از سوزن مشترک در میان معتادان تزریقی، در یافت کنندگان خون و فرآورده های خونی پیش از سال ١٣٧٥ ( چرا که امکان غربالگری خون و فرآورده های آن به طور جدی پس از این سال در مورد هپاتیت C ممکن شد)، و نیز انجام تاتو و خالکوبی های غیر بهداشتی را می توان نام برد.

این فوق تخصص بیماری های دستگاه گوارش و کبد (Liver)در ادامه بیان داشت: شبکه هپاتیت کشور ریشه کنی کامل بیماری هپاتیت C تا قبل از سال ١٤١٠ را از جمله اهداف اصلی خود قرار داده است.

وی گفت: اغلب مبتلایان به این دو بیماری در کشور ما در سن بین ٢٠ تا ٤٠ سال قرار دارند و خوشبختانه در درمان این بیماری ها و به خصوص هپاتیت مزمن C پیشرفت های بسیار چشمگیری صورت گرفته است به نحوی که در حال حاضر در اکثریت قریب به اتفاق  مبتلایان به هپاتیت مزمن C با هزینه ای در حدود ٥٠٠ هزار تومان طی یک درمان خوراکی ١٢ هفته ای ریشه کنی کامل ویروس هپاتیت C اتفاق می افتد، حال آنکه تا چند سال پیش برای چنین درمانی بیش از ٢٠٠ هزار دلار نیاز بود.

طاهری همچنین به پیشرفت بسیار قابل توجه کشور در درمان بیماری هپاتیت B با استفاده از داروهای خوراکی اشاره کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: