کد خبر: ۱۹۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 05
عرضه و استعمال قلیان در برخی از مراکز همچون رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها تخلف محسوب می‌شود و با این مراکز برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد هرچند پیش از این دستورالعمل اجرایی را ابلاغ کرده بودیم.
شفاآنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت از سود 1329 میلیارد تومانی حاصل از فروش مکمل های غذایی در بازار قانونی خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درباره عرضه غیرقانونی قلیان در قهوه خانه  و رستوران‌ها اظهار کرد: عرضه و استعمال قلیان در برخی از مراکز همچون رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها تخلف محسوب می‌شود و با این مراکز برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد هرچند پیش از این دستورالعمل اجرایی را ابلاغ کرده بودیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در بعضی از فروشگاه‌ها یا دکه‌های روزنامه‌فروشی اقدام به عرضه سیگار به صورت غیرمجاز می‌شود که این موضوع هم نوعی تخلف محسوب شده که در این رابطه نیروی انتظامی با وزارت بهداشت همکاری و تعامل خیلی خوبی دارد و دستگاه‌های نظارتی وزارت‌خانه  در این خصوص نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مسئله عرضه سیگار اقتصادی بوده و از طرف دیگر تقاضای آن در بین مردم وجود دارد ، تصریح کرد: به همین دلیل عرضه یا توزیع آن به صورت غیرقانونی انجام می‌شود و وزارت بهداشت و سایر ارگان‌ها در حال تلاش برای جمع‌آوری مراکز غیرقانونی عرضه سیگار و مواد مخدر هستند.
مردم ایران سالیانه 20 هزار تومان بابت مکمل‎های غذایی هزینه می‌کنند

حریرچی در خصوص بازار مکمل‌های غذایی مختلف در کشور، اظهار کرد: بازار انواع مکمل‌ها در کشور به دلیل روش تغذیه و سبک زندگی امروزی در بعضی از موارد به سلامتی افراد کمک شایانی می‌کند و در برخی دیگر از موارد نه تنها برای انسان مفید نبوده بلکه ممکن است در اثر مصرف زیاد باعث آسیب جدی به بدن بشود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به طور متوسط سالیانه مردم ایران 20 هزار تومان بابت مکمل‎های غذایی هزینه می‌کنند، تاکید کرد: بعضی از افراد به صورت رایگان در دوران مدرسه به وسیله وزارت بهداشت مکمل مصرف می‌کنند و برخی دیگر از افراد به صورت خودجوش اقدام به خوردن انواع مکمل‌ها می‌کنند.
سود 900 میلیاردتومانی مکمل‌های غذایی خارجی

وی در خصوص سود حاصل از فروش مکمل های غذایی در بازار قانونی کشور گفت: 1329 میلیاردتومانی سود از اینطظریق حاصل می شود که در حدود 900 میلیارد تومان از این سود مربوط  به مکمل های خارجی و 400 میلیارد تومان آن مربوط به تولید داخل است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در کنار این بازارقانونی، سودی حدود 225 تا 270 میلیارد تومانی از طریق بازار قاچاق  و به طورغیرقانونی وجود دارد که نمی توانیم  سلامتی آن‌ را تضمین کنیم .
توزیع رایگان مکمل‌های آهن و ویتامین D بین دانش‌آموزان دبیرستانی

حریرچی با اشاره به اینکه با رعایت غذای متنوع و متعادل در اکثر سنین هیچگونه احتیاجی به مصرف مکمل‌ها احساس نمی شود، اظهار کرد: ما به کودکان در مراکز بهداشتی و پایگا‌ه‌های بهداشت سراسر کشور مکمل‌های را به صورت رایگان می‌دهیم تا در سنین بزرگ‌سالی دچار کمبود ویتامین نشوند و امروزه در سنین بلوغ به دختران و پسران در سال‌های اول و دوم دبیرستان ویتامین‌ D و قرص آهن را توزیع می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در مراکز بهداشتی و درمانی برای سالمندان مرد و زن و بانوان میانسال ویتامین D به صورت قرص 50 هزار واحدی به صورت رایگان داده می‌شود، گفت: به دلیل مواجهه نداشتن با نور خورشید در زندگی شهری و حتی زندگی روستایی و حاشیه شهر همچنین به دلیل نوع تغذیه اکثر افراد در سنین مختلف اغلب مردم جامعه دچار کمبود ویتامین D هستند که این مکمل  به وسیله وزارت بهداشت  توزیع می‌شود.

وی یادآور شد:  به جوانان سنین بین 19 تا 29 سال و سالمندان بالای 60 سال توصیه می‌کنم که به صورت ماهانه یک عدد قرص ویتامین D،  با دور50 هزار واحدی مصرف کنند تا دچار عواقب کمبود این ویتامین نشوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: