کد خبر: ۱۹۴۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 06
این دردهای گذرا و اتفاقی در واقع خیلی هم اتفاقی و بی دلیل نیستند و بدون شک دلیلی برای این مشکل وجود دارد.
شفا آنلاین>سلامت>شما نیز با آن دردهای گذرا <Transient pain>که در کمتر از یک دقیقه در نقطه ای از بدن حس شده و سپس از بین می روند آشنایی دارید؟ در برخی از موارد این دردها برای ساعات طولانی باقی مانده و تنها پس از یک خواب طولانی از بین می روند و ممکن است چند روز دیگر از نو شما را درگیر خود سازند.

به گزارش شفا آنلاین:این دردهای گذرا و اتفاقی در واقع خیلی هم اتفاقی و بی دلیل نیستند و بدون شک دلیلی برای این مشکل وجود دارد. گاهی اوقات این دردهای گذرا و موقتی نگران کننده نیستند اما در مواردی نیز باید به آن ها اهمیت زیادی بدهید زیرا می توانند نشان دهنده یک مشکل بسیار بزرگ باشند. داشتن اطلاعات بیشتر در مورد دردهای گذرا در نقاط مختلف بدن به این معنا خواهد بود، به سراغ درمان های مناسب برای آن خواهید رفت.

دردهای گذرا در نواحی مختلف بدن چه پیامی در مورد سلامتی شما به همراه دارند؟

۱- کف پا

بر اساس برآوردها بسیاری از زنان مسن با مشکلاتی در پای خود مواجه می شوند. اگر چه هنگام درد در ناحیه پا، لم دادن روی مبل تاثیر خوبی در کاهش درد در پا دارد اما بدون شک در درازمدت آسیب بسیار بیشتری به پای شما وارد خواهد کرد. دردی که معمولاً زنان پا به سن گذاشته در کف پای خود حس می کنند در واقع در نتیجه التهاب بافت های موسوم به «فاشیای پلانتار» (plantar fasciitis) است. هر چه سن بالاتر می رود فشار و وزنی که روی کف پای شما وارد می شود بیشتر خواهد شد که این موضوع باعث می شود بافت مذکور خشک تر شده و از انعطاف پذیری آن به شدت کاسته شود. بهترین کاری که برای درمان این درد گذرا می توانید انجام دهید این است که پایتان را ماساژ دهید و آن ها را دراز کنید تا این بافت از حالت سکون و بی تحرکی خارج شود. اگر درد کف پا غیرقابل تحمل بود می توانید از قرص ادویل (Advil) برای خلاص شدن از دست التهاب استفاده کنید.

۲- خالی کردن زانو

وقتی زانوی شما خالی می کند به احتمال فراوان آرتروز، بی تحرکی، آسیب به اعصاب زانو و یا آسیب های دیگر به این ناحیه باعث آن شده اند. حتی اگر این اتفاق به صورت زودگذر و محدود برای شما رخ می دهد نیز باید برای پیدا کردن مشکل به پزشک مراجعه نمایید. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، کاهش قدرت زانو باعث ضعف بیشتر ماهیچه های بالای زانو شده و تعادل داشتن در حالت ایستاده و هنگام راه رفتن را دشوارتر خواهد کرد. اگر هنگام خالی کردن زانو، زمین می خورید مفصل های شما آسیب بیشتری نیز خواهند دید که برای رفع این صدمات به جراحی نیاز پیدا خواهید کرد. از این رو توصیه می کنیم که در سنین بالا از بی تحرکی بپرهیزید و تا جایی که می توانید ماهیچه های بالای زانو را تقویت نمایید.

۳- درد پشت گوش

اگر گاهی دردی داغ را در پشت گوش خود احساس می کنید معمولاً به این معناست که شما به میگرن، فشرده شدن یک عصب یا التهاب در یک غده لنفاوی مبتلا شده اید. اگر این درد را اغلب حس کرده و تنها به زمانی که گردن خود را خم می کنید خلاصه نمی شود باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید. دردهای گذرا در پشت گوش می تواند نشانگر عفونت، بیماری های عروقی و یا لختگی خون باشد که برای درمان آن ها باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

۴- درد شدید و ناگهانی در سر

برخی افراد دردهایی شدید و ناگهانی اما گذرا را در سر خود احساس می کنند و معمولاً ماهی چند بار با این دردها مواجه می شوند. قبل از این که فکر کنید دچار تومور مغزی شده و یا به آنوریسم مبتلا شده اید ببینید احساس سرگیجه یا کرخی دارید یا خیر. اگر دچار چنین حالاتی هنگام درد شدید در ناحیه سر نیستید باید بدانید که شما با نمونه ای از میگرن مواجه هستید. اما اگر دفعات رخ دادن این اتفاق زیاد است باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

۵- گرفتگی

شما نیز گاهی هنگام غذا خوردن یا بلافاصله بعد از یک تمرین فیزیکی شدید دچار گرفتگی و درد در پهلوها می شوید؟ این اتفاق معمولاً در اثر درست کار نکردن سیستم گوارشی و هضم نشدن درست غذا رخ می دهد. اگر به طور مکرر دچار گرفتگی در نقاط مختلف بدن می شوید بدون شک بدن شما دچار یک مشکل درونی شده است. داشتن رژیم غذایی بدون پتاسیم، کلسیم و منیزیم تاثیر زیادی در گرفتگی عضلات دارد. همچنین گردش خون نامناسب نیز می تواند دلیل دیگری برای این موضوع باشد پس مطمئن شوید که بدنتان آهن کافی دریافت می کند یا عروق شما دچار گرفتگی و انسداد نشده باشند.

۶-درد شدید و ناگهانی در شکم

اگر دردهای گذرا اما شدید هر چند وقت یکبار در شکم رخ می دهد لازم نیست زیاد نگران باشید. یکی از علت های درد شدید شکم می تواند انباشته شدن بیش از حد اسید معده باشد و داروهای ضد اسید می توانند براحتی مشکل شما را حل نمایند. درد شدیدی که روزی چند بار در شکم شما رخ داده و از بین می رود می تواند نشان دهنده زخم معده یا دیگر مشکلات معده ای باشد.

۷- درد ناگهانی در قلب

گاهی اوقات برای چند روز متوالی دچار دردهای گذرا و شدید در قلب می شوید که می تواند به دلیل کشیدگی عضلات نزدیک قلب باشد اما اگر علایم سکته قلبی را داشتید نباید به سادگی از کنار این دردهای گذرا گذشته و آن ها را نادیده بگیرید. درد در این ناحیه می تواند با معده شما نیز ارتباط داشته باشد از این رو دفعات این درد و شدت آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

۸- درد در پاها

گاهی اوقات بعد از مدت طولانی بی تحرک بودن احساس می کنید پاهایتان سنگین شده اند. این مشکل علت بسیار ساده و واضحی دارد که همان بی تحرکی است اما اگر درد پاهای شما شدید بوده و اغلب رخ می دهد بدون شک دلیل ساده ای ندارد. درد مستمر پاها می تواند نشان دهنده بیماری های عروقی باشد که معمولاً در نتیجه دیابت، لختگی خون، آسیب های فیزیکی و یا عفونت ها رخ می دهند. یک بیماری خونی که باعث باریک شدن رگ های خونی می شود نیز می تواند عامل این درد باشد.

۹- کمر درد ناگهانی

شاید کمتر کسی پیدا شود که از درد کمر شکایتی نداشته باشد. اغلب اوقات، احساس درد و ناراحتی در کمر نتیجه بدن نشستن یا تغییر ناگهانی در نحوه نشستن و ایستادن است که باعث کشیدگی عضلات کمر می شود. این دردها معمولاً زودگذر بوده و یکی دو روز بعد از بین خواهند رفت اما اگر این درد دوام داشته باشد می تواند نتیجه فتق دیسک، درد عصب سیاتیک یا سنگ کلیه باشد.

۱۰- درد و التهاب در گلو

درد و التهاب گلو مشکلی است که معمولاً رخ می دهد و در اکثر موارد عامل آن سرماخوردگی است. اما اگر مشکل شما مربوط به سرماخوردگی نباشد می تواند به دلیل حساسیت به یک غذای خاص باشد. دلیل دیگر می تواند مصرف بیش از حد قند باشد. چنین کاری باعث انباشته شدن اسید در گلو شده و به التهاب و درد در گلو منجر می شود

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: