کد خبر: ۱۹۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 08
ازآنجایی‌که دیابت یک بیماری است که به‌تدریج پیشروی می‌کند، دکتر دوبینس اضافه می‌کند: «احتمال دارد که حال و احساس بسیار خوبی داشته باشید، درحالی‌که در حقیقت مبتلابه دیابت هستید.
شفا آنلاین>سلامت>به گزارش انجمن دیابت آمریکا در سال 2012، 29.1 میلیون نفر از مردم آمریکا مبتلابه دیابت بودند. 8.1 میلیون نفر از این افراد از بیماری خود آگاه نبودند، یعنی نمی‌دانستند که مبتلابه این بیماری هستند.

به گزارش شفا آنلاین:افراد 45 ساله به بالا بیشتر در معرض خطر دیابت هستند. دکتر ملیسا جوی دوبینس، یک متخصص تغذیه حرفه‌ای و مربی دیابت <Diabetes>است که به‌عنوان سخنگوی انجمن مربیان دیابت آمریکا نیز فعالیت می‌کند.


ازآنجایی‌که دیابت یک بیماری است که به‌تدریج پیشروی می‌کند، دکتر دوبینس اضافه می‌کند: «احتمال دارد که حال و احساس بسیار خوبی داشته باشید، درحالی‌که در حقیقت مبتلابه دیابت هستید.»


در ادامه به علائمی اشاره می‌کنیم که مرتبط با پیری هستند، اما در حقیقت می‌توانند نشانه‌های هشدار دیابت نوع 2 باشند.
1. کاهش شنوایی یا دید تار
وقتی‌که مردم نمی‌توانند صداها را به‌خوبی بشنوند و نمی‌توانند چیزها را به‌خوبی ببینند این موارد را به‌آسانی به پیری ربط می‌دهند. باوجوداین، تحقیقات نشان می‌دهند که افراد مبتلا دیابت در مقایسه با افراد بدون بیماری دو برابر بیشتر در معرض کاهش شنوایی هستند.
دیابت به رگ‌های خونی و عصب‌ها، من‌جمله عصب‌های موجود در گوش‌ها و چشم‌ها آسیب می‌زند. دکتر دوبینس می‌گوید: «وقتی‌که قند خون بالاتر از حد نرمال است به جریان خون شما آسیب می‌زند.» بینایی ضعیف می‌شود، چون قند خون بالا شکل عدسی را تغیر می‌دهد. عدسی یک ساختاری در چشم است که برای تمرکز کردن حیاتی است. علاوه بر دیابت، آب‌مروارید و رتینوپاتی نیز می‌توانند بینایی را تحت تاثیر قرار دهند.
2. انرژی کم و زودرنجی
افراد مسن‌تر انرژی سابق خود را ندارند و همین امر باعث زودرنجی و بدخلقی آن‌ها می‌شود. اما دیابت نوع 2 می‌تواند دلیل خستگی و زودرنجی در بعضی از افراد باشد. در اثر دیابت گلوکز (قند) به‌جای آنکه به‌منظور تامین انرژی به سلول‌ها برود پیش از آنکه از ادرار خارج شود در جریان خون انباشت می‌شود. دکتر دوبینس می‌گوید: «ما احساس خستگی، گرسنگی، شلی و کم انرژی می‌کنیم، چون مسیر سوخت آن‌طور که باید کار نمی‌کند.»
در شماره ماه مه 2016 ژورنال PLOS One تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن بسیاری از عوامل مانند افسردگی، فشارخون بالا، کنترل گلیسمیک تضعیف‌شده، التهاب و مشکلات قلبی و متابولیکی در بزرگ‌سال‌های مسن با افزایش خطر دیابت در ارتباط هستند.
3. تکرر ادرار و تشنگی شدید
وقتی‌که افراد سنشان بالاتر می‌رود دفع ادرار آن‌ها بیشتر می‌شود و دیابت می‌تواند دلیل ادرار مکرر باشد. برای افراد مبتلابه دیابت، قند موجود در خون به‌جای آنکه به سلول‌های بدن برود در جریان خون باقی می‌ماند. دکتر دوبینس می‌گوید: «تنها راه برای خارج ساختن قند از بدن دفع ادرار است.»
دکتر دوبینس می‌گوید که افراد مبتلابه دیابت غالباً سعی می‌کنند که با نوشیدن سودا و دیگر نوشیدنی‌های قندی تشنگی خود را برطرف کنند و چنین چیزی می‌تواند باعث یک دور باطل شود. سطوح قند خون بالا برای مدت طولانی می‌تواند منجر به آسیب کبدی و رگ‌های کوچک خونی شود.
4. کاهش وزن مبهم
بعضی از افراد با بالا رفتن سن با کاهش وزن مواجه می‌شوند و این کاهش وزن می‌تواند مرتبط به پیری باشد. دکتر دوبینس می‌گوید: «اما باید به کاهش وزن مبهم –به کاهش وزن‌هایی گفته می‌شود که فرد در جهت دستیابی به آن‌ها تلاشی نمی‌کند- توجه زیادی کرد.» افرادی که دیابت خود را کنترل نمی‌کنند با کاهش وزن مواجه می‌شوند، چون تمام سوخت موردنیاز بدن خود را به دست نمی‌آورند و از طریق ادرار این کالری‌های جذب‌شده را از دست می‌دهند.
5. علائم غیرمعمول
با بالا رفتن سن ممکن است در دست‌ها و پاهای خود احساس بی‌حسی یا گزگز کنید، پوست شما خشک و خارش‌دار شود و زخم‌های شما دیرتر التیام یابند. باوجوداین، دکتر دوبینس می‌گوید که این علائم می‌توانند در حقیقت به آسیب جریان خون ناشی از دیابت طولانی‌مدت یا دیابت کنترل نشده اشاره کنند. دکتر دوبینس می‌گوید: «بسیاری از این علائم رخ می‌دهند، چون رگ‌های خونی و عصب‌ها به دلیل میزان زیاد گلوکز آسیب‌دیده‌اند.» دکتر دوبینس می‌گوید که این آسیب مانع از این می‌شود که مواد مغذی، مایع‌ها، روغن‌ها و اکسیژن‌ها به‌جاهای موردنیاز بدن بروند.
دانستن خطر دیابت خود حائز اهمیت است
با توجه به اینکه علائم دیابت می‌توانند نامحسوس باشند، پیش از آنکه علائم اولیه دیابت آشکار شوند باید به پزشک خود مراجعه کرده و ارزیابی خطر دیابت خود را انجام دهید یا تحت آزمایش‌های تشخیص دیابت قرار بگیرید. دکتر دوبینس می‌گوید: «چیزی که ما می‌خواهیم این است که مردم به عوامل خطر دیابت توجه کنند.» دکتر دوبینس می‌گوید که این سوال‌ها را از خود بپرسید: «آیا یک سابقه خانوادگی دیابت دارم؟، آیا اضافه‌وزن دارم؟ آیا سن بالایی دارم؟، آیا فشارخون بالا دارم؟، آیا به‌طور منظم نزد پزشک می‌روم؟ یا آیا کلسترول و قند خون بالا دارم؟» کسب دانش در مورد این موارد می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که علائم شما صرفاً نشانه‌های پیری یا یک مشکل جدی‌تر است؟

در صورت تشخیص زودهنگام دیابت می‌توانید از عوارض دیابت جلوگیری کنید و اصلاحاتی را در رژیم غذایی و سبک زندگی خود به وجود آورید که به مدیریت بهتر دیابت شما کمک می‌کنند. دکتر دوبینس می‌گوید: «اگر دیابت را زودهنگام تشخیص دهید، مانع از آن شوید یا سرعت پیشرفت آن را کاهش دهید می‌توانید عوارض آن را به نحو چشمگیری کاهش دهید، چون عوارض به دلیل عدم کنترل دیابت ایجاد می‌شوند.»سپید

everydayhealth


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: