کد خبر: ۱۹۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 07
آمار خودکشی زیاد است اما رسانه ای نمی شود. این صحبتی است که همیشه وجود داشته اما هنوز هم کسی نمی داند آمار واقعی خودکشی چقدر است.

شفا آنلاین>اجتماعی>آمار خودکشی زیاد است اما رسانه ای نمی شود. این صحبتی است که همیشه وجود داشته اما هنوز هم کسی نمی داند آمار واقعی خودکشی چقدر است. حالا به جایی رسیده که مسئولان درباره آن هشدار می دهند و از زیاد شدن آن خبر می دهند، آن هم با قرص برنج. دکتر سیدمحمد هادی ایازی، معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا گفته كه یکی از نگرانی‌های ما در بحث خودکشی استفاده از قرص برنج بود.

 بر همین اساس چندی پیش وزیر بهداشت نامه‌ای را در این زمینه به ریاست قوه‌قضاییه نوشتند و درخواست کردند که در موضوع خرید و فروش قرص برنج اقدامات کنترلی جدی‌تری انجام شود. در برخی استان‌های شمالی کشور قرص برنج در دسترس عامه مردم بود و از آن استفاده می‌کردند که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد.

ایازی با بیان اینکه وزارت بهداشت در حوزه برخی خودکشی‌ها ورود جدی‌تری داشت، گفت: به طوری که در برخی موارد بررسی‌هایی انجام دادیم. به عنوان مثال در اتفاقی که برای دو دانش‌آموز اصفهانی افتاده بود، تیم خاصی برای بررسی پرونده از سوی وزارت بهداشت اعزام شد، پرونده آن‌ها در ستاد هم مورد بحث قرار گرفت. دو جلسه با حضور روان‌شناسان، جامعه شناسان و با حضور وزیر بهداشت برگزار کردیم و تصمیماتی گرفته شد. خوشبختانه در این حوزه سازمان بهزیستی هم همکاری خوبی را با ما داشتند و هماهنگی‌های جدی انجام شد، اما همان‌طور که در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کردم، در زمینه سلامت روان هم نمی‌توان به سادگی و در کوتاه‌مدت مشکلات را حل کنیم. البته با اقدامات انجام شده امیدواریم بتوانیم اقدامات کنترلی جدی‌تری انجام دهیم. معاون اجتماعی وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه آیا خودکشی دو دختر اصفهانی با بازی نهنگ آبی مرتبط بوده است، گفت: در آن زمان بحث نهنگ آبی مطرح شده بود که ما جلساتی را با حضور صاحب‌نظران برگزار کردیم و گزينه‌‌های مختلفی را در این زمینه بررسی کردیم تا بتوانیم آن را کنترل کنیم. البته این پرونده به بازی نهنگ آبی ربطی نداشت. وی با بیان اینکه در کشور موردی از خودکشی مرتبط با بازی نهنگ آبی نداشتیم، ادامه داد: البته متاسفانه آسیب‌های دیگری که افراد با این بازی به خودشان می‌زدند مانند خراشیدن دست با تیغ و...دیده شد، اما به خودکشی نرسید. ایازی با بیان اینکه سلامت دارای چهار جزء سلامت جسم، روان، اجتماعی و معنوی است، گفت: در مساله سلامت روان، اقدام پیشگیرانه نقش مهمی دارد. بسیاری از دغدغه‌هایی که در حوزه سلامت روان داریم به مسائل اقتصادی، اجتماعی، فقر، بیکاری، نشاط اجتماعی و... بازمی‌گردد. وقتی به این مسائل توجه نکنیم و انتظار داشته باشیم که سلامت روان مردم مورد تهدید واقع نشود، انتظاری عبث است اما اگر به این موضوعات توجه کنیم، می‌توان گفت که اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام دادیم که می‌تواند به سلامت روان مردم کمک کند. وی از مشخص کردن یک متولی در شورای اجتماعی کشور برای آسیب‌های اجتماعی خبر داد. او در گفت و گو با ایسنا گفت كه وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان و خودکشی به عنوان متولی شناخته شده و در دو جلسه وضعیت روح و روان مردم به اطلاع رييس جمهور رسانده است. او در ادامه از وضعیت خودکشی هایی که در کشور صورت می گیرد نیز گزارشی ارائه داد و گفت: وزارت بهداشت می تواند برای کنترل آسیب های اجتماعی از این دست راهکار ارائه دهد. او در ادامه صحبت هایش نیز گفت:« البته واقعیت این است که آسیب اجتماعی در کوتاه‌مدت ایجاد نشده است که بتوانیم آن را در کوتاه‌مدت از بین ببریم، بلکه چند دهه طول کشیده است که این آسیب‌های اجتماعی در جامعه ریشه دوانده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده‌اند و ممکن است دهه‌ها زمان ببرد تا بتوانیم آسیب‌های اجتماعی را برطرف کنیم».

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با بیان اینکه در موضوع سلامت روان یک کارگروه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را در وزارت بهداشت راه‌اندازی کردیم که هر دو هفته یکبار جلساتش تشکیل می‌شود، ادامه داد:« تاکنون طی چهار دوره گزارش‌هایی از وضعیت سلامت روان جمع‌آوری شده است. به عنوان مثال طبق این گزارش‌ها 23.4 درصد از گروه سنی 15 تا 65 سال نشانه‌هايی از اختلالات روانی را دارند و افسردگی در زنان ایرانی حدود 16 درصد و در مردان حدود 12 درصد است. البته این نسبت‌ها در کشورهای دیگر هم همین وضعیت را دارد و این‌طور نیست که بگوییم در ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است. حتی در کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی هم این موضوع وجود دارد، اما ما که یک جامعه مذهبی و فرهنگی هستیم، انتظار داریم بتوانیم این اعداد و ارقام را کاهش دهیم. بنابراین از این منظر نگرانی‌هایی داریم» .معاون وزیر بهداشت از اضافه‌شدن هزار تخت روانپزشکی در بیمارستان های کشور خبر داد و گفت:« مراکز مشاوره را در مراکز جامع سلامت با حضور روان‌شناسان، پیش‌بینی کردیم و بالغ بر هزار روانشناس در مراکز جامع سلامت به کار گرفته شدند. این اقدام هم به حل مشکلات مردم در حوزه سلامت روان کمک می‌کند.قانون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: